Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی رعایت پرتکول‌های بهداشتی به ۱۲ درصد رسید/ کادر درمان خسته‌اند

رعایت پرتکول‌های بهداشتی به ۱۲ درصد رسید/ کادر درمان خسته‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه روند مقابله و مدیریت کرونا پرتوان و پرقدرت ادامه دارد گفت: میزان بروز تجمعی کرونا در استان همدان 85 و در کشور 270 است و بیشترین عامل ابتلا میهمانی‌ها و محافل خانوادگی و فامیلی است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، رشید حیدری مقدم در جلسه هم‌اندیشی با مسئولین و کارکنان مرکز آموزشی درمانی سینا ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های کادر درمان در مقابله و مهار بیماری کرونا اظهار کرد: تاریخ بشر پر از حوادثی شبیه وضعیت کروناست و در مقاطعی از تاریخ بیماری‌هایی نظیر حصبه و طاعون مرگ و میر بسیار بالایی در دنیا ایجاد کرده‌اند، وضعیت فعلی کرونا هم مختص استان ما شهر ما یا کشور ما نیست و همه دنیا درگیر آن هستند.
وی با بیان اینکه کرونا در آمریکا به میزان 46 میلیون نفر بیکاری ایجاد کرده‌است خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان در مورد کرونا چیزی را پیش‌بینی کرد، این ویروس و شرایط آن روز به روز پیچیده تر می‌شود و ما باید زندگی کردن با کرونا را تمرین کنیم چراکه اگر قرار باشد تمام انرژی خود را بر این بیماری متمرکز کنیم کشور به نابودی می‌رسد.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در روند مقابله، همه ابعاد این بیماری باید باهم دیده شود، کرونا همه معادلات و نظم جهانی را به هم ریخته به طوری که پیش‌بینی کرده‌اند تا سال 2025 حدود 70 درصد مشاغل دنیا از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه متأسفانه اقتصاد کشور ما وابسته به نفت است عنوان کرد: در حال حاضر که در محاصره انواع تحریم‌ها قرار داریم نه می‌توانیم نفت بفروشیم و نه پولی جابجا کنیم در واقع حالا درگیر جنگی هستیم که کرونا و درآمدهای اقتصادی کشور توأمان در آن اثرگذار هستند و شاید این جنگ به مراتب از جنگ نظامی و فیزیکی هم سخت‌تر باشد.
**مشکل حادی در تأمین تجهیزات نداریم
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان تبیین کرد: یک ماه قبل از شیوع کرونا در کشور، در شورای تأمین استان برخی نیازمندی‌های درمانی مطرح شد و با فرض شیوع کرونا در کشور، برمبنای ایجاد آمادگی مقداری تجهیزات خریداری شد که در این مدت کمک حال ما بود.
وی با اشاره به فعال بودن بیش از 100 دستگاه آمبولانس اسپرینتر در سطح استان بیان کرد: خوشبختانه در موضوع تجهیزات در شرایط خوبی قرار داریم و پیگیر حقوق فوق العاده و ویژه کرونا برای کارکنان درمانی نیز هستیم و تلاش می‌کنیم گروه تشویقی و پایه تشویقی مقرر کنیم تا انگیزه‌های کارکنان افزایش یابد.
دکتر حیدری‌مقدم با اشاره به دغدغه کمبود نیرو نیز تشریح کرد: در مورد کمبود نیرو تمام تلاش ما بر این است تزریق نیرو از سراسر استان به مرکز انجام شود و فشار از کادر درمان در هسته‌های اصلی درگیر با کرونا برداشته شود.
وی اضافه کرد: متأسفانه سیاستگذاری‌ها در حوزه سلامت و آموزش غلط بوده و کمبود رزیدنت به همین دلیل است و در آینده‌ای نه چندان دور حتی در مورد 13 رشته دیگر استاد هم برای آموزش نخواهیم داشت و این یعنی کاهش نیروی درمانی و فشار بیشتر بر سیستم بهداشت و درمان.
**65 درصد منابع دانشگاه علوم پزشکی از درآمدهای داخلی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 65 درصد منابع دانشگاه از درآمدهای داخلی است اظهار کرد: در همین شرایط و با این میزان افت درآمدهای بیمارستانی تاکنون پرداختی اعضای هیئت علمی دانشگاه تمام و کمال صورت گرفته و در پرداخت کارانه بازنشستگان 8 ماه از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جلوتر هستیم.
وی تأکید کرد: هرچه در توان داریم گذاشته‌ایم و با تمام وجود برای تأمین خواسته‌های کارکنان می‌جنگیم تا جایی که حداقل 50 درصد بیشتر از اعتبارات ملی دریافت کرده و حتی هم سطح استان‌های بزرگی مثل اصفهان هستیم.
دکتر حیدری‌مقدم ضمن تأکید بر دغدغه‌ پرداخت در سازمان‌های بیمه‌گر عنوان کرد: متأسفانه رانت در انواع شرکت‌های بیمه‌ای و مسائلی از این دست مانع اثرگذاری مطلوب در روابط دانشگاه و  شرکت‌های بیمه‌ است.
وی در ادامه به میزان شیوع و ابتلا به کرونا ویروس در استان همدان اشاره و بیان کرد: استان همدان با استان‌هایی هم مرز است که حتی یک تخت خالی ندارند و شرایط بسیار بدی دارند و ما در محاصره این استان‌ها قرار داریم اما بیشترین علت ابتلا در استان ما میهمانی‌ها، عروسی و محافل خانوادگی است به طوری که یک مبتلا در یکی از شهرستان‌ها 48 نفر را در یک میهمانی مبتلا کرده‌است و این روند در سایر تجمعات خانوادگی نیز کم و بیش به چشم می‌خورد.
**رعایت پروتکل‌های بهداشتی به 12 درصد رسیده‌است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه افزایش بار بیماری باید مدیریت شود چون پیش‌بینی می‌شود به شرایط بدتری برسیم متذکر شد: این جنگی تمام عیار است و همه درگیر آن هستیم بنابراین باید آموزش را گسترده‌تر کنیم زیرا تداوم یا قطع شیوع این بیماری به فرهنگ و رفتار مردم بستگی دارد.
وی در ادامه بیان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی در دو هفته اول شیوع کرونا 86 درصد بود اما حالا به 12 درصد رسیده است، این کشور و همه دنیا بحران‌های سخت تر از این را دیده و پشت سر گذاشته‌اند اما چاره‌ای جز تدبیر هوشمندانه نداریم تا از این بحران عبور کنیم و بهترین راهکار در این شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
وی با بیان اینکه هیچ کم‌کاری در هیچ‌یک از بخش‌های دانشگاه صورت نگرفته و روند مقابله و مدیریت این شرایط، پرتوان و پرقدرت ادامه دارد گفت: اولویت نخست ما پرداخت معوقات کارکنان است اگرچه می‌دانیم هیچ پولی جبران زحمات کارکنان نیست اما همه این اقدامات منشأ خیر در جامعه و پاداش اخروی برای همه ما خواهد بود.
 **کادر درمان خسته‌اند، بیشتر رعایت کنیم
دکتر معتقد رئیس مرکز آموزشی درمانی فرشچیان سینا نیز در این جلسه با اشاره به شرایط ویژه‌ای که بیماری کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایجاد کرده‌است گفت: وقتی کرونا آمد با دشمنی نوپدید مواجه شدیم که ناشناخته بود و حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که این ویروس، ناشناختنی است و با ما خواهد بود و این در حالی است که حتی نمی‌دانیم برای یک یا دو ماه بعد چه برنامه‌ریزی باید در مقابله با آن داشته باشیم.
وی بیان کرد: اگر سر و صدایی از بیمارستان بلند نمی‌شود نشانه این نیست که مشکلی وجود ندارد و خبری نیست، متاسفانه با افزایش تعداد افراد مبتلا، توان کارکنان رو به فرسایش است که طبیعتا شرایط مقابله و درمان این ویروس تحت تأثیر این امر قرار می‌گیرد.
دکتر معتقد تصریح کرد: از 27 بهمن تاکنون تعداد یک‌هزار و 670 نفر بستری و 2هزار و 113 نفر پذیرش و درمان سرپایی از بیماران کرونایی داشته‌ایم و طی این مدت 113 نفر از بیماران فوت شده و 78 نفر به دیگر بیمارستان‌های همدان منتقل شده‌اند.
وی همچنین از بستری شدن 119 نفر از بیماران کرونایی در بخش‌ روانپزشکی خبر داد و گفت: مسأله مشکلات جسمی این بیماری از یک سو و مشکلاتی که ناشی از ابتلا به این بیماری برای روان افراد ایجاد می‌شود از سوی دیگر مرکز فرشچیان سینا را درگیر خود کرده است.
رئیس مرکز آموزشی درمانی فرشچیان سینا ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت بیمارستان از منظر نیروی انسانی، تجهیزات و... تکمیل شده و شرایطی که از ابتدا تصور می‌کردیم در یک مقطع، بیماری را پشت سر بگذاریم عملی نیست در نتیجه مجموع همه این مسائل، به مرور می‌تواند کاهش انگیزه کادر درمان و نارضایتی آنها را در پی داشته باشد اگرچه کادر درمان همچنان با قوت به کار خود ادامه می‌دهد و هیچکس از بار مسئولیت شانه خالی نکرده است.
وی در ادامه از نحوه تعامل بیمه‌ها در این ایام گلایه کرد و گفت: متأسفانه همکاری سازمان‌های بیمه‌گر در موضوع کرونا شایسته و مطلوب نبوده به‌ویژه در خدمات بیهوشی حمایت مطلوبی ندارند که این امر در افت درآمد بیمارستان تأثیر داشته است.
دکتر معتقد همچنین به لزوم جذب نیروی کمک پرستار برای کاهش فشار در بخش درمان تأکید کرد و افزود: عدم تخصیص معقول پاداش‌ها، افت درآمدهای بیمارستانی و نیاز به افزایش همکاری بین‌بخشی در بیمارستان‌های استان از جمله مسائلی است که به دغدغه‌ این روزهای کارکنان تبدیل شده و نیازمند توجه ویژه است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن