Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی غربالگری دخانیات افراد 15 تا 59 سال در همدان

غربالگری دخانیات افراد 15 تا 59 سال در همدان

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طرح غربالگری اولیه «اختلال مصرف دخانیات» برای افراد ۱۵ تا ۵۹ سال در خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت این استان انجام می شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر مهتا سنگستانی بیان کرد: در راستای ارتقای خدمات غربالگری، تشخیص و درمان «اختلال مصرف دخانیات»، غربالگری اولیه در همه خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت توسط بهورز و مراقب سلامت صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین در ادامه این برنامه، غربالگری تکمیلی و مداخلات روانشناختی در مراکز خدمات جامع سلامت توسط کارشناس سلامت روان، طبق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولویت اجرایی همه کارکنان مرتبط در مراکز خدمات جامع سلامت قرار دارد.
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: همچنین در صورت نیاز، درمان دارویی توسط پزشک صورت می گیرد.
دکتر سنگستانی توضیح داد: در این برنامه افراد ۱۵ تا ۵۹ سال که در تماس مستقیم یا غیرمستقیم با دود سیگار و مواد دخانی سیگاری هستند غربالگری شده و در صورت روبرو شدن با افراد سیگاری، آنها از نظر یکسری عوامل خطر از جمله بیماری های قلبی و عروقی مورد آزمایش قرار می گیرند سپس خدمات روانشناختی برای ترک مصرف سیگار ارائه می شود.
وی ادامه داد: همچنین در صورت منفی بودن نتیجه غربالگری «اختلال مصرف دخانیات»، با برگزاری کلاس آموزشی به فرد آموزش های پیشگیرانه لازم متناسب با گروه سنی ارائه می شود و در صورت مثبت بودن نتیجه به دست آمده از مصاحبه، پرسش و پاسخ ها، مداخلات روانشناختی برای ترک مواددخانی انجام می شود.
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: دخانیات یا مواد دخانی به هر ماده یا فرآورده ای اطلاق می شود که تمام یا بخشی از ماده خام تشکیل دهنده آن گیاه توتون و تنباکو یا مشتقات آن باشد، البته این تعریف شامل مواد دارویی مجاز برای ترک دخانیات را که به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده، نمی‌شود.
دکتر سنگستانی افزود: مصرف دخانیات به شکل تدخینی یا غیر تدخینی با عوارض بلند مدت و کوتاه مدت متعددی همراه است و مصرف تدخینی (کشیدنی) آن به تمام دستگاه‌های بدن آسیب رسانده و یکی از عوامل اصلی مرگ قابل پیشگیری در جهان است.
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: تنباکو حاوی ۶۰۰ نوع ماده شیمیایی است که در هنگام سوختن هفت هزار نوع ماده شیمیایی که اغلب سمی هستند تولید می کند و حداقل ۶۹ ماده آن سرطان زا است.
سنگستانی مهمترین و شایعترین عوارض مصرف دخانیات را انواع سرطان ها از جمله ریه، حنجره، خون، مری، معده، روده بزرگ، کبد، کلیه، لوزالمعده، بیماری قلبی عروقی و فشار خون بالا، افزایش ۲ تا چهار برابری خطر سکته قلبی و مغزی، آب مروارید، دیابت نوع ۲، تضعیف سیستم ایمنی بدن، پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های مخاط دهان، سقط، زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن پایین دانست.
وی با بیان اینکه سرطان ریه در مردان سیگاری ۲۵ برابر و در زنان سیگاری ۲۷ برابر افراد غیر سیگاری است گفت: این عوارض علاوه بر این که در فرد مصرف کننده ایجاد می‌شود بر اطرافیان وی که در معرض دود دست دوم (استنشاق دود در محیط) و دست سوم (تماس با اشیا و وسایلی که در معرض دود دخانیات بودند) نیز ایجاد می‌شود.
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: بنابراین پیشگیری از مصرف و کمک به ترک آن یکی از وظایف اصلی نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه است که طیف زیادی از خدمات شامل آموزش سلامت، پیشگیری اولیه، غربالگری، ارزیابی، تشخیص و درمان است و این مراقبت‌ها به صورت رایگان یا با هزینه پایین قابل دسترسی برای همه است.
سنگستانی گفت:۴۰ درصد جمعیت ۱۵ تا ۵۹ سال معادل ۲۲۱ هزار و ۱۸۱ نفر سال گذشته در استان همدان غربالگری اولیه اختلال مصرف دخانیات و الکل شدند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن