Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی مراتع همدان کفاف چهارماه چرای دام‌ها را نمی‌دهد

مراتع همدان کفاف چهارماه چرای دام‌ها را نمی‌دهد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به کاهش چشمگیر بارش های بهاره، گفت: امسال مراتع استان کفاف چهار ماه چرای دام‌ها را نخواهد داد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، اسفندیار خزایی با بیان اینکه افزایش درجه حرارت و کاهش بارندگی باعث شده مراتع از لحاظ رویشی جلوتر از فصل قرار بگیرند، اظهار کرد: افزایش حرارت و کاهش بارندگی باعث شده گیاهان به بذر نشسته و بیوماس گیاهی مراتع کاهش یابد.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کاهش بیوماس گیاهی را در سطح مراتع استان داریم، تصریح کرد: کاهش نزولات جوی در کاهش علوفه، بذردهی و کاهش زادآوری مرتع تأثیر زیادی دارد و دامدارانی که می‌خواهند دام‌های خود را در مراتع چرا کنند با مشکل روبرو خواهد کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه وضعیت مراتع به دست عوامل انسانی تشدید می‌شود، افزود: چرای بیش از ظرفیت مراتع و زودهنگام و فشار دام می‌تواند خسارت وارده به مراتع را بیشتر کند، از طرفی با توجه به اینکه در بخش کشاورزی دیم‌زارهای استان وضعیت خوبی ندارند و تولید علوفه و کاه و کلش این مزارع کاهش دارد، باید برای تأمین علوفه دام‌ها فکری شود.
خزایی درباره کوچ عشایر نیز ادامه داد: کوچ عشایر انجام می‌شود اما در کنار آن برنامه‌های آموزشی، ترویجی و احیایی نیز انجام خواهد گرفت؛ به‌طوری که در حال حاضر ۲۰۰۰ هکتار عملیات اجرایی و احیایی و قرق در استان در دست اجراست.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تأکید بر اینکه خشکسالی خسارت زیادی به مراتع و طبیعت وارد نمی‌کند چراکه گیاهان قدرت حفظ و بقا در شرایط خشکی را دارند، خاطرنشان کرد: آنچه خسارت خانمانسوزی به طبیعت می‌زند خشکسالی نیست بلکه آتش سوزی بلای خانمانسوز طبیعت ومراتع است.
وی با بیان اینکه از همین الان برنامه‌ریزی‌های لازم برای کنترل و پیشگیری از آتش سوزی در مراتع استان صورت گرفته است، اظهار کرد: در فروردین امسال ۲۰۰ همیار طبیعت در استان ثبت نام کردند اما مهم است مردم بدانند و رعایت کنند.
خزایی با اشاره به ایجاد آتش‌بر در جنگل‌ها، بیان کرد: در جنگل‌ها با ایجاد آتش‌بر تدبیری شده تا همانند سال گذشته عملکرد خوبی در زمینه کنترل و پیشگیری از آتش سوزی داشته باشیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان افزود: سال گذشته میزان آتش سوزی مراتع در استان نسبت به سال ۹۸ که ۲۱۳ هکتار بود، با کاهش چشمگیری روبرو شد، به‌طوری که ۸۴ هکتار از مراتع استان دچار حریق شد./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن