Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی 61درصد طلاق‌های همدان توافقی است

61درصد طلاق‌های همدان توافقی است

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: ۵۷ نهاد مردمی و۴۰۰۰ گروه جهادی در استان همدان با معاونت قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همکاری می‌کنند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، عباس نجفی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی ظرفیت عظیمی است که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند و ما باید تلاش کنیم از حداقل ظرفیت‌های موجود این نهاد استفاده کنیم چون اعتقاد ما این است که باید نگاه کارشناسانه و علمی به مسائل داشته باشیم.
نجفی با اشاره به استفاده از ظرفیت مرکز مشاوره و خانواده جهاد دانشگاهی همدان، تصریح کرد: ما باید بتوانیم با نهادهای مختلف تعامل داشته باشیم و در همین راستا از اواخر سال ۹۸ تلاش کردیم تا سامانه مشارکت‌های مردمی را راه‌اندازی کنیم.
وی ادامه داد: نهادهای مردمی می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و آمادگی خود را برای کمک به ما اعلام کنند تا بتوانیم از ظرفیت این نهادها استفاده کنیم که تاکنون ۵۷ نهاد مردمی و چهارهزار گروه جهادی در استان با ما فعالیت می‌کنند و می‌توانند در حوزه‌های مختلف مشاوره بدهند و در مواردی به تصمیم‌گیری قاضی کمک کنند.
معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به عدم فعالیت برخی از نهادهای مردمی در استان، مطرح کرد: در استان همدان حدود ۶۰۰ نهاد مردمی وجود دارد که فقط ۵۰ نهاد فعال هستند و بخش اعظمی از آنها فقط در فصول خاص و برای مقاصد خاصی فعالیت می‌کنند در صورتیکه نهادهای مردمی باید باید به صورت مستقل فعالیت کنند.
نجفی در رابطه با سامانه سجام، توضیح داد: در این سامانه برای مشارکت همه عموم است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این سامانه بدون اینکه هویت آن‌ها معلوم شود، گزارش تخلفاتی که اطلاع دارند را اطلاع دهند و ما روزانه این گزارشات را بررسی می‌کنیم و در یکسال گذشته ۴۰۰ فقره گزارش از این سامانه دریافت کردیم که ۷۰ درصد این گزارشات به نتیجه رسیده است.
وی با بیان اینکه در گذشته دستگاه قضائی فقط به دنبال حل و فصل پرونده‌ها بود، گفت: شورای اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم از سال ۹۴ با همکاری قوای دیگر و نهادهای نظامی تشکیل شد زیرا دیگر برخورد با جرائم به تنهایی کفایت نمی‌کند و ما باید در حوزه پیشگیری از وقوع جرم اقدامات لازم را انجانم دهیم.
نجفی ادامه داد: مردم و دستگاه‌های دولتی وظایفشان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم را به صورت کامل انجام ندادند در صورتیکه باید مطالبه‌گری صورت بگیرد و این نهادها پاسخگو باشند و دستگاه‌های مختلف باهم مکاتبه و تعامل داشته باشند.
وی با بیان اینکه موارد پرتکرار و فاقد روند قضائی که قائل به شخص است باید بلافاصله پس از احراز هویت انجام شود، توضیح داد: در دو حوزه فک پلاک و دریافت حکم رشد برای دریافت تسهیلات ازدواج توانستیم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ ورودی دو هزار و ۸۰۰ پرونده یعنی عملکرد دو شعبه در طول یک سال را به سیستم قضائی کاهش دهیم تا کار مردم راحت‌تر انجام شود.
معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان درباره با عملکرد کمیته معتذرین، گفت: ما اگر بتوانیم اخلاق را در جامعه نهادینه کنیم تعداد دعاوی کاهش پیدا می‌کند زیرا جرم اول در استان همدان، توهین زبانی است.

فرهنگ عذرخواهی در جامعه تقویت شود
نجفی اظهار کرد: ما بر روی مباحث اخلاقی خیلی وقت نگذاشتیم در صورتیکه در این حوزه آیات و روایات متعددی داریم و می‌توانیم فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشیم و رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی رسالت مهمی در این زمینه دارند.
وی با بیان اینکه باید فرهنگ عذرخواهی در جامعه تقویت شود، اظهار کرد: در دادگاه، زندان، دادسرا و کلانتری‌ها از فرد مجرم می‌خواهند که در صورت تمایل از شاکی عذرخواهی کند و با همین روش توانستیم از اواخر آبان‌ماه سال گذشته تاکنون، نظر مساعد ۱۷۰۰شاکی را جلب کنیم.
 نجفی خاطرنشان کرد: حضور افراد در زندان‌ها علاوه بر تبعات اجتماعی به‌صورت میانگین ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای کشور هزینه دارد که شامل هزینه‌های خوراک، درمان و خدماتی است که به آن‌ها ارائه می‌شود.
وی درباره فعالیت کمیته مصلحین، مطرح کرد: ۲۵۰ کمیته در میان اصناف و مساجد راه‌اندازی شده تا این گروه‌ها دعاوی موجودی که میان افراد صورت می‌گیرد حل و فصل و از حضور افراد در دادگاه‌ها جلوگیری کنند.
۶۱ درصدطلاق‌های همدان توافقی است 
وی با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های خانواده به خوبی کار نکردیم، گفت: خانواده کانون انتقال فرهنگ به نسل جدید است و انعکاس تربیت خانواده به جانعه باز می‌گردد به همین دلیل به دنبال این هستیم تا برنامه‌های متعددی در این زمینه برگزار کنیم.
نجفی ادامه داد: در حال حاضر ۶۱ درصد از طلاق‌هایی که در استان صورت می‌گیرد، طلاق‌های توافقی است و قبح این عمل در جامعه شکسته شده در صورتیکه ما تلاش می‌کنیم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج و هنگام فرآیند طلاق به این افراد کمک کنیم تا بنیان خانواده آن‌ها محکم شود.
وی خاطرنشان کرد: در نظام آموزشی، آموزش و پرورش و آموش عالی در حوزه مهارت‌های زندگی کار نکردیم اما در حال حاضر در استان تلاش می‌کنیم با نهادهای مختلف تعامل داشته باشیم و در همین راستا سال گذشته طرح نماد ( نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) را به‌صورت پایلوت در شهرستان بهار برگزار کردیم و به دنبال این هستیم تا این طرح را در کل استان توسعه دهیم./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن