Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی چگونه از فضایل حضرت زهرا (س) بهره‌مند شویم؟

چگونه از فضایل حضرت زهرا (س) بهره‌مند شویم؟

یک کارشناس مسائل اخلاق و دین گفت: باید با شناخت کامل نقش حضرت زهرا (س)، جایگاه ویژه‌ای در زندگی برای ایشان اختصاص بدهیم. در زوایای مختلف زندگی می‌توانیم حضرت را الگو قرار بدهیم. از جمله نقش حضرت در خانواده، نقش حضرت زهرا (س) با محوریت مادری، فرزند بودن و بندگی خداوند است. عنصر اجتماعی حضرت را نیز نباید نادیده بگیریم. در عین اینکه جلوه حجب و حیا و عفت اسلامی را داشتند اما هرگز از حوادث اجتماعی غافل نبودند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، حجت‌الاسلام والمسلمین حججی با تبریک ایام‌الله دهه فجر و میلاد حضرت زهرا (س) اظهار کرد: در میلاد حضرت زهرا (س) باید بازخوانی الگو بودن آن حضرت و الگو قرار دادن‌شان را در زندگی فردی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار بدهیم چون این امر یک مسئله بسیار مهم است. حضرت زهرا (س) برای حجت زمانه ما یعنی حضرت مهدی (عج) الگو است. در بحث الگو بودن حضرت باید چند نکته را مورد بررسی قرار بدهیم. شاید برخی بگویند حضرت کجا و ما کجا؟ آن هم به دلیل مقام بسیار بالایی که حضرت زهرا (س) دارد و گاهی سطح نگاه به قدری پایین است که بعد زمان و فاصله زمانی را مانع این می‌بینیم که حضرت بتواند الگو باشد. دلیل تمام اینها عدم شناخت و الگوگیری صحیح از حضرت است.
وی خاطرنشان کرد: چگونه امروز نسل جوان برخی را الگوی خود قرار می‌دهند که در گوشه و کنار جهان زندگی می‌کنند در حالیکه هیچ سنخیتی چه از نظر فرهنگ، زبان، قومیت و ... با ما ندارند. دلیلش آن است که آن فرد را برای نسل امروز به گونه‌ای جلوه کرده‌اند که جوان فکر می‌کند می‌تواند او را الگو قرار بدهد. ما با فرهنگسازی صحیح باید کاری کنیم که حضرت زهرا (س)  به نسل امروز بیشتر معرفی شود. تمام این مشکلات و الگو نگرفتن صحیح به دلیل نبود شناخت درست است.
این استاد و کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: زندگی حضرت زهرا (س) زوایای مختلفی دارد که می‌توانیم آن را الگو قرار بدهیم. مثلا نقش الگویی حضرت زهرا (س) در خانواده. چرا که مهمترین عنصر اجتماع، خانواده است. از گفتار، رفتار و منش حضرت می‌توانیم در مسیر زندگی امروز بهره ببریم.
حججی اظهار کرد: یکی دیگر از محورهای زندگی حضرت، نقش مادری حضرت زهرا (س) است. با تمام فشارهایی که در آن زمان وجود داشت هرگز  نقش حضرت در خانه و خانواده کمرنگ نشد و این موضوع بسیار مهمی است که در قرآن هم به آن اشاره شده است. حتی برای نذری که در مورد فرزندان‌شان داشتند از خود فرزندان مشارکت گرفتند، این یعنی چگونگی تربیت نسل توسط حضرت زهرا(س). یکی دیگر از نقش‌های حضرت زهرا (س) نقش فرزند بودن ایشان است که بخشی از احترام به والدین طبیعی و در وجود انسان است اما حضرت به گونه‌ای رفتار می‌کردند که به ایشان لقب «ام ابیها» را دادند.همواره در مطرح کردن خواسته‌هایشان حجب و حیا را داشتند.
حضرت زهرا(س) با حفظ عقت و حیا همواره در حوادث اجتماعی حضور داشتند
وی گفت: تمام نقش‌های حضرت در خانه و خانواده ارزشمند و مفید است در عین حال باید بدانیم که حضرت بنده‌ای از بندگان خداوند بود و هرگز از عبادت باری تعالی غافل نبود. یکی دیگر از عناصر زندگی حضرت زهرا (س) عنصر اجتماع و رابطه حضرت با اطرافیان است که نمونه بارز آن دعا برای همسایگان‌شان است. حضرت همواره یک فعال اجتماعی بودند و به گونه‌ای نبودند که فقط در خانه بنشینند و از حوادث روز جامعه بی‌خبر باشند. در عین اینکه جلوه حجب و حیا و عفت اسلامی را داشتند اما از حوادث غافل نبودند. در این چند سالی که از انقلاب با محوریت اسلام می‌گذرد شاهد این هستیم که مادران و بانوان زیادی در جامعه ما حضرت را الگویی برای خود قرار دادند. از جمله مادران و همسران شهدا هستند که در عرصه دفاع از هیچ چیزی کم نگذاشتند. در این مکتب نمونه‌های فراوانی داریم از جمله آن شهید حاج قاسم سلیمانی است که ارادتی خاص به حضرت زهرا (س) داشتند و بارها می‌گوید مادری حضرت زهرا (س) را دیده‌ام. چگونه یک فرد به این شناخت می‌رسد، دلیلش آن است که در زندگی خود برای جایگاه حضرت مقام و ارزش زیادی قائل شده است.
وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) مادر امت است. چرا که همواره نگران امت پیامبر (ص) است. در وصیت نامه خود می‌فرمایند:یا غلی(ع) سلام من را به شیعیان برسان. این یعنی مادر بودن حضرت برای امت اسلامی. ما باید این الگوپذیری را داشته باشیم و نقش حضرت را در زندگی خود بشناسیم و برای آن جایگاهی اختصاص بدهیم تا  از فضایل حضرت زهرا (س) بهره ببریم./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن