Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان در خشکسالی شدید

همدان در خشکسالی شدید

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: بر اساس شاخص «تبخیر و تعرق»، بسیاری از نقاط استان شرایط خشکسالی شدید و متوسط دارد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، حسین عابد بیان کرد: اگر قبل از سال ۱۴۰۰ را در نظر نگیریم همدان در سال جاری وضعیت و شرایط بسیار حادی از نظر بارندگی داشته که در تولید میزان علوفه مراتع و به دارندگان مزارع گندم دیم ضرر و زیان بالایی وارد کرده است.
وی اظهار داشت: هر چند وضعیت بارش در ایستگاه های باران سنجی مناسب بوده اما داده های آماری بیانگر این است استان همدان در ۲ ماه نخست سالجاری وضعیت خوبی از نظر بارندگی نداشته و شرایط برای کشاورزان سخت و دشوار شده است.
مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه فصل بارش به پایان رسیده اظهار داشت: با ورود به خرداد شاهد قطع یا محدود شدن بارش ها خواهیم بود همچنین دمای هوای همدان نیز در هفته های پیش رو افزایشی بوده و گرمتر می شود.
عابد ادامه داد: میزان بارش ها در کشور ۴۱ و در همدان ۳۰ درصد کاهش داشته این در حالیست که همه استان های همجوار همدان شامل کرمانشاه، کردستان، مرکزی، لرستان، زنجان و قزوین بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش بارش داشتند.
وی گفت: تا پایان سال گذشته میزان بارش ها در همدان نرمال بود اما در فروردین آمار بارش ها در استان همدان به شدت نزولی بود و بیشترین کاهش بارش در فروردین امسال رخ داده است.
مدیرکل هواشناسی استان همدان اضافه کرد: این استان با توجه به داشتن سرشاخه ها و وارد نشدن آب از سایر استان ها با چالش هایی مواجه است  همچنین همدان سه سال شرایط خوبی را از نظر بارش پشت سر گذاشت  و این سه سال کمک شایانی به ما کرد به گونه ای که تا پایان سال آبی ۹۹ شرایط خوبی داشتیم.
عابد اظهار داشت: دمای هوای همدان از ابتدای فصل بهار افزایش قابل توجه داشت و در ۵۸ روز گذشته برخی از مناطق استان سه درجه افزایش دما داشته اند که سبب افزایش تبخیر و تعرق شده است.
وی پیش بینی کرد: طی ماه های پیش رو دمای هوای همدان افزایش یافته که این امر سبب افزایش مصرف انرژی، آب و برق می شود. 
مدیرکل هواشناسی استان همدان یادآوری کرد: پیش از آغاز سال جدید میزان افزایش دما بین یک تا یک و نیم درجه سانتیگراد بوده اما در فروردین و اردیبهشت بسیاری نقاط افزایش داشتیم استان به طور میانگین ۲.۷ افزایش دما را در بهار امسال تجربه کرده است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن