Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی بهترین راه پیشگیری از کرونا

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی بهترین راه پیشگیری از کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده از ماسك زماني بهترين نتيجه را مي‌دهد كه با ساير تدابير ايمني همراه شود، همچنين بايد فاصله 6 پا با ديگران را رعايت كنيد، دست‌هاي خود را به طور مرتب بشوييد و سطوحي كه مرتب لمس مي شوند را ضدعفوني كنيد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر کرمی تاكيد كرد: اين اقدامات ساده مي توانند روي حفظ سلامتي و خانواده ها و تمام كساني كه در اطراف شما هستند، تأثير بسزايي داشته باشد.
وی در اين خصوص ادامه داد: براي جلوگيري از اين بيماري بايد از ماسك هاي سه لايه، استفاده شود چرا كه نتايج نشان داده كه تركيب پنبه با ابريشم طبيعي مي تواند فيلتر موثري براي ذرات معلق آلوده در هوا باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه در ادامه صحبت هايش خاطرنشان کرد: در جديدترين دستورالعمل توصيه شده از سوي سازمان جهاني بهداشت نيز بر استفاده از ماسك براي تمام افراد در مكان هاي عمومي به ويژه در مكان هاي پر ازدحام تاكيد شده است.
وی ادامه داد: به وزارت صمت تاكيد شده كه ماسك مورد نياز مردم با قيمت مناسب و با حداقل هزينه تامين شود و در اختيار مردم قرار بگيرد و اين موضوع مربوط به حوزه صنعت مي شود.
معاون اجرايي مركز بهداشت استان همدان با بيان اينكه با استفاده از ماسك انتقال اين ويروس تا 97 نيم درصد كاهش پيدا مي‌كند ابراز داشت: اهميت استفاده از ماسك آنچنان است كه اگر اين موضوع را ناديده بگيرد تا 90 الي 97 درصد امكان ابتلا به بيماري افزايش خواهد داشت.
دکتر خزايي افزود: با اين توصيه ها و تاكيد براستفاده از ماسك آن هم از سوي كارشناسان ، متخصصان و سازمان جهاني بهداشت استفاده از ماسك، يعني احترام به خود، اهميت دادن به زندگي ديگران و كمك به كادر درمان است.
وی بيان كرد: بنابراين ماسك، اين روز ها مي تواند نمايانگر اهميت سلامت هموطنانمان و براي همه افراد باشد.
معاون اجرايي مركز بهداشت استان همدان با اشاره به اينكه بايد در مورد اهميت ماسك در پيشگيري از ويروس كرونا بيشتر بدانيم، اضافه كرد: ماسك هاي صورت، بخش مهمي از حفظ ايمني در زمان شيوع جهاني كوويد-19 هستند. البته همه ماسك ها با هم برابر نيستند. و اگر به خوبي از ماسك استفاده نشود، از ساير افرادي كه در اطراف هستند، حفاظت نخواهد كرد.
وی در ادامه يادآور شد: در انتخاب يك ماسك بايدها و نبايدهايي وجود دارد مثل ماسك هاي تنفسي N95 يا سايرماسك هايي كه طراحي مشابه دارند و يا يك سوپاپ پلاستيكي در جلو دارند اما هدف اصلي ماسك جلوگيري از شيوع ويروس به ساير افراد است همچنين ماسك هايي كه به اندازه كافي بزرگ نيست كه روي بيني و دهان را بپوشاند، انتخاب خوبي نخواهد بود.
عضو هيات علمي دانشگاه در خصوص اهميت زدن ماسك در پيشگيري از ابتلا به بيماري ويروس كرونا افزود: تحقيقات بسياري بر روي نحوه انتقال ويروس از طريق دستگاه تنفس و از راه هوا در چين، آمريكا و بسياري از كشور هاي جهان به انجام رسيده است كه اكثر آنها به طور قاطع بر روي نحوه انتقال ويروس كرونا از طريق قطرات تنفسي يا به اصطلاح droplet ها تاكيد كرده اند.
وی افزود:  Dropletها در واقع ريزقطراتي هستند كه به هنگام سرفه يا عطسه از دستگاه تنفس ما به اطراف پرتاب مي شوند. ويروس كرونا پس از ورود به بدن يك فرد از طريق بيني و مجاري تنفسي به ريه ها رفته و در اين قسمت شروع به تكثير مي كند البته احتمال انتقال ويروس در فضاهاي سربسته با هم متفاوت است.
به گفته دكتر خزايي هر چقدر فضاهاي محصور، بزرگتر و با تهويه مناسبتر و با تراكم جمعتي كمتري باشند و زمان حضور افراد كمتر باشد احتمال انتقال ويروس كمتر مي شود چرا كه ريزقطره هاي بزاقي توليد شده هنگام صحبت كردن، مي توانند در يك فضاي بسته، بيش از 10 دقيقه در هوا معلق بمانند و اين ذرات در يك محيط بسته و محدود، قابليت بالايي براي انتقال ويروس دارند.
وی اظهار كرد: براي آلوده شدن به اين ويروس، به مقدار كافي از ويروس يعني 1000 ذره ويروسي نياز است. فرد آلوده با تنفس در دقيقه 20 ذره ويروسي را در هوا پخش مي كند كه با صحبت كردن اين ميزان به 200 ذره در دقيقه افزايش مي يابد و به عبارتي با 5 دقيقه صحبت كردن در يك محيط بسته و بدون ماسك، 1000 ذره ويروس به راحتي در هوا منتشر مي شود و با سرفه و عطسه كردن ذرات فراوان ويروس در هوا پخش مي شود كه ممكن است ساعت ها در يك محيط با تهويه نامناسب در هوا باقي بماند.
معاون اجرايي مركز بهداشت استان همدان تصريح كرد: بنابراين ميزان احتمال آلودگي به مدت زمان قرار گرفتن در معرض ويروس و به تعداد ذرات ويروس بستگي دارد. بايد توجه داشت كه در صحبت كردن رو در روي طولاني دو نفر در مكان محصور و بدون تهويه مناسب حتي اگر هر دو ماسك زده باشند، احتمال سرايت آلودگي وجود دارد و از اين رو، ماسك زدن جايگزين كامل فاصله گذاري فيزيكي نيست.
دکتر خزايي به انواع ماسك هاي مورد استفاده براي پيشگيري از بيماري هم اشاره كرد و افزود: انواع مختلفي از ماسك ها بر اساس نوع نياز و در شرايط مختلف توسط شركت ها تهيه شده است، ماسك هاي يك لايه پزشكي و جراحي شايد از متداول ترين آنها باشند كه از يك لايه با قابليت جلوگيري از انتقال قطرات درشت تنفسي طراحي شده اند ولي اين ماسك ها نمي توانند جلوي قطرات ريز تنفسي كه ممكن است حاوي ويروس كرونا باشند را بگيرند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي همدان درپاسخ به سوال اصول بهداشتي صحيح در نحوه استفاده از ماسك با اشاره به اصول صحيح زدن ماسك و دور انداختن ماسك هاي استفاده شده بر اساس توصيه هاي سازمان جهاني بهداشت گفت: اولين قانون شستن دست ها با آب و صابون يا ژل هاي ضد عفوني كننده قبل از زدن ماسك، بعد از دست زدن به ماسك و بعد از جداكردن و دور انداختن ماسك است. دومين قانون مهم دست نزدن به جلوي ماسك در هر سه مرحله عنوان شده يعني قبل از زدن ماسك، هنگام استفاده از آن و بعد از جدا كردن ماسك از صورت است.
وی ابراز داشت: هر ماسك عمر مفيد محدودي داشته كه پس از آن كارايي لازم خود را از دست داده و بايد دور انداخته شود. ماسك هاي پزشكي و جراحي تا 3 ساعت و ماسك هاي فيلتر دار تا 8 ساعت قابليت استفاده دارند؛ به آن معنا كه با خيس و مرطوب شدن ماسك شرايط مساعدي براي تكثير ويروس ها و باكتري ها بر روي ماسك ايجاد شده كه خود عاملي براي ابتلا به ويروس كرونا است. پس از دور انداختن ماسك نيز بايد مجددا دست ها با آب و صابون و يا ژل ضد عفوني تميز شوند.
دكتر خزايي با اشاره به نحوه تهيه و خريد ماسك هم بيان كرد: بايد از كارگاه هايي كه با تاييد وزارت صمت هستند ماسك را خريداري كرد و از مكان ها و كارگاه هايي كه داراي مجوز نيستند به هيچ وجه ماسك را خريداري نكنيد همچنين دست فروشان هم قابل اعتماد نيستند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن