Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان جزء پنج استان سالمند کشور

همدان جزء پنج استان سالمند کشور

بیش از یک میلیون نفر در ایران به‌رغم پا گذاشتن به سن سالمندی همچنان کار می‌کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آستانه روز جهانی سالمندان (۹ مهر) گزارشی درباره وضعیت سالمندان در ایران منتشر کرده است.

در این گزارش سالمند تمامی افراد ۶۰ ساله و بیشتر از آن تعریف شده است. بر اساس برآورد انجام شده در سال ۱۳۹۷ از کل جمعیت کشور ۹.۷ درصد جمعیت را سالمندان به خود اختصـاص داده‌انـد، بـه عبارت دیگر در سال ۱۳۹۷ از هر ۱۰۰ نفر جمعیت کشور، حدود ۱۰ نفر در رده سنی سالمند قرار داشته‌اند. همچنین بیشترین درصد جمعیت سالمندان در مقایسه با کل کشور در بین استان‌های کشـور مربـوط بـه اسـتان گـیلان ۱۳.۹ درصد، مازندران ۱۲ درصد، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی و اصفهان ۱۱.۱و کمترین درصد به ترتیـب مربـوط بـه استان‌های سیستان و بلوچستان با ۴.۹ درصد، هرمزگان ۶.۲ درصد و بوشهر ۷.۱ درصد بوده است.

نکته جالب در این گزارش مربوط به اشتغال سالمندان است. سن بازنشستگی در ایران ۶۰ سالگی است، اما حدود یک میلیون نفر از افراد ۶۰ ساله و بالاتر از آن در ایران همچنان کار می‌کنند.

در این گزارش آمده است: نرخ مشارکت اقتصادی سالمندان ۱۶.۶ درصد است که این نرخ برای مردان و زنان سالمند به ترتیب، ۲۹.۴ درصد و چهار درصد است.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد: نرخ بیکاری سالمندان ۲.۳درصد است که این نرخ برای مردان و زنان سالمند به ترتیب، ۲.۳۶ درصد و ۰.۷ درصد است.

در نقاط شهری به نسبت به نقاط روستایی نرخ بیکاری سالمندان بیشتر است. نرخ بیکاری سالمندان در نقاط شهری ۳.۵ درصد است، حال آنکه این نرخ در نقاط روستایی ۰.۹ درصد است./ ایلنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن