Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی زیست مودبانه یکی از نیازهای جامعه است

زیست مودبانه یکی از نیازهای جامعه است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در جلسه درس « اخلاق در رسانه » که با حضور جمعی از فعالان رسانه‌ای استان همدان برگزار شد، اظهار داشت: ارزش یک انسان به هدف و ادب اوست، موضوع مهمی که امروز دنیا بیش از هر چیز دیگری به آن نیازمند است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، با بیان اینکه در معرفت نفس و انسان‌شناسی نیازمند تدبر هستیم، افزود: بسیاری از مشکلات جامعه بشری به دلیل عدم شناخت صحیح از آن جوامع و تمدن‌ها از انسان به وجود آمده است.

امام جمعه همدان، با اشاره به اینکه هر چیزی ملاک و قیمتی دارد و انسان نیز از این قاعده مستثنا نیست، مطرح کرد: انسان با قدرت انتخاب و اختیاری که دارد قیمت خود را افزایش یا کاهش می‌دهد، اختیاری که نشات گرفته از روح انسان و نفس ناطقه الهی اوست.

وی عنوان کرد: انسان در دیدن با یک حیوان تفاوتی ندارد اما در ورای دیدن انسان اتفاقی رخ می‌دهد که نیاز به فکر، تدبیر، تجزیه‌ و تحلیل دارد و این بیانگر تفاوت در روح انسان و یک حیوان است.

آیت‌الله شعبانی با اشاره به اینکه ارزش یک انسان مراتب مختلفی دارد و در محضر الهی نیز انسان به ‌واسطه انتخاب‌های متفاوت خود قیمت متفاوتی دارد، اظهار داشت: لازم است بدانیم که ارزش و قیمت هر شخصی ارتباط مستقیمی با آرامش او دارد یعنی هرچقدر فرد آرامش بیشتری داشته باشد قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه ارزش آدمی با آرامش، سعادت و تأثیرگذاری اجتماعی و غیره نیز ارتباط مستقیم دارد، ادامه داد: اگر ارزش‌گذاری درستی روی خود داشته باشیم کمتر دچار تزلزل و لغزش می‌شویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، ثبات انسان برای حرکت در مسیر درست را مربوط به همین ارزش‌گذاری‌ها دانست و عنوان کرد: فضای دینی فضای واقعیت است نه تخیلات، به همین دلیل اگرچه در جامعه امروز فردی که درآمد بیشتری دارد شاید ارزش بیشتری نیز خواهد داشت اما این مسئله در دین خدا ارزش محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در دین خدا آنچه ماندگار نیست ارزش نیز به شمار نمی‌آید، افزود: خدای متعال مفسر واقعی انسان است و هیچ‌کس جز او نیز نمی‌تواند قیمت واقعی انسان را مشخص کند.

آیت‌الله شعبانی هدف و ادب را ازجمله ارزش‌های یک انسان دانست و گفت: خدای متعال وقتی می‌خواست به پیامبر اکرم(ص) مسئولیتی بدهد اول او را تأدیب کرد و وقتی ادب او کامل شد به او خلق عظیم عنایت کرده و پس‌ از آن امر دین و امت را برای سیاست‌ورزی به او واگذار کرد.

وی با تأکید بر اینکه ورود به عرصه سیاست بدون ادب آسیب‌زا است، مطرح کرد: ادب‌ورزی به معنای واقعی کلمه و نه اکتفا کردن به ظواهر آن مانند ادای نماز و روزه مسئله مهمی است که باید مورد توجه آحاد جامعه به‌ویژه مسئولان و اهالی رسانه قرار گیرد.

امام جمعه همدان زیست مؤدبانه را ازجمله نیازهای امروز جامعه برشمرد و اظهار داشت: آنچه سبب شد حضرت عباس (ع) به چنین جایگاهی دست یابد ادب او بود، ویژگی مهمی که در مادر این حضرت، فاطمه ام البنین(س) هم مشاهده می‌شد.

وی با بیان اینکه به فرموده امام علی(ع) بهترین ارث والدین برای فرزندشان ادب است، تصریح کرد: متأسفانه امروزه برخی از رسانه‌ها واقعاً ادب را رعایت نمی‌کنند، مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن