Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش خواب تاریخ در روزهای شلوغ گردشگری همدان

مسافرانی که به در بسته می‌خورند؛
خواب تاریخ در روزهای شلوغ گردشگری همدان

توسعه گردشگری پرتکرارترین شعار مطرح شده در استان همدان است اما در ساعات شلوغ روز که گردشگران خیابانها را برای تماشای بناهای تاریخی پشت سر می گذارند، ناگهان به در بسته بنایی تاریخی همچون گنبدعلویان برمی‌خورند.

به گزارش "همدان نیوز"، فصل تابستان در همدان فصلی طلایی برای هدایت مسافران و گردشگران به تماشای طبیعت ناب در هوایی دلنشین‌تر از دیگر نقاط کشور است و مسئولین نیز به نیکی از این فرصت یاد می کنند اما گاهی بی توجهی و نبود نظارت بر ظرفیت هایی که از تاریخ و طبیعت برای همدان به جا مانده تا با آن از مسافران میزبانی کند، نقطه ای سیاه را در ذهن یک گردشگر ثبت می کند و نقش سفیر فرهنگی در این میان حذف می شود.

با وجود اینکه در زمینه تبلیغات گردشگری و معرفی جاذبه های همدان اقدام چندانی نشده و به طور معمول به چاپ بروشور و نقشه اماکن تاریخی و توریستی ختم می شود اما همین کاغذها و تصاویر روی آن به نوبه خود هدایت کننده مسافران به سمت اماکن و بناهای تاریخی و تفریحی هستند و گردشگران تمام سعی خود را می کنند تا حداقل چند بنای معرفی شده در نقشه گردشگری همدان را ببینند و با تاریخ پایتخت تاریخ و تمدن آشنا شوند.

همین مسافران پس از پشت سر گذاشتن ترافیک نسبتاً سنگین خیابانهای همدان در این ایام که ناشی از حضور گردشگران در شهر است، از قضا به سمت گنبد علویان بنای 200 ساله سلجوقی می رسند و با در بسته این بنا روبه رو می شوند و یکی از آنها می پرسد: همین یک در ورودی را دارد؟ من هم دیگر درب ورودی را به آنها نشان می دهم اما باز هم به در بسته می خورند و دقایقی را با نگاه به چهارگوشه این بنا و موش‌هایی که در این محوطه جولان می دهند، می گذرانند و به ناچار محل را ترک می کنند.

این خانواده تنها یکی از هزاران گردشگری هستند که ممکن است با مواجهه با در بسته بک بنای تاریخی که بخشی از هویت این مرز و بوم است، محل را ترک کنند و چه بسا تعداد زیادی از کسانی که همدان را به عنوان مقصد انتخاب کرده و در بروشورهایی که تنها ابزار تبلیغاتی و معرفی استان به شمار می روند، به سمت نمادی از تاریخ شهر می آیند و دست خالی بر می گردند.

تعطیلی یک بنای تاریخی آن هم در روزهایی که همدان با موجی نه چندان خروشان اما قابل توجهی از مسافران روبه رو است، مهر تأییدی بر بی توجهی به گردشگری به عنوان یک فرصت اقتصادی است. هرچند شاید تعطیلی و بسته بودن در این بنای تاریخی تنها یک اتفاق  در زمانی خاص باشد و در همین مکان و یا دیگر بناهای تاریخی همدان کمتر تکرار شود اما بی توجهی و عدم نظارت بر آن بر تعداد فرصت‌سوزی‌ها می افزاید آن هم در روزهایی که شرایط حکم می‌کند از فرصت های ایجاد شده، استفاده کرده و به راحتی از آن عبور نکنیم.

شاید گنبدعلویان تنها یکی از بناهایی باشد که مسافران با در بسته آن روبه رو می شوند اما همین بنا، یکی از ظرفیت هایی است که نباید آن را نادیده گرفت و به تعطیلی های احتمالی آن بی توجه بود . هرچند تعطیلی بخشی از مسئله ای است که در این بنا دیده می‌شود و پوسته شدن جداره دیوارهای گنبد علویان که نمایی ناخوشایند به آن بخشیده، نماد دیگری از غفلت از ارزش ها در استانی است که بارها مسئولان آن بر توسعه گردشگری با تکیه بر ظرفیت های تاریخی و طبیعی موجود تأکید کرده اند.

هرچند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان معتقد است که در صورت تعطیلی بناهای تاریخی که در آنها بلیط فروشی انجام می شود، برخورد صورت می گیرد اما حفاظت و تلاش برای توسعه گردشگری در چنین بناهایی نیاز به نظارت دقیق تر و جدی تر دارد.

علی خاکسار در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز" در این رابطه می گوید: تمام بناهای تاریخی باید همه روزه باز باشند و از گردشگران میزبانی کنند.

او ادامه می دهد: تعطیلی در موزه ها و بناهای تاریخی به هیچ عنوان پذیرفته نمی شود و در صورت مشاهده تخلف برخورد صورت می گیرد؛ همانگونه که از ابتدای سال تا کنون گزارش تعطیلی در برخی اماکن اعلام و برخورد شده است.

خاکسار به ساعت کاری موزه ها و بناهای تاریخی در همدان اشاره می کند و می گوید: متصدیان موظفند در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 20:30 شب و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 18 شب پذیرای مسافران باشند.

او می افزاید: درب بناهای تاریخی و موزه ها باید تا ساعت 20 باز بوده و 30 دقیقه پایانی نیز برای تخلیه مسافران از بنا در نظر گرفته شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اذعان می‌کند: در گذشته نیز گزارش تعطیلی گنبد علویان اعلام شده و برخورد نیز صورت گرفته است.

خاکسار در خصوص مرمت بناهای تاریخی نیز می‌گوید: در سال گذشته یک ریال اعتبار عمرانی به سازمان پرداخت نشد و با توجه به اینکه تمام فعالیت ها مستلزم اعتبار است، سال گذشته مرمت انجام نشد اما امسال اعتبار خوبی پیش بینی شده و استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی همراهی خوبی در این زمینه دارند که با اختصاص این اعتبارات، مرمت به زودی انجام خواهد شد.

فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن