Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ثبت ازدواج بیش از هزار دختر زیر ۱۵ سال در همدان/ 60 درصد از این دختران طلاق گرفتند

ثبت ازدواج بیش از هزار دختر زیر ۱۵ سال در همدان/ 60 درصد از این دختران طلاق گرفتند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در این استان به ثبت رسید.

به گزارش "همدان نیوز"، سعید گلستانی با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۵۹۶ ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در همدان ثبت شد افزود: از این میزان۶۰ مورد از آن‌ها به طلاق منجر شده است.

وی ادامه داد: ۳ هزار و ۸۰۰ ازدواج بین زوج‌های ۲۴ تا ۲۹ سال همدان انجام شده که ۸۰۰ مورد آن به طلاق ختم شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان افزود: طبق آمار‌های ثبت شده کمترین میزان طلاق مربوط به زوج‌های زیر ۱۵ سال است و مقایسه این ۲ آمار نشان دهنده سازگاری زوج‌های زیر ۱۵ سال بیشتر بوده است.

گلستانی به عوامل مرسوم شدن ازدواج زیر ۱۵ ساله‌ها در همدان اشاره کرد و ادامه داد: روستاییان معتقدند که پسر‌ها با قرار گرفتن در سن رشد برای یافتن کار محل زندگی خود را ترک کرده و حضور آن‌ها در محیط شهری موجب می‌شود آن‌ها تمایلی به ازدواج با دختر روستایی نداشته باشند.

وی گفت: با توجه به اینکه برخی از زوج‌های کم سن و سال از نظر عقلی رشید و توانایی اداره زندگی را دارند، اما بیشتر آن‌ها این توان را ندارند و ما با  این ازدواج‌ها موافق نیستم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با اشاره به اهمیت توجه به تناسب سنی در ازدواج گفت: از نظر شرعی متناسب نبودن سن زوجه و داماد اشکالی ندارد و از منظر قانونی اگر دختر حکم رُشد را از دادگاه بگیرد محضر آن‌ها را عقد می‌کند.

گلستانی گفت: یک دختر ۱۲ و ۱۳ ساله درک و فهم درستی از زندگی مشترک ندارد، ولی از روی اجبار زندگی مشترک را تحمل می‌کند.

وی افزود: ۱۲ سالگی، سن بازی کودکانه است نه سن شوهر و فرزندداری، اما رسم و رسوم‌های خانوادگی، این قبیل ازدواج‌ها را شایع کرده است و مشکلاتی را برای کودکان رقم می‌زند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان بیان کرد: در مواردی اگر حکم رُشد از سوی دادگاه تایید نشود والدین دختر منتظر قانون نمانده و دخترشان را به عقد درمی آورند و به صورت شرعی با رضایت پدر عقد کرده سپس بعد از گذشت چند سال ازدواج را ثبت می‌کنند./ باشگاه خبرنگاران جوان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن