Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تأمین ماهانه ۶۵۰ هزار متر مکعب آب در همدان

تأمین ماهانه ۶۵۰ هزار متر مکعب آب در همدان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره‌برداری از طرح اضطراری آبرسانی به همدان، ماهانه ۶۵۰ هزار متر مکعب آب آشامیدنی مورد نیاز مشترکان همدان تا یک ماه آینده تامین می‌شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، حمیدرضا حاج بابایی در مراسم بهره‌برداری از این طرح، اظهار داشت: برای اجرای این طرح ۱۲۲ کیلومتر لوله گذاری فولادی با قطر ۱۶۰۰ میلی‌متر کار گذاشته شده و مخازنی با گنجایش ۹۰ هزار متر مکعب ساخته شده است.

وی با اشاره به تامین آب این طرح از ۷۰ کیلومتری شهر همدان افزود: این آب با کیفیتی بالا وارد شبکه آب لوله‌کشی مشترکان شهر همدان می‌شود.
وی همچنین در خصوص اعتبارات این طرح اضطراری عنوان کرد: در مجموع ۰ ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح اضطراری در نظر گرفته شده که امسال ۷۸ میلیارد تومان شامل ۴۵ میلیارد تومان از طریق اعتبارات ملی و ۳۳ میلیارد تومان از محل تنش آب برای طرح اصلی آبرسانی به همدان اختصاص یافته است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آب مورد نیاز ۹ شهر و ۵۹ روستا از طریق این خط تامین می‌شود، گفت: استان همدان ۵۶ میلیون متر مکعب از سد تالوار حقابه دارد که در حال حاضر این میزان به ۱۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته و به دلیل ساخت چند سد در بالادست این سد میزان آب سد تالوار کاهش یافته است.
حاج بابایی همچنین در خصوص پروژه تصفیه‌خانه نیز تاکید کرد: تصفیه‌خانه این طرح بزرگترین تصفیه‌خانه غرب کشور است و قادر است 3700 لیتر در ثانیه آب را تصفیه کند و ظرفیت آن 2.5 برابر مصرف مورد نیاز شهر همدان است.
در ادامه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: حجم آبی که در حال حاضر وارد شبکه آبرسانی شهر همدان شده، بخش کوچکی از نیازهای مردم این شهر را تامین می‌کند و مردم باید همچنان به صرفه‌جویی توجه ویژه کنند.
فرهاد فرزانه با بیان اینکه بارندگی‌های امسال کاهشی بوده است، افزود: با کاهش بارندگی استان همدان در وضعیت خشکسالی قرار گرفته است و با اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان، مخزن سد اکباتان تا کمتر از ۲ ماه دیگر می‌تواند آب آشامیدنی مشترکان را تامین کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه طرح اضطراری آبرسانی تامین کننده حدود ۱۵ درصد آب مورد نیاز شهر همدان است، گفت: بهره‌برداری از طرح اضطراری آبرسانی به همدان زودتر از موعد انجام شد که ماحصل تلاش همه مسئولان، متخصصان و نیروهای فنی صنعت آب استان است.
منصور ستوده با اشاره به اینکه طول کل خط انتقال آب از سد تالوار ۱۴۰ کیلومتر و طول خط اضطراری ۷۰ کیلومتر است، عنوان کرد: خط آبرسانی اضطراری به همدان با حفر چاه در شمال غرب استان و از مخزن تعادلی و ۳۰ هزار متر مکعبی «کِیتو» آغاز شده و پس از عبور ۴۵ کیلومتر خط لوله به بزرگترین تصفیه‌خانه غرب کشور در منطقه مهاجران منتقل می‌شود.
وی همچنین اظهار داشت: با بهره‌برداری از طرح اضطراری آبرسانی به همدان ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی مورد نیاز شهر همدان تامین می‌شود که این مقدار معادل ۱۵ درصد کل آب مورد مصرفی مشترکان این شهر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان نیز گفت: متاسفانه با کاهش ۴۲ درصدی بارش ها حجم ذخیره آب سد اکباتان امسال به ۱۰ میلیون متر مکعب رسیده است در حالی که سال گذشته ۱۹ میلیون متر مکعب بود.
سیدهادی حسینی بیدار تاکید کرد: اگرچه این طرح تاحدودی می‌تواند کسری آب شرب همدان را تامین کند، اما راه حل اصلی و نهایی برای خروج از بحران آب همکاری مردم در صرفه‌جویی و مدیریت آب است./

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن