Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی اهالی رسانه بخوانند

اهالی رسانه بخوانند

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وظیفه وزارت ارشاد تهیه و توزیع کاغذ نیست، گفت: وظیفه این نهاد اعطای یارانه کاغذ به مطبوعات است و از خردادماه به صورت شخصی و از جایگاه وجدان نه به عنوان وظیفه از مطبوعات حمایت کردیم و با رایزنی با تولیدکنندگان، کاغذ به قیمت پنج هزار و 500 تومان به مطبوعات اختصاص یافت.

به گزارش "همدان نیوز"، سیدمحمدرضا دربندی درجمع خبرنگاران استان همدان، اظهار داشت: تا یک ماه و نیم قبل کاغذ سهمیه‌ای بین مطبوعات توزیع شد و از این تاریخ بانک مرکزی ارز را به شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده اختصاص داد و حرف بانک مرکزی این بود که اگر روزنامه تعطیل شود، اتفاقی نمی‌افتد اما اگر دارو نباشد مردم با مشکل مواجه می‌شوند با این حال شرکت‌ها کاغذ موجود را توزیع کرده‌اند و برای واردات کاغذ به ارز نیاز دارند که این میزان نیازمند 100 میلیون دلار است.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به مطبوعات توصیه شده که تعداد صفحات و چاپ را کاهش دهند و تا اطلاع ثانوی هیچ رسانه‌ای مشمول ماده 16 و ابطال مجوز نخواهند شد.

وی با بیان اینکه ابلاغیه‌ای مبنی بر اینکه آگهی‌های ادارات تنها با هماهنگی ارشاد به رسانه‌ها اختصاص یابد، گفت: این موضوع هم به فشار استانداران به دستگاه‌ها مربوط است و هم همکاری رسانه‌ها چرا که برخی رسانه‌ها آگهی را به نرخ پایین‌تر از نرخ مصوب منتشر می‌کنند که آسیب‌زا است و توزیع عادلانه را با مشکل مواجه می‌کند.

دربندی همچنین تصریح کرد: قوه قضائیه اعلام کرده آگهی‌های این نهاد را از مطبوعات حذف و مبلغ 30 میلیارد تومانی از محل آگهی‌ها را از رسانه‌ها دریغ می‌کند که در این راستا پیگیری از سوی وزارت ارشاد صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سه هزار سهمیه بیمه پایه و سه هزار سهمیه بیمه تکمیلی برای خبرنگاران در سالجاری اخذ و ثبت‌نام انجام شد، گفت: در سال آینده نیز سهمیه‌ای درنظر گرفته خواهد شد تا خبرنگارانی که بیمه نیستند، بتوانند برای ثبت‌نام اقدام کنند و همچنین پیش‌بینی برای بیمه دست‌اندرکاران غیرخبرنگار مطبوعات همچون پیک‌موتوری روزنامه و پیشخدمت رسانه‌ها و مدیران مسئول صورت گرفته است که به زودی نتایج اعلام خواهد شد.

دربندی با بیان اینکه در حوزه کتاب کاغذ چهار برابر گران شده و قیمت فروش آن نیز پنج برابر شده است، عنوان کرد: این شرایط برای مطبوعات قید نمی‌کند و کسی روزنامه با قیمت بالا نمی‌خرد در حالیکه قیمت کاغذ برای نشریات نیز افزایش یافته و این موضوع نیز مورد بررسی وزارت ارشاد است.

وی با بیان اینکه تعهدی صورت گرفته که افرادی که از دی‌ماه سال قبل تقاضای اعطای مجوز کرده‌اند تا سه سال یارانه دریافت نخواهند کرد، یادآور شد: با این اقدام بخش زیادی از متقاضیان مجوز رسانه حذف شدند و متقاضیان واقعی باقی ماندند.

دربندی در ادامه با اشاره به اینکه باید هیئت نظارت بر مطبوعات آزمون و معیار سنجش برای اعطای مجوز درنظر بگیرد، گفت: باید افراد متخصص مجوز رسانه بگیرند و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت یک شرکت برای ایجاد سایت برای روزنامه‌ها با دریافت وجه کمتر، اظهار کرد: با توجه به بالا بودن هزینه ایجاد سایت، این اقدام و رایزنی با شرکت مذکور صورت گرفته است.

دربندی در پایان خاطرنشان کرد: قانون مطبوعات این است که اگر آثار خبری سه ماه پایانی خبرنگار و معرفی‌نامه سابقه کاری در سامانه مطبوعاتی ثبت شود کد خبرنگاری به اصحاب رسانه اختصاص خواهد یافت و حتی اگر وضعیت کیفی نشریات نیز مطلوب نباشد، این کد تخصیص داده می‌شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن