Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی وصول هشت میلیارد تومان مالیات از خرید و فروش طلا در همدان

وصول هشت میلیارد تومان مالیات از خرید و فروش طلا در همدان

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه در طی سه سال گذشته ۲۰۸۰ همدانی سکه خریداری کردند، گفت: حدود هشت میلیارد تومان مالیات از بخش خرید و فروش سکه در همدان وصول شده است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، محمد دلشادی در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: در طی سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ در استان همدان ۲۰۸۰ همدانی سکه خریداری کردند که ۱۰۹۸ نفر چیزی حدود ۵۰ درصد این افراد معاف از پرداخت مالیات بوده و ۸۷۲ نفر نیز تا ۱۵۵ سکه خریداری کردند که مالیات خود را به امور مالیاتی پرداخت کردند.
۱۱۰ همدانی بیش از ۱۵۵ سکه خریداری کردند
وی با اشاره به اینکه ۱۱۰ همدانی بیش از ۱۵۵ سکه خریداری کردند که مالیات این افراد در حال رسیدگی است، تصریح کرد: از طریق طرح جامع مالیاتی ۱۰۰ درصد اطلاعات خریداران سکه را در اختیار داریم که امسال سازمان امور مالیاتی تعداد کمتری برای مالیات سکه اعلام کرده به‌طوریکه تا ۱۵۵ سکه از تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.
دلشادی با بیان اینکه تا زمانیکه افراد نسبت به فروش سکه اقدام نکنند مشمول مالیات نمی‌شوند، یادآورشد: تا پنج سکه معاف از پرداخت مالیات، تا ۱۵ سکه بابت هر سکه ۹۶۰ هزارتومان، تا ۲۵ سکه به ازای هرکدام یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و ۱۵۵ سکه به ازای هرسکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات باید پرداخت کنند اما کسانی که بالای ۱۵۵ سکه خریداری کردند باید اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با اشاره به اینکه در سال ۹۷ ،۱۵۴۹ همدانی سکه خریداری کردند، بیان کرد: در سال ۹۸ نیز ۴۱۸ نفر و در سال گذشته ۱۱۳ همدانی سکه خریداری کردند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۲ هزار و ۹۲۱ مورد اظهارنامه از صاحبان مشاغل گرفته شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۵۲ هزار و ۳۱۹ مورد بدون رسیدگی پذیرفته شده است که بیش از ۸۳ درصد اظهارنامه‌های استان را شامل می‌شود.
تمدید فرصت تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی و صاحبان املاک تا ۳۱مرداد
دلشادی با تأکید براینکه از لحاظ وصول مالیات استان همدان وضعیت بسیار مناسبی داشته است، تصریح کرد: در مالیات اشخاص حقوقی نیز ۴۳۳۷ مورد اظهارنامه گرفته شد که ۱۰۰ درصد براساس دفاتر و اسناد و مدارک پذیرفته شده و هیچ کدام تشخیص علی الرأس نشد.
وی با بیان اینکه در مالیات صاحبان املاک نیز ۸۹۵۲ اظهارنامه پذیرفته شده است، افزود: ۸۰ درصد مشمولان تقویم املاک را رعایت کرده بودند که نظر مأموران تشخیص ما صفر بوده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان یادآور شد: در خرداد امسال ۶۳ هزار و ۲۰۰ مورد اظهارنامه گرفته شده که از این تعداد ۳۶هزار و ۸۳۹ مورد براساس تبصره ۱۰۰ پذیرفته شده و قطعی است.
دلشادی با اشاره به اینکه اشخاص حقوقی و صاحبان املاک تا ۳۱ تیرماه فرصت داشتند اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنند که به دلیل شرایط کرونایی تا ۳۱ مرداد تمدید شده است، بیان کرد: در سال گذشته ۱۱۲۷ میلیارد تومان مالیات در استان همدان وصول شده که نسبت به سال ۹۸ افزایش ۵۱ درصدی داشته است که این افزایش مربوط به تورم و فرارهای مالیاتی و معوقات بوده است.
واریز ۱۲۶ میلیارد تومان به حساب شهرداری و دهیاری‌های همدان
وی با بیان اینکه در بودجه سال گذشته درآمدهای مالیاتی استان همدان ۸۸۷ میلیاردتومان پیش‌بینی شده بود که ۲۶ درصد مازاد بر این عدد وصول شده است، اظهارکرد: در سال گذشته ۱۲۶ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان همدان واریز شده است.
وی بیشترین سهم مالیات استان را مربوط به مالیات برارزش افزوده دانست و ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده که توسط مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود با ۳۳ درصد بیشترین سهم درآمدهای مالیاتی استان را به خود اختصاص داده است و ۱۸ درصد درآمدهای مالیاتی استان مربوط به حقوق و۲۱ درصد مربوط به شرکتها بوده است.
این مقام مسئول با تأکید براینکه مالیات صاحبان مشاغل(تمام اشخاص حقیقی) کاهش داشته است، یادآور شد: کسبه حدود ۵ یا ۶ درصد از درآمدهای مالیاتی استان همدان را تشکیل می‌دهند که در سال گذشته نیز مالیات صاحبان مشاغل هفت درصد کمتر وصول شده است و به اصناف فشار نیاوردیم.
تحقق ۹۸ درصدی وصول مالیات درسال ۱۴۰۰
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان تصریح کرد: در ۴ ماهه امسال حدود ۹۸ درصد از درآمدهای مالیاتی استان تحقق پیدا کرده است به‌طوریکه نسبت به ۴ ماهه سال گذشته ۶۶ درصد افزایش داشته است.
دلشادی درباره سهم مالیات از درآمدهای استان، با بیان اینکه سهمیه درآمدهای مالیاتی امسال استان همدان ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: میزان مالیات ۸۵ درصد از درامدهای استان را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به وصول معوقات یادآور شد: در سال گذشته باید ۳۰ درصد از معوقات مالیاتی را وصول می‌‎کردیم اما خوشبختانه توانستیم ۴۸ درصد از این معوقات را وصول کنیم به‌طوریکه در سال گذشته معوقات کاهش یافته است.
وجود ۷۰ شرکت صوری در همدان
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان از رسیدگی به ۲۵۶ پرونده فرار مالیاتی در این استان خبرداد و گفت: در سال گذشته ۲۵۶ پرونده فرار مالیاتی رسیدگی شده که ۶۴ میلیارد تومان از این طریق نوشته شده است.
دلشادی درباره بزرگترین پرونده فرارهای مالیاتی، بزرگترین پرونده فرار مالیاتی را ۲.۵ میلیارد تومان دانست و افزود: ۷۰شرکت صوری در استان همدان وجود دارد که تا کنون ۴تا ۵ شرکت تعیین تکلیف شده است.
وی درباره نصب دستگاه پوز در مطب پزشکان نیز خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد از پزشکان استان همدان دستگاه پوز را نصب کردند به‌‍طوریکه همدان از نظر نصب جزء رتبه‌های خوب کشور بوده است .
وی درباه عدم تمکین برخی از پزشکان برای دریافت حق ویزیت به وسیله کارتخوان، با تأکید براینکه حق ویزیت پزشکان به هر طریقی به حساب پزشک وارد شود تحت کنترل است و هیچ راه فراری وجود ندارد، بیان کرد: نصب دستگاه پوز در مطب پزشکان نیاز به همکاری مردم و مطالبه آنها دارد به‌طوریکه مردم نباید نسبت به پرداختهای نقدی اقدام کنند.
اجرای مالیات برخانه‌های خالی در شهرهای همدان و ملایر
مدیر کل امور مالیاتی استان همدان درباره مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: این طرح در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت قابلیت اجرایی دارد که در استان همدان شهرستانهای همدان و ملایر مشمولین قانون مالیات بر خانه‌های خالی هستند.
دلشادی خاطرنشان کرد: خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشند، مشمول مالیات می‌شوند و اگر فردی اطلاعات املاک خود را در این سامانه ثبت نکرده باشد، علاوه بر مالیات باید جریمه پرداخت کند.
وی با بیان اینکه مالیات بر اساس حق املاک و اجاره محاسبه می‌شود، توضیح داد: صاحبان خانه‌های خالی در سال اول باید شش برابر، در سال دوم ۱۲ برابر و از سال سوم به بعد ۱۸ برابر بیشتر از زمانیکه خانه را اجاره دادند، مالیات پرداخت کنند و برای افرادی که بیش از پنج واحد مسکونی خالی دارند، این ضرایب، دو برابر خواهد شد.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان بیان کرد: ساختمان‌های تازه ساخت تا ۱۲ ماه پس از دریافت پایان کار مشمول این مالیات نمی‌شوند و انبوه‌سازان نیز تا ۱۸ ماه فرصت دارند واحدهای خود را تعیین تکلیف کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن