Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی جنجال‌های بی‌مورد در انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی

جنجال‌های بی‌مورد در انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی

عضو اسبق شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، می‌گوید: شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی هیچ جهت گیری سیاسی ندارد اما برخی ناآگاهانه انتخابات این شورا را ملتهب کرده اند.

به گزارش "همدان نیوز"، اشکان یوسفی در مورد ماهیت شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی، اظهار کرد: نشریات دانشجویی جایگاه خاصی در دانشگاه‌ها دارد و تبلور مهمترین فعالیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه‌ها را در نشریات دانشگاهی می‌بینیم. نشریات دانشجویی یکی از ماندگارترین ابزارهایی است که دانشجویان برای ابراز دیدگاه‌های خود در اختیار دارند.

وی با یادآوری زمان ابلاغ ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی، خاطرنشان کرد: در سال ۸۳ – ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی را به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

به گفته یوسفی، بر اساس دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی، در هر دانشگاه یک کمیته ناظر بر نشریات فعال است که دو نفر عضو دانشجویی این کمیته، از طریق انتخابات و از میان مدیران مسئول نشریات فعال آن دانشگاه معین می‌شوند؛ علاوه بر این، شورای مرکزی ناظر بر نشریات نیز دو عضو دانشجویی در دستگاه‌های یاد شده دارد که ایشان نیز از طریق انتخابات، معین می‌شوند.

این فعال دانشجویی با اشاره به ترکیب شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی که در وزارت علوم، فعال است، گفت: معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم (رئیس شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی)، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، یک نفر حقوقدان به انتخاب معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و سه نفر از دانشجویان شامل دو عضو اصلی و یک نفر علی البدل ترکیب این شورا را تشکیل می‌دهند.

عضو اسبق شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم در مورد حواشی که از چند سال گذشته تاکنون بر انتخابات دو عضو دانشجوی این شورا سایه افکنده است، گفت: در حالی که شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی صرفاً وظیفه سیاستگذاری دارد نه وظیفه سیاسی، اما مدتی است انتخابات دانشجویی این شورا به یک فضای سیاسی ملتهب تبدیل شده است.

وی با متفاوت دانستن شرح وظایف این شورا با مسائلی که توسط تعدادی از دانشجویان مطرح می‌شود، افزود: عدم آگاهی از شرح وظایف این شورا، منجر به راه اندازی جنجال‌های بی مورد در انتخابات هر ساله شده است. شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی در واقع بازوی نظارتی و هدایتی بسیار کمرنگ و بالاترین مرجع تصمیم گیری در حوزه نشریات محسوب می‌شود اما اثرگذاری آن را در دانشگاه‌ها کم می‌بینیم.

یوسفی دلیل این اثرگذاری کمرنگ را شرح وظایف شورا عنوان کرد و یادآور شد: شرح وظایف این شورا محدود است چرا که امور مربوط به نشریات بیشتر به دانشگاه‌ها واگذار شد. سیاستگذاری در حوزه کلان نشریات، رسیدگی به اعتراض‌ها در خصوص عدم صدور مجوز همچنین صدور مجوز نشریات در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها برخی شرح وظایف این شورا است.

این فعال دانشجویی، گفت: در صورتی که دانشگاهی برای نشریه‌ای مجوز صادر نکند، فرد ابتدا اعتراض خود را در شورای فرهنگی دانشگاه مطرح می‌کند در صورتی که رأی صادر شده با رأی کمیته نشریات دانشگاهی یکی باشد، این اعتراض در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی مطرح می‌شود.

تدوین شیوه‌های نامه اجرایی نظارت بر عملکرد کمیته‌های ناظر بر دانشگاه‌ها، ایجاد وحدت رویه بین این کمیته‌ها و بررسی گزارش محتوایی به گفته یوسفی از دیگر وظایف این شورا است.

به گفته عضو اسبق شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی، در ۱۰ سال گذشته شاید تعداد اندکی از این شکایت‌ها در مقابل حجم بالای مجوزها و فعالیت‌های گسترده دانشجویان، رخ داده است. تجدیدنظر در تصمیم‌های شورای فرهنگی یا رسیدگی به اعتراض‌ها از دیگر وظایف این شورا است که البته موارد نادری در این زمینه بود.

وی تاکید کرد: بر اساس این وظایف، شورای مرکزی هیچ قدرتی حتی در امور مالی نشریات ندارد. افرادی که عضو این شورا هستند امکان دریافت بودجه برای نشریات دانشگاه خود را نخواهند داشت. متأسفانه ناآگاهی بزرگی در قشری از دانشجویان به وجود آمده و تعدادی از مدیران مسئول این آئین نامه‌ها را مطالعه نمی‌کنند.

یوسفی در ادامه با بیان اینکه در خصوص ضوابط حاکم برای انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات باید شفاف سازی صورت گیرد، افزود: افرادی که ادوار گذشته عضو این شورا بودند، راهنمایان مناسبی برای اعضای فعلی این کمیته‌ها هستند و می‌توانستند روال انتخابات را برای دانشجویان تشریح کنند.

این فعال دانشجویی، اصلاح طلب یا اصولگرا بودن دانشجویان عضو در این شورا را کاملاً بی اثر بر سایر نشریات دانست و اظهار کرد: برخی بر این باور هستند که در شورای مرکزی اتفاقات سیاسی رخ می‌دهد در حالی که اصلاً این‌طور نیست و اگر شکایت و اعتراضی به شورا واصل شود، عضو حقوقدان با توجه به آئین نامه، مباحث قانونی را ذکر می‌کند؛ بنابر این امکان تضییع حق وجود ندارد.

عضو اسبق شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی، تاکید کرد: بر اساس قانون، شورا باید هر دو ماه یک بار تشکیل شود بنابراین در ایده آل ترین حالت ممکن، شش جلسه در سال برگزار می‌کنند حال در این ساعت و جلسات اندک قرار است چه اتفاق هم و تأثیرگذاری برای نشریات دانشگاهی رخ دهد که این همه هیاهو برای آن ایجاد می‌کنند.

به گفته یوسفی، اعضای این شورا هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند و برای دانشگاه و هم حزبی‌های خود هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. فرایند فعالیت این شورا کاملاً شفاف است و ارزش آن را ندارد که گروهی جریان فعالیت شورا را به سمتی ببرند که تخلفی در آن صورت گیرد و از این مسئله به نفع خودشان استفاده کنند.

وی اظهار کرد: تخلفی در انتخابات این شورا رخ نمی‌دهد و اگر هم اشتباه رخ داده به قصد تخلف نیست.

این فعال دانشجویی در مورد ارتقا منزلت بیشتر نشریات دانشگاهی، خاطرنشان کرد: در دوره فعلیِ فعالیت شورای مرکز ناظر بر نشریات دانشگاهی، مدیران مسئول نشریات دانشگاهیِ عضو این شورا در مراسم ۱۶ آذر مقابل رئیس جمهوری و در دیدار ماه رمضان دانشجویان با مقام معظم رهبری به نمایندگی از دانشجویان در محضر ایشان سخنرانی کردند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن