Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش مسکن در همدان بر مدار گرانی

مسکن در همدان بر مدار گرانی

بازار مسکن همدان این روزها حال خوشی ندارد و همچنان برمدار گرانی می‌چرخد تا آنجا که اوج‌گیری قیمت‌های نامتعارف اجاره‌بها صدای اعتراض مستأجران را درآورده و معتقدند کسی صدایشان را نمی‌شنود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، سال‌هایی که خیلی هم از آن نگذشته اجاره‌نشینی را خوش‌نشینی معرفی می‌کردند اما چند صباحی است که با افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار، خانه بدوشی دیگر خوش‌نشینی نیست چراکه خانه‌به‌دوشان با اتمام قرارداد اجاره مسکن دیگر تمایلی برای جابجایی و پهن کردن اسباب و اثاثیه منزل در خانه بزرگ‌تر و در نقطه بهتری از شهر را ندارند و ترجیحشان این است که قرارداد را با صاحب‌خانه تمدید کنند اما در این میان صاحب‌خانه‌ها هم کمی بی‌انصاف شده‌اند و چون می‌دانند که مستأجر مجبور است درهرحال خانه و سقفی بالای سرخود داشته باشد گزشان را به نرخ گران‌تری می‌فروشند تا آنجا که میزان اجاره‌بها و رقم رهن خانه را بالا و بالاتر می‌برند.
علت را که جویا می‌شویم توجیه صاحب‌خانه‌ها این است که بر اساس تورم و گرانی بازار پیش می‌روند و گرانی‌ها مجبورشان می‌کند که اجاره‌بها را افزایش دهند و برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که مستأجر توان پرداخت چنین مبالغ گزاف را دارد یا خیر؟

رویه به‌گونه‌ای شده که این مستأجر نشد؛ مستأجر دیگر چراکه خوب می‌دانند درهرصورت خانه‌هایشان حتی اگر به‌صورت پارکینگی و زیرزمینی هم باشد طالب دارد و آنچه در این شهر زیاد است مستأجری است که به‌هرحال با مبالغ بالا هم که شده خانه آن‌ها را اجاره خواهد کرد.
بازار مسکن همانند هر بازار دیگری دوره‌های مختلفی را با ویژگی‌های خاص هر دوره پشت سر گذاشته و این روند همچنان ادامه دارد؛ رکود تورمی بازار مسکن یکی از این دوره‌ها است که معمولاً هرچند سال یک‌بار اتفاق می‌افتد.
مسکن در ایران به‌نوعی اصلی‌ترین سرمایه اکثر خانواده‌ها به‌حساب می‌آید چراکه برای عده‌ای همان اجاره و مبلغی که بابت رهن دریافت می‌کنند حکم حقوق ماهیانه را دارد تا آنجا که وقتی صاحب‌خانه‌ای متوجه می‌شود مستأجر نمی‌تواند باقیمت مدنظر وی منزلش را اجاره کند به‌جای کاهش قیمت از معامله صرف‌نظر می‌کند و تا پیدا شدن مستأجر دیگر صبر می‌کند.
به هر حال این روزها تورم و افزایش قیمت‌ها در بازار بهانه‌ای برای افزایش اجاره‌بهای مسکن شده تا صاحب‌خانه‌ها برگرانی اجاره‌بها پافشاری کنند.
گفتگو با برخی شهروندان همدانی که مستأجر هستند نیز گویای این واقعیت است که اجاره‌بها و مبالغ درخواستی صاحب‌خانه‌ها از آن‌ها برای رهن منزل مسکونی توان را از آن‌ها گرفته حال‌آنکه قیمت خرید نیز به‌قدری بالا است که حتی نمی‌توان تصورش را هم کرد.
یکی از شهروندان همدانی با بیان اینکه در حال حاضر متوسط و میانگین قیمت مسکن در همدان متری ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است و قیمت‌های پایین را در املاکی که به خرج افتاده‌اند و نیازمند بازسازی هستند شاهدیم، گفت: منظورم از قیمت پایین متری دو سه میلیون تومان نیست بلکه املاکی که پا به سن گذاشته‌اند هم باقیمت‌های بالای ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان به ازای هر مترمربع معامله می‌شوند.
وی بابیان اینکه هرسال تصور می‌کنیم سال بعد شرایط بهتر می‌شود و می‌توانیم ملک مناسب‌تری را برای زندگی رهن و اجاره کنیم اما اوضاع رو به وخامت می‌رود، گفت: تأمین مسکن مهم‌ترین فرآیند زندگی بشری است، به همین جهت در بیشتر شهرهای کشور حداقل میزان و حداکثر میزان قیمت مسکن مشخص‌شده اما در شهر همدان این موضوع انجام نگرفته و بازار مسکن سامان ندارد.

گرانی اجاره مسکن بیداد می‌کند

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز بابیان اینکه تاریخ گواه این است که شهرنشینی در همدان حداقل سه هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد و از روزگار پایتخت‌نشینی مادها همدان شهرنشینی را یدک می‌کشد، گفت: متأسفانه با ورود به فصل جابجایی گرانی اجاره مسکن بیداد می‌کند.
وی بابیان اینکه در حالی صحبت از افزایش ۱۰ درصدی حقوق است که اجاره‌بهای مسکن تا سقف ۲۵ درصدی هم بالا می‌رود، گفت: نظارتی بر بازار مسکن در همدان وجود ندارد و صدای اعتراضمان هم به گوش کسی نمی‌رسد.
گفتگو با مسئولان و دست‌اندرکاران ساماندهی بازار مسکن خبرنگار بازار را پای صحبت‌های رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان نشاند که ابراهیم جمالی عنوان کرد: در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در همدان به متری ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

صنف مشاورین املاک در رکود بسر می‌برد و رونقی در بازار نیست

وی بابیان اینکه طی ۱۸ ماه گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا بازار صنف مشاورین املاک نیز در رکود بسر می‌برد و رونقی در بازار مشاهده نشده است، اظهار کرد: تعداد قابل‌توجهی از مشاورین املاک طی ۱۸ ماه گذشته واحدهای صنفی خود را جمع‌آوری کرده‌اند.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با ذکر این مطلب که کاهش حق کمیسیون و افزایش مالیات تعداد کثیری از واحدهای صنفی مشاورین املاک را به تعطیلی کشاند؛ گفت: جدا از شیوع بیماری کرونا که رکود بازار مسکن را طی ۱۸ ماه گذشته رقم‌زده است کاهش حق کمیسیون و افزایش پرداخت مالیات نیز باعث شد بسیاری از صنوف مشاورین املاک واحد صنفی خود را جمع کنند.
فعالیت یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی مشاورین املاک در همدان
رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان در ادامه از فعالیت یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی مشاورین املاک در همدان سخن گفت و عنوان کرد: از این تعداد ۳۰۰ واحد صنفی موفق به اخذ جواز کسب‌وکار شده‌اند و پروانه کسب ۲۵۰ تا ۲۶۰ واحد صنفی باطل‌شده است.
جمالی قیمت حداقلی ملک در همدان را متری ۱۲ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: از قیمت حداکثری ملک اطلاعی در دست نیست ولی فکر می‌کنم به‌صورت تقریبی حداکثر قیمت ملک به متری ۵۰ میلیون تومان هم برسد.
وی افزود: اگر صاحبان املاک کمی انصاف داشته باشند اجاره‌بها را با توجه به وضعیت مستأجران افزایش می‌دهند اما برخی افراد به دنبال سوءاستفاده از شرایط موجود هستند.
جمالی تأکید کرد: گرانی مسکن به نفع مشاوران املاک نیست زیرا درگذشته وقتی قیمت مسکن متری دو میلیون تومان بود هر املاکی در طول ماه چند معامله داشت اما درحال‌حاضر که قیمت هر مترمربع مسکن به‌طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده نمی‌توانند هر سه ماه یک‌بار هم معامله داشته باشند، ضمن اینکه گرانی ملک صنف ما را به رکود می‌کشاند.
وی گفت: قیمت مسکن پایین نیامده و در ساخت‌وسازها هم اتفاقی خاصی نیفتاده و با توجه به رو به افزایشی شدن قیمت مصالح ساختمانی امسال ملک گران‌تر هم خواهد شد ضمن اینکه قیمت اجاره‌بها را قیمت ملک تعیین می‌کند و قطعاً این امر در افزایش اجاره‌بها هم تأثیر خواهد داشت.
به هر حال آنچه از صحبت ها بر می آید اینکه گرانی اجاره بهای مسکن داد مستاجران را درآورده و باید فکری به حال آنها کرد؛ شاید اجرای طرح های دولت در خانه دار کردن مردم را بتوان مسکنی بر این درد دانست که امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه برسد./ بازار

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن