Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش مرگ خاموش پیست تاریک دره همدان

مرگ خاموش پیست تاریک دره همدان

پیست اسکی «تاریک دره» همدان اگرچه به عنوان بهشت گمشده ایران زمین همواره مطرح بوده، اما در سال‌های اخیر مسئولان آنگونه که باید برای حل مشکلاتش اقدام جدی انجام ندادند و نتیجه آن جایگزینی تیوپ سواری شهروندان علاقه مند و به جان خریدن همه خطرات آن به جای ورزش اسکی در همدان شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، پیست اسکی تاریک دره همدان بعد از پیست دیزین و شمشک به عنوان سومین پیست مطرح و مجهز کشور در سال ۱۳۶۴ تاسیس و به بهره برداری رسید.

تاریک دره به عنوان کوچکترین پیست اسکی کشور که در دهه ۸۰ توانست مجوز تبدیل به پیست بین المللی را به دست آورد، در سال‌های گذشته به خصوص در دهه ۹۰ نادیده گرفته شد.

این پیست در دهه ۸۰ با بازدید ناظران فدراسیون جهانی اسکی در فهرست پیست‌های بین‌المللی کشورمان قرار گرفت هر چند در آن زمان تلاش زیادی برای گرفتن این امتیاز در همدان شد اما با تغییر مدیریت در حوزه ورزش و جوانان این فرصت هم از دست رفت.

اما از آن سال و با تغییر مدیریت در ورزش استان روشنایی از پیست تاریک دره رخت بر بست و با گذر زمان مشکلات آن به فراموشی سپرده شد.

جاده محلی؛ زمستان همیشه تعطیل

پیست اسکی تاریک دره با یک هزار و ۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله ‌سی‌یژ این مجموعه با ۱۰۰ صندلی و یک هزار و ۶۰۰ متر طول خط فعال شده و با راه‌اندازی این دستگاه وسعت پیست به ۵۰ هکتار رسیده است.

نزدیکی تهران به همدان و قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی پیست تاریک دره در نزدیک‌ترین مسیر تردد تا مرکز شهر همدان باعث شده تا اسکی بازان شرایط آن را مطلوب بدانند.

اما با وجود برخورداری از این امتیازها، مسیر منتهی به پیست تاریک دره جاده‌ای محلی است و این امر به دغدغه‌ای برای اسکی بازان تبدیل شده است.

سالهاست که همزمان با فصل بارش برف در همدان به‌ویژه در دامنه‌های الوند و در مسیر گنج نامه، ابتکار همیشگی راهداران مسدود کردن مسیر پیست تاریک دره است.

همان پیست بین‌المللی که حتی در سال‌های گذشته فدراسیون اسکی نیز موقعیت راهبردی آن را در کشور بی‌نظیر می‌دانست با مسیری محلی، ناایمن و غیر استاندارد به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

جاده پر پیچ و خم این پیست از میان کوه و دره، مسیری هر چند با جاذبه طبیعی و نمایی زیبا از طبیعت بکر کوهستان به تصویر می‌کشد، اما خطر همه جای آن در کمین است.

این مسیر هر چند در دوره‌های مختلف با بیل مکانیکی و در حد چند متر، خاک‌برداری و تعریض شد اما همچنان استانداردها و ایمنی لازم را ندارد.

در این سال‌ها نیز مسئولان اجرایی و کارشناسان نتوانسته‌اند چاره‌ای به جز مسدود کردن فصلی جاده پیست، انجام دهند.

بهشت گمشده گردشگری همدان

این در حالیست که محور توسعه استان گردشگری نامیده شده و این پیست بین‌المللی می‌تواند ظرفیتی بالقوه در رونق صنعت گردشگری به ‌ویژه در فصل زمستان همدان باشد.

پیست تاریک دره علاوه بر زیرساخت‌های لازم برای انجام اسکی، با داشتن امکاناتی نظیر رستوران، کمپ اقامت، تله سی یژ، طبیعت رودخانه و فضای سبز و سایر امکانات تفریحی، قابلیت‌های متنوع را برای استفاده گردشگران مهیا ساخته است.

اگرچه هنوز به آن‌اندازه که نیاز به راه‌اندازی پیست اسکی هست، برف در این پیست بارش نداشته، اما نگرانی‌ها برای مسدود شدن مسیر پیست همچنان دغدغه اصلی فعالان ورزش اسکی است.

پیست تاریک دره با ۱۰ کیلومتر فاصله از مرکز شهر همدان به عنوان نزدیک‌ترین پیست اسکی در کشور به شمار می‌رود اما همچنان جاده محلی را در مقابل خود می‌بیند.

بهشت پنهان ایران زمین مشتاقانه در انتظار گردشگران و دوستداران طبیعت است تا همچنان حیات خود را تداوم ببخشد.

امیرحسینی در این باره می‌گوید: خانواده ما علاقه فراوانی به رشته اسکی دارند اما در سال‌های اخیر به دلیل بسته بودن جاده پیست، شرایط مهیا نبوده است.

فرهاد محسنی نیز با بیان اینکه همدان ظرفیت بالقوه در ورزش‌های زمستانی دارد اما در سال‌های گذشته هرگز شاهد تقویت آن نبوده‌ایم و فعالیت‌های اسکی به عنوان یکی از ورزش‌های مفرح، تعطیل است اضافه کرد: اسکی می‌تواند یکی از برنامه‌های اصلی در توسعه گردشگری زمستانه همدان به ویژه در حوزه ورزش باشد که تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

افشین گلچهره دیگر ورزشکار اسکی همدان بیان کرد: به صورت حرفه‌ای در این ورزش فعالیت ندارم اما این رشته را به فعالیت در خیلی از رشته‌های ورزشی ترجیح می‌دهم.

وی ادامه داد: اسکی گل سرسبد ورزش‌های زمستانه به شمار می‌رود و حیف است در منطقه کوهستانی همدان این رشته به اجبار تعطیل باشد.

این ورزشکار اضافه کرد: حضور پرشمار جوانان و خانواده‌ها در تیوپ سواری نشان می‌دهد که آن‌ها به ورزش‌های زمستانی علاقه فراوانی دارند.

مسئولان مشکل جاده گنج نامه به پیست تاریک دره را حل کنند

رییس هیات اسکی همدان از مسئولان اجرایی این استان خواست تا مشکل جاده گنج نامه تا پیست تاریک‌دره را برای تردد علاقه مندان به این رشته حل کنند

مهدی کرمی اظهار داشت: همه ساله این مشکل برای اسکی بازان وجود دارد که به دلیل مسدود شدن محور گنج نامه به پیست تاریک‌دره در فصول سرد و برفی سال، از فعالیت محروم شوند.

وی اضافه کرد: این جاده تنها راه دسترسی به پیست اسکی تاریک دره و کوه‌های این منطقه است و در صورت هرگونه حادثه برای کوهنورد و یا خرابی در پیست، امکان تردد وجود ندارد.

کرمی بیان کرد: مسئولان دستگاه ورزش استان و فرمانداری همدان قول پیگیری برای حل این مشکل را داده‌اند و تا به امروز منتظر پاسخ لازم هستیم.

رییس هیات اسکی همدان ادامه داد: پیست تاریک‌دره یکی از پیست‌های منحصر به فرد در کشور است که دسترسی آن تا مرکز شهر بسیار نزدیک بوده و اسکی بازان می‌توانند در کمترین زمان ممکن به این منطقه عزیمت کنند.

کرمی اولویت اصلی در بازگشایی پیست اسکی تاریک‌دره را دسترسی جاده‌ای دانست و گفت: اگر مشکل آمد و رفت خودروها در این مسیر حل شود، در نخستین اقدام پیست اسکی کوچک را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پیست اسکی تاریک‌دره همدان دارای فضای گسترده است که می‌تواند با استانداردسازی به عنوان یکی از قطب‌های اصلی اسکی مورد استفاده قرار داد.

رییس هیات اسکی همدان افزود: این پیست از امکانات لازم از جمله پناهگاه و دستگاه برف کوب برخوردار است و می‌تواند با حمایت مسئولان به یکی از کمپ‌های مهم گردشگری ورزشی تبدیل شود.

حل موانع نیازمند عزم مسئولان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در این باره گفت: هم اکنون امکان تردد به پیست‌اسکی تاریک‌دره همدان وجود ندارد و مسیر دسترسی به پیست بر اساس تصمیم مسئولان استانی بسته است.

صفر صادقی راد افزود: بر این اساس تردد خودروها در مسیر دسترسی به این پیست ممکن نیست چرا که ایمن‌سازی آن نیازمند تامین اعتبار و هزینه‌های آن از توان مالی راهداری خارج است.

وی بیان کرد: محور گنجنامه به تویسرکان به دلیل بارش برف و نبود ایمنی مسدود است و مسئولان ارشد استان باید تصمیم گیری لازم در رفع آن را داشته باشند.

معاون امور عمرانی فرمانداری همدان نیز در این باره گفت: مجموعه پیست اسکی یک ظرفیت برای شهر همدان است و نباید از آن غافل شد.

رضا زمانی افزود: راهکار ایجاد شادی و نشاط اجتماعی بهره بردن از ظرفیت‌های شهر است و از همین رو برای راه افتادن پیست ‌اسکی، نهادهای ورزش و جوانان و گردشگری مطالبه گر باشند.

وی از فعال نبودن دائمی پیست اسکی گلایه کرد و گفت: باز شدن مسیر راهگشای این مشکل نیست چرا که نیاز به فعالیت مستمر پیست دارد.

پیست تاریک دره مشکلی برای بازگشایی ندارد

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز گفت: پیست اسکی تاریک دره مشکلی برای بازگشایی ندارد و آماده خدمات دهی به اسکی بازان و عموم مردم هستیم.

علی حقیقی اظهار داشت: تنها مشکل موجود در پیست خرابی دستگاه برف کوب بود که پس از گذشت چهارسال، با تامین اعتبار مورد نیاز تعمیر و به بهره برداری رسید.

وی اضافه کرد: پیست اسکی تاریک دره همدان به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه ورزش‌های زمستانی همدان به شمار می‌رود و می‌تواند سالانه پذیرای خیل گسترده‌ای از گردشگران باشد.

حقیقی بیان کرد: به دلیل خرابی دستگاه برف کوب چندسال است نتوانستیم از ظرفیت پیست اسکی بهره ببریم که با پیگیری‌های صورت گرفته و بهره مندی از توان متخصصان داخلی توانستیم مشکل فنی این دستگاه که ارزش میلیاردی دارد را حل کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان ادامه داد: تمهیدات لازم برای راه‌اندازی پیست اسکی تاریک دره اندیشیده شده و انتظار می‌رود مسیر دسترسی به این منطقه نیز ایمن‌سازی و بازگشایی شود.

وی با اشاره به نشست اخیر در فرمانداری شهرستان همدان گفت: در حوزه مسئولیت دستگاه ورزش، پیست تاریک دره بازگشایی شده اما راهداری هم باید براساس ایمن‌سازی نسبت به این مهم اقدام کند.

منبع: ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن