Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان در خشونت رتبه‌دار است

همدان در خشونت رتبه‌دار است

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه ضرب و جرح رتبه اول و توهین رتبه دوم جرائم استان را تشکیل می‌دهند، همدان را جزء استان‌های رتبه‌دار در خشونت دانست.

به گزارش "همدان نیوز"، سعید گلستانی اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم با اجرای 57 طرح در سالجاری در تمام زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تا حدودی آمار جرائم و بازخوردهای منفی را کاهش دهیم.

وی با اشاره به برخی از این طرح‌ها ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی برای سربازان نیروی مسلح با همکاری نهادهای نیروی زمینی، انتظامی و سپاه، برگزاری کارگاه‌های مهارت آموزی والدین برای فرزندان، کارگاه‌ رشدمدار فرهنگیان و نظام مراقب اجتماعی دانش آموزی در مدارس با همکاری آموزش و پرورش که امسال به صورت اختصاصی نیز در شهرستان بهار برگزار شد، از جمله طرح‌های اجرایی مؤثر هستند.

گلستانی بیان کرد: برگزاری کلاس‌های سبک زندگی و ازدواج زوجین با همکاری جهادانشگاهی و مشاوره نوجوانانی که مرتکب جرائم خردی چون سرقت و ضرب و جرح شده‌اند، از دیگر برنامه‌های کاهش آسیب جرائم است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی درصدد اجرای مجازات‌های جایگزین و فراگیر شدن آنها است، عنوان کرد: مجازات‌های جایگزین راه حل مناسبی برای تربیت و اصلاح افرادی است که مرتکب جرائم تعزیری درجه 6، 7 و 8 شده‌اند و جرائم امنیتی و خشن شامل مجازات‌های جایگزین می‌شوند.

گلستانی تصریح کرد: نوجوانانی که مرتکب جرم شوند، در کانون اصلاح و تربیت بازپروری می‌شوند و معمولا علت گرایش آنها مشکلات خانوادگی و یا فقر مالی است که موجب انحراف بسیاری از نوجوانان می‌شود و در حال حاضر کانون اصلاح و تربیت، 40 نوجوان را مورد نظارت و بازپروری قرار داده است.

اعلام آمادگی شورای مبارزه با موادمخدر برای بیمه کردن بهبودیافتگان

گلستانی با بیان اینکه اعتماد اجتماعی به بهبودیافتگان در جامعه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مراقبت از معتادان و بهبودیافتگان ماده 16 یکی دیگر از اقداماتی است که بهبودیافتگان پس از ترک اعتیاد نیز می‌توانند زندگی روزانه خود را مانند گذشته سپری کنند و شورای مبارزه با موادمخدر استان نیز اعلام آمادگی در راستای بیمه این افراد کرده است.

وی با اعلام اجرای یک طرح مردمی با مشارکت اداره کل تبلیغات اسلامی، افزود: با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی، شورایی با نام سلامت تشکیل شد که در هر محله معتادان را شناسایی کرده تا برای ترک اعتیاد و اشتغال آنها پس از بهبود یافتن بتوانند سهم عظیمی در این کار با ارزش داشته باشند.

گلستانی اضافه کرد: در حال حاضر 54 محله دیگر نیز شناسایی شده است که در سال 98 با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی روند خود را در راستای ترک اعتیاد افراد ادامه خواهد داد و تا کنون با شناسایی 18 محله، 50 معتاد با اجرای این طرح، اعتیاد خود را ترک کرده و به روال عادی زندگی خود بازگشته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتیاد بانون و آمار آن در استان همدان عنوان کرد: اعتیاد زنان به مراتب مخرب و خطرناک‌تر از مردان است چرا که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی بیشتری را به دنبال داشته باشد بنابراین قسمتی از مراکز ترک اعتیاد به زنان اختصاص دارد و تعداد زنانی که گرفتار اعتیاد هستند، در استان همدان بسیار کم و ناچیز است.

کاهش 4 درصدی طلاق در استان همدان

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه راه اندازی مرکز مشاوره پیشگیری از طلاق با همکاری امام جمعه شهرستان‌ها و فرمانداران به نام بنیان صیانت از خانواده تأثیر بسزایی در صلح و سازش زوجین داشته است، از کاهش 4 درصدی طلاق در سالجاری خبر داد.

گلستانی در توضیح این خبر گفت: با راه اندازی این مرکز از میان 1800 پرونده‌ طلاق بیش از یک سوم آن یعنی حدود 600 پرونده به صلح و سازش ختم شد به طوریکه آمار طلاق در سال 95 حدود 6 درصد، 96 حدود 3 درصد و در سال 97 با 4 درصد کاهش مواجه بوده است.

وی با اشاره به آمار طلاق توافقی تصریح کرد: طلاق توافقی در سال جاری هیچ افزایش و کاهشی نداشته و طبق آمار 6 ماهه از 4000 هزار پرونده تعداد 2500 پرونده به طلاق توافقی ختم شده است.

مسدود کردن 3 هزار و 94 حلقه چاه غیرمجاز در استان

گلستانی با اشاره به توانمندسازی منابع آبی استان همدان اظهار کرد: توانمندسازی و نظارت بر منابع آبی استان از دیگر اقداماتی بود که در سالجاری با همکاری سازمان جهادکشاورزی در راستای صرفه جویی انجام و در این راستا 3 هزار و 94 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد که با ظرفیتی حدود 248 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان همدان در صرفه‌جویی منابع آبی جزء 3 استان برتر کشور است و باید فرهنگ استفاده صحیح از منابع آبی در عموم مردم نهادینه شود.

گلستانی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت کودک همسری در استان همدان گفت: معمولا کودک همسری در مناطق روستایی که از سالیان گذشته جرئی از فرهنگ آنها بوده است، همچنان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: بخشی از پرونده‌های طلاق نیز مربوط به کودک همسری و زوجینی است که بر خلاف سن کم خود اقدام به ازدواج کرده‌اند و به علت عدم مهارت زندگی زناشویی تصمیم بر جدا شدن و طلاق گرفته‌اند.

راه اندازی سیستم پا برجای در استان همدان

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان در ادامه از راه اندازی سیستم پا برجای خبر داد، ب یان کرد: با توجه به اینکه از کار انداختن سیستم دزدگیر در خودورها برای سارقان آسان شده است، یک شرکت دانش بنیان با طراحی سیستمی و نصب آن در خودرو که حتی راننده از مکان آن مطلع نیست، ردیابی خودرو را تسهیل کرده است.

وی ادامه داد: پس از سرقت خودرو فرد می‌تواند با استفاده از این سیستم که با سیم کارت مخصوصی در گوشی نصب شده است، مکان خودرو خود را مشخص کرده و آن را خاموش کند به‌طوریکه سارق از به کار انداختن دوباره خودرو عاجز شود.

گلستانی یادآور شد: تاکنون 100 خودرو به این سیستم مجهز شده و هزینه نصب آن از 500 تا 700 هزار تومان است و شرکت آن واقع در برج پاستور فعالیت می‌کند./ ایسنا همدان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن