Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی خسارت 94 میلیارد تومانی سیلاب به تأسیسات کشاورزی همدان

خسارت 94 میلیارد تومانی سیلاب به تأسیسات کشاورزی همدان

معاون مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با بيان اينكه خسارت تاسیسات زیربنایی سیلاب‌ها در استان 94 میلیارد تومان بود از احيای شغل مقنی در استان با ارائه مجوز به 30 نفر خبر داد.

به کزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استن همدان، یوسف کاکاوند با بیان اینکه 151 هزار هکتار سیستم نوین آبیاری در استان اجرایی شده است اظهار کرد: از این میزان 132 هزار 420 هکتار بارانی و 9 هزار و 812 هکتار آبیاری قطره‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه 90 درصد اراضی کشاورزی مستعد استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شده‌اند ادامه داد: با اجرای سیستم نوین آبیاری به ازای هر هکتار 4 هزار و 400 متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است. 

معاون مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه اجرای آبیاری نوین در استان موجب صرفه‌جویی 664.7 میلیارد متر مکعب شده است تصریح کرد: آبیاری بارانی بیشتر در اراضی زراعی اجرا شده و تلاش بر هدایت باغات به سمت انجام آبیاری‌ نوین است.

وی سطح باغات استان همدان را 75 هزار عنوان کرد و افزود: 9 هزار هکتار از باغات استان زیر پوشش آبیاری نوین قرار دارند و 65 هزار هکتار باید اجرایی شود.

کاکاوند با بیان اینکه در شهرستان‌های مختلف آب‌های سطحی منبع تامین آب هستند گفت: در استان همدان 2 هزار و 477 رشته قنات وجود دارد که طول آنها 326 کیلومتر است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته احیای قنوات بیشتر صرف مانع‌برداری می‌شد ادامه داد: از سال 96 قنات به عنوان یک «سازه» در استان مطرح و کلمه «لایروبی» حذف شد.

معاون مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه لایروبی قنوات باید هر سال توسط کشاورزان انجام شود افزود: جهاد کشاورزی فقط در زمینه کار سازه‌ای قنوات ورود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امسال و سال گذشته کف واقعی قنوات را احیا کردیم تا بتوانیم به عنوان سازه ماندگار آنها را حفظ کنیم ادامه داد: قنوات تنها منبع آبی است که در شرایط خاص می‌توان از آن به عنوان منبع آب مطمئن استفاده کرد.

کاکاوند افزود: شغل مقنی‌گری از بین رفته بود که در این راستا 30 نفر آموزش دیده و مجوز گرفتند تا به عنوان مقنی حرفه‌ای فعالیت کنند.

کاکاوند با اشاره به اینکه سال 97 برای استان 7.5 میلیارد تومان اعتبار به منظور احیا و مرمت قنات‌ها گرفتیم که به نسبت تعداد قنات هر شهرستان تقسیم شد ادامه داد: بیشترین قنات‌ها در کبودراهنگ، رزن و ملایر قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تعداد قنات‌های استان همدان در سیستم GIS ثبت شده است تصریح کرد: تاکنون بر روی 677 رشته قنات کار شده است ضمن اینکه باید باز هم بازنگری شوند که در صورت قرار گرفتن در کف واقعی اعلام خواهد شد.

کاکاوند با تاکید بر اینکه در بخش قنات‌ها نیاز به تخصیص اعتبار بسیاری داریم افزود: همدان استان چهارم یا پنجم کشور به لحاظ برخورداری از قنات است که از 30 میلیارد تومان اعتبار کشوری 7.5 میلیارد تومان به استان اختصاص پیدا کرد.

وی در ادامه به تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی پرداخت و با بیان اینکه تقسیمات اراضی از سال 42 انجام شده است افزود: با توجه به تفکر بخش کشاورزی چون می‌خواستند، منبع آب در دسترس همه باشد، زمین‌ها را به شکل نامناسبی خرد کردند.

معاون مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه بزرگترین خدمت به اراضی کشاورزی یکپارچه‌سازی آنهاست افزود: یکپارچه‌سازی اراضی در روستا‌های «وسج» نهاوند، «بهمان» و «خردمند» انجام شده است، اما میزان کار انجام شده با میزان باقیمانده قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه به کانال‌های آبرسانی اشاره کرد و با بیان اینکه حدود 15 هزار کیلومتر کانال آبرسانی سنتی در استان وجود دارد افزود: کانال آبرسانی در یک‌هزار و 146 کیلومتر اجرا شده اما برای رسیدن به میزان ایده‌آل راه بسیاری داریم.

کاکاوند در ادامه با بیان اینکه 14 هزار و 378 کیلومتر راه دسترسی به مزارع در استان داریم بیان کرد: از این میزان یک‌هزار و 851 کیلومتر از راه‌های دسترسی آسفالت شده است.

وی با بیان اینکه اواخر سال گذشته و اوایل امسال بارندگی‌های زیادی در استان انجام شد اما خسارات آن در بخش آب و خاک سنگین نبود افزود: براساس آخرین آمار خسارت تاسیسات زیربنایی سیلاب‌ها در استان 94 میلیارد تومان بود ضمن اینکه خسارت راه‌های بین مزارع نیز زیاد بوده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن