Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی چرا به کودکان واکسن تزریق نمی‌شود؟

چرا به کودکان واکسن تزریق نمی‌شود؟

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره علت عدم تزریق واکسن کرونا به کودکان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر سید محسن زهرایی درباره دلایل عدم ورود کودکان به موضوع تزریق واکسن کرونا، گفت: به طور معمول واکسن فرآورده‌ای است که به یک انسان سالم تزریق می‌شود تا او در آینده هم سالم بماند و بسیار مهم است فرآورده‌ای که با نام واکسن عرضه می‌شود بی‌خطر باشد و انجام این کار و رسیدن به چنین فرآورده‌ای مطالعات بلندمدتی نیاز دارد و در کشور خودمان هم شاهد هستیم مدت‌ زیادی است که تولید کنندگان واکسن در حال طی مطالعات بالینی هستند و چنین نیست که تا واکسنی تولید شد بلافاصله به بازار تزریق شود، بلکه محصول تولید شده باید از فیلترهای علمی گذر کند.
وی افزود: در مراحل مطالعاتی روی واکسن معمولا بالغین را انتخاب می‌کنند که امکان داوطلب شدن دلبخواهی از سوی آنان وجود دارد و امکان بروز عارضه در آنها کمتر است. در فاز یک حجم نمونه بسیار کم است و در صورت اثبات بی‌خطر بودن فرآورده، فاز دوم و سوم به ترتیب با حجم نمونه بیشتر انجام می‌شود و پس از تکمیل مطالعات، واکسن در جامعه استفاده می‌شود. اما گروه‌های خاصی همچون خانم‌های باردار، کودکان و... تحت مطالعه قرار نگرفتند.
زهرایی تاکید کرد: بر این اساس نمی‌توان گفت به صرف اینکه واکسن بر گروه‌های دیگر اثربخشی و بی‌خطری مناسبی داشته است پس بر روی کودکان و خانم‌های باردار هم قطعا اثرگذار و بی‌خطر است و قاعدتا نیاز به مطالعه داریم. به عنوان مثال برای کودکان تا مطالعه مشخص صورت نگیرد نمی‌توان اجازه تزریق صادر کرد.
وی با اشاره به اینکه کرونا در کودکان عوارض کمتری نسبت به بزرگسالان ایجاد کرده است، تصریح کرد: البته برخی کودکان هم دچار عوارضی شدند اما گروه هدف اصلی یا چالش اصلی با این گروه سنی نیست. در نتیحه محققین این ریسک را نکردند که واکسن را اول از همه بر کودکان امتحان کنند. پس در نتیجه مطالعات اول بر گروه بالغین انجام می‌شود و در صورت اخذ تاییدیه‌ها مطالعات بر سایر گروه‌ها همچون خانم‌های باردار، کودکان، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و... انجام می‌شود و اگر ثابت شود در این افراد هم بی‌خطر است، آن زمان تاییدیه مصرف بعدی برای این افراد را هم اخذ می‌کند.
زهرایی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن کرونا به گروه واکسیناسیون عمومی اضافه شود یا خیر؟، گفت: برای پرداختن به این موضوع زود است و نیاز به گذر زمان برای شناخت بهتر ویروس داریم. از طرفی اطلاعات ما هم در گذر زمان نسبت به واکسن‌ها و میزان ایمنی‌زایی آنها افزایش می‌یابد و در آینده پاسخ بهتری می‌توانیم برای آن پیدا کنیم./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن