Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی فروش مارهای آبی در میادین تره‌بار همدان/ فروشندگان محکوم می‌‎شوند

فروش مارهای آبی در میادین تره‌بار همدان/ فروشندگان محکوم می‌‎شوند

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: براساس ماده 10 قانون شکار و صید حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها جرم محسوب شده، مرتکبین اعمال فوق مشمول پرداخت جزای نقدی و حبس خواهند شد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان جواد نوری اظهر تاکید کرد: متأسفانه در ایام قبل از سال نو، مارهای آبی، سمندر لرستانی و لاک‌پشت‌ها در میادین تره‌بار برای فروش عرضه می‌شوند، و  به فروشندگان این گونه‌ها اعلام می‌کنیم که این کار جرم است و اگر دست هر فردی سمندر لرستانی، لاک پشت و مار آبی بگیریم، کار او جرم تلقی می‌شود و عواقب قانونی در پی خواهد داشت.

نوری اظهر بیان کرد: مجوزی برای خرید و فروش جانورانی که خطر انقراض، آن‌ها را تهدید می‌کند صادر نمی‌شود و عرضه مار آبی، لاک پشت و سمندر لرستانی در ایام نوروز نیر غیرقانونی است.

وی خاطرنشان کرد: گرفتن حیات‌وحش از زیستگاه طبیعی و انتقال به بازارهای خرید موجب می‌شود که گونه، در محل اصلی به تدریج با کاهش جمعیت و خطر انقراض روبرو شود و باتوجه به اینکه نگهداری حیات‌وحش مستلزم صرف هزینه و وقت زیاد است بعد از مدتی (به شرط زنده ماندن) توسط خریداران در طبیعتی غیر از زیستگاه اصلی رها شده که این امر، هم از نظر شرعی و اخلاقی صحیح نیست و هم اینکه آن گونه می‌تواند در مکان جدید به آفت و گونه مهاجم تبدیل شود که این عمل متعاقباً محیط زیست و حیات وحش زیستگاه جدید را به مخاطره خواهد انداخت.

وی اضافه کرد: براساس ماده 10 قانون شکار و صید حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها جرم محسوب شده، مرتکبین اعمال فوق مشمول پرداخت جزای نقدی از مبلغ 3000000 تا 15000000ریال و حبس از 1 ماه تا 6 ماه است.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی شهروندان استدعا دارد از خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی خودداری کرده، در صورت مشاهده هرگونه عرضه و خرید و فروش حیات‌وحش مراتب را سریعاً از طریق سامانه تلفنی 1540 به یگان حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: در نیمه دوم اسفندماه گشت‌های محسوس و نامحسوس برای دستگیری متخلفان خرید و فروش سمندر لرستان، مار آبی و لاک پشت‌ها تقویت شده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن