Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی چند توصیه بهداشتی برای عید قربان

چند توصیه بهداشتی برای عید قربان

از آنجایی که در صورت عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی امکان انتقال ۲ بیماری بالقوه خطرناک کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و سیاه‌زخم گوارشی از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد؛ بنابراین رعایت اصول بهداشتی در هنگام ذبح دام و مصرف گوشت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

به گزارش "همدان نیوز"، بنابر اعلام وزارت بهداشت، با توجه به اینکه در فصل فعالیت کنه‌ها هستیم، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (cchf) موضوعی جدی است؛ این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه به دام انتقال می‌یابد و اگر در طی زمانی که دام به ویروس آلوده است، دام توسط فردی بدون رعایت مسائل بهداشتی و وسایل محافظتی ذبح شود امکان انتقال ترشحات آلوده به ویروس از بدن دام به انسان وجود خواهد داشت و باعث بیماری می‌شود. از این رو توجه به نکات ذیل بسیار مهم است: 
_ از خرید دام زنده و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبخ و عرضه می‌شوند، خودداری شود.
_ دام زنده را از میادین عرضه مجاز دام خریداری کنید، چرا که این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی است. 
_ در تمامی میادین مجاز عرضه دام، کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و دام را قبل و بعداز ذبح بررسی و معاینه می‌کنند. برخی از انواع بیماری در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن‌ها هستند.
_ ذبح دام را در کشتارگاه‌ها انجام دهید و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنید، چراکه خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان شود.
_ افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند، همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود. 
_ گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌ گراد در یخچال قرار داده شود، تا پدیده جمود نعشی منجر به گلیکولیز شود. گلیکولیز نیز منجر به افزایش میزان اسیدیته و کاهش PH گوشت می‌شود که این فرایند باعث می‌شود چنانچه ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در گوشت وجود داشته باشد، از بین رود. 
_ جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، مصرف شود.
_ دامداران به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن