Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش اطلاعات بانکی مردم از سال 95 رصد می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان:
اطلاعات بانکی مردم از سال 95 رصد می‌شود

مالیات معامله و یا معادله‌ای است که از مردم شروع می‌شود و بنا بر تعاریف موجود، نتیجه این معادله نیز به مردم باز می‌گردد.

به گزارش "همدان نیوز"، بنا بر تعاریفی که از مالیات وجود دارد، می‌توان آن را هزینه‌ای اجتماعی دانست که تمام اقشار جامعه موظف به پرداخت آن در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع کشور هستند و اگر این معادله از ابتدا به‌خوبی برای مردم تجزیه‌وتحلیل می‌شود، می‌تواند موجبات بخشی از رشد و توسعه کشور را فراهم آورد.

مردم باید آگاه باشند که با پرداخت مالیات که البته بخشی از آن با خدمات دولت به آن‌ها باز می‌گردد، می‌توانند زمینه رشد خدمات و افزایش امکانات و منابع را فراهم کنند که رسیدن به این مقصود به همت دولت و تلاش دولتمردان برای بهبود شرایط معیشتی مردم بر می‌گردد و به‌نوعی می‌توان گفت با بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌توان میزان وصول درآمد مالیاتی را افزایش داد.

با توجه به اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی هرساله باید اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنند، "مالیات" واژه‌ای نام‌آشنا است و اقشار مختلف مردم به هر شکل با مالیات سروکار دارند.

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، نوبت به‌حساب و کتاب درآمد مالیاتی استان‌ها می‌رسد و در واپسین روزهای سال باید میزان درآمد عمومی هر استان مشخص و به خزانه دولت واریز شود،  "همدان نیوز"،  شنوای سخنان مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در رابطه با  روند وصول مالیات و فرهنگ مالیاتی در استان بود.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در ابتدای سخنان خود به ارائه گزارش عملکردی از تلاش این اداره کل برای تسهیل شرایط وصول مالیات و اجرای طرح جامع مالیاتی از سال 1391 تا امسال سخن گفت.

محمد خلیفه بابیان اینکه از خردادماه سال 1391 تا به امروز یکی از اولویت‌های ما وصول مالیات بوده است، اظهار داشت: مالیات تأمین بخشی از هزینه‌های دولت در بخش جاری و سرمایه‌ای است.

وی افزود: ما  برای اینکه بتوانیم به رویکرد وصول مالیات قوت ببخشیم در ابتدای امر سهمیه را بر اساس ادارات جزء تقسیم و بر اساس شاخص‌ها و معیارها اقدام به جداسازی معاونت ارزش‌افزوده، تکلیفی و حقوقی کردیم.

خلیفه بابیان اینکه بر اساس معیارهای سنجشی، عملکرد معاونت‌ها هر 10 روز یک‌بار ارزیابی می‌شد، خاطرنشان کرد: هر ماه یک‌بار به هر بخش بر مبنای میزان موفقیت پاداش‌هایی اختصاص می‌یافت که در نظر گرفتن پاداش هم بر تلاش افراد برای عملکرد بهتر و هم بر وصول اهداف در نظر گرفته‌شده اداره کل امور مالیاتی استان تأثیرگذار بود.

وی با اشاره به آمادگی تهران، اصفهان و کرمانشاه در سال 91 برای اجرای طرح جامع مالیاتی، اظهار داشت: پس از این سه استان، با توجه به سابقه من در امور مالیاتی و همکاری با شرکت‌هایی در کانادا و فرانسه، با موافقت رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی، حکم اجرای طرح جامع مالیاتی در آذرماه سال 92 به استان همدان ابلاغ و در راستای سازماندهی امور مالیاتی در استان این طرح آغاز شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در ادامه یادآور شد: اولین اقدام ما در راستای اجرای این طرح، تغییرات فیزیکی در ساختمان‌ها و استانداردسازی فرآیندهای مالیاتی (PSD) بود که اجرای مرحله اول این طرح از دیگر شهرستان‌های استان آغاز و به شهرستان همدان ختم شد.

اصلاح 95 درصد از فیزیک ساختمان های امور مالیاتی در استان همدان

وی افزود: سالن پاسخگویی به مؤدیان یکپارچه‌سازی و به‌صورت پیشخوان طراحی شد و شبکه‌های ارتباطی با مخابرات نیز ارتقاء یافت و تا امروز بالغ‌بر 98 درصد از فیزیک ساختمان‌ها در کل استان اصلاح‌شده است.

محمد خلیفه همچنین تصریح کرد: بیش از 80 درصد سیستم شبکه‌ای نیز ارتقاء یافته و رسیدگی به امور نیز تحت این شبکه یکپارچه‌سازی شده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه با پایان این مرحله، استان همدان وارد اجرای فاز دوم طرح جامع مالیاتی(DMS) شده است، گفت: با اجرای این مرحله و مکانیزه شدن و ایجاد فایل‌های الکترونیکی، استفاده از سیستم سنتی و کاغذ به‌تدریج کمرنگ و پرونده‌های مالیاتی به‌صورت الکترونیکی و اسکن شده در شبکه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که هم باعث سهولت در کار کارشناسان و کارکنان امور مالیاتی استان می‌شود و هم پس از تکمیل طرح، مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه، اطلاعات را دریافت و مشاهده کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سیستم (ITS) طرح جامع مالیاتی نیز در برخی بخش‌ها آغاز و اجرایی شده و جمع‌آوری اطلاعات درآمدی و  انجام خرید در دستگاه‌های دولتی وارد این سامانه می‌شود.

بررسی دقیق اطلاعات بانکی مردم از سال95

خلیفه همچنین تصریح کرد: تمام اطلاعات مالی و بانکی شخصی مردم از سال آینده به‌طور دقیق از سوی این سامانه رصد می‌شود و میزان عایدی و انتقال وجه نیز ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه در مواردی همچون خرید املاک و تقسیم ارث و غیره، در صورت لزوم پرسش‌ها و توضیحاتی از مردم انجام خواهد شد، گفت: در این سامانه برنامه به‌گونه‌ای است که باید بدانیم که افراد نسبت به فعالیت اقتصادی خود چه میزان درآمد کسب کرده‌اند و عایدی داشته‌اند تا بتوان مالیات را به‌تدریج شفاف‌تر انجام داد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با اشاره به اینکه در کنار طرح جامع مالیاتی، از سال 92 تمرکز زدایی در بخش افزوده در استان آغاز شد، خاطرنشان کرد: برحسب تعداد پرونده و وضعیت شهرستان‌ها، نیروی انسانی بخش ارزش‌افزوده تقسیم شد و در ملایر ممیز تعریف شد و در برخی شهرستان‌ها همچون تویسرکان و نهاوند سرممیزی ایجاد شد که مشتمل بر سر ممیز و دو یا سه کمک ممیز و دو یا سه ممیز است.

وی در ادامه یادآور شد: درمجموع می‌توان گفت که پرونده‌های مالیات بر ارزش‌افزوده شهرستان‌های اسدآباد، بهار، تویسرکان، نهاوند و کبودرآهنگ از همدان منتقل شده و تنها پرونده‌های رزن و فامنین هنوز منتقل نشده است.

محمد خلیفه بابیان اینکه با تمرکز زدایی و انتقال پرونده‌ها، دسترسی مؤدیان به پرونده‌ها تسهیل شد، خاطرنشان کرد: بازدید و بررسی واحدهای مکلف به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده نیز در شهرستان‌ها به‌راحتی انجام می‌شود و نیازی به اعزام نیروی انسانی از مرکز استان به شهرستان‌ها نیست.

تحقق 380 میلیارد تومانی درآمدمالیاتی همدان در سال94

وی افزود: هنگام ورود من به استان در سال 91 میزان وصول درآمد مالیاتی استان همدان بالغ‌بر 110 میلیارد تومان بود اما امسال توقع ما 420 میلیارد تومان بود که البته به 380 میلیارد تومان کاهش یافت.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان بابیان اینکه در صورت فراهم نبودن شرایط، وصول به این میزان درآمد محقق نمی‌شد، گفت: با اضافه شدن نیروهای انسانی جدید و آموزش آن‌ها، برنامه‌ریزی این اداره کل بر این است که به‌تدریج تمام طرح‌ها را در قالب طرح (ITS) بررسی کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در نظر داریم که به‌زودی برقراری ارتباط این سامانه با سامانه خرید و فروش هموارتر و اسکن پرونده‌ها نیز به‌صورت الکترونیکی انجام و بررسی شود.

خلیفه ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح جامع مالیاتی و پیگیری برنامه‌های در نظر گرفته شده، اداره کل امور مالیاتی بتواند به رشد و شکوفایی برسد.

وی بابیان اینکه نزدیک به 200 نفر نیروی انسانی از سال 92 به تعداد نیروهای امور مالیاتی استان همدان اضافه شده، اظهار داشت: نزدیک به 600 نیروی انسانی در این اداره کل مشغول به کار هستند.

این مقام مسئول با اشاره به تحقق 90 درصدی درآمد مالیاتی استان تا به امروز خبر داد و افزود: امید می‌رود که با هماهنگی‌های صورت گرفته به تمام درآمد پیش بینی شده دسترسی پیدا کنیم تا بخشی از هزینه‌های دولت را که بر استان تکلیف شده، تأمین شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان بابیان اینکه در سال گذشته میزان درآمد مالیاتی استان را 275 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 99 درصد درآمد مالیاتی استان در سال گذشته محقق شد که در سال جاری 28 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: در سال جاری میزان افزایش مالیات مستقیم 27 درصد و مالیات بر ارزش‌افزوده 32 درصد بوده است.

درآمد عمومی همدان در سال جاری 52 درصد افزایش یافت

خلیفه یادآور شد: درآمد عمومی استان نیز در سال جاری 52 درصد افزایش یافته است.

وی پیش‌بینی کرد که میزان درآمد مالیاتی استان در سال آینده نسبت به سال جاری 25 درصد افزایش یابد.

این مقام مسئول بابیان اینکه بخشی از وصولی مالیات بر ارزش‌افزوده به‌حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر شهرداری بتواند یک خیابان، میدان یا پارک را با عنوان "مالیات" نام‌گذاری کند و به مردم بگوید که بخشی از درآمد مالیاتی به شهرداری پرداخت می‌شود، نمود عینی دارد و در بخش عمرانی شهر نیز هزینه می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان گفت: شهرداری‌ها می‌توانند در افزایش سطح فرهنگ مالیاتی در استان اثرگذار باشند و با عملکرد خود در این زمینه، انگیزه مردم برای پرداخت مالیات را افزایش دهند.

وی با اشاره به همکاری رسانه‌ها در ترویج فرهنگ مالیاتی در استان، یادآور شد: رسانه‌های مجازی، مکتوب و صداوسیما در طول سال عملکرد خوبی در اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص پرداخت مالیات دارند.

مردم بشتابند

محمد خلیفه بابیان اینکه اشخاص حقیقی در خردادماه و اشخاص حقوقی در تیرماه، اظهارنامه مالیاتی تکمیل می‌کنند، گفت: سامانه 169 به‌صورت مکرر و صورت‌وضعیت‌های ارائه‌شده در هر فصل می‌تواند در جمع‌آوری اطلاعات و تکمیل مستندات مالیاتی استان اثرگذار باشد.

وی با اشاره به افزایش همکاری مردم در پرداخت مالیات، خاطرنشان کرد: با ارتقاء سیستم پرداخت مالیات، همکاری مردم نیز بیش از گذشته است و با پرداخت الکترونیکی، درصد همکاری مردم افزایش یافت.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان تأکید کرد: هرچه شرایط برای پرداخت مالیات برای مردم تسهیل شود، به نفع سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود.

خلیفه با اشاره به عملکرد امور مالیاتی استان در بخش جرائم مالیاتی، اظهار داشت: در شرایطی که به دلیل وضعیت‌های بحرانی مالی و دلایلی از این قبیل، در پرداخت مالیات تأخیر ایجاد شود، حداکثر همکاری انجام می‌شود.

برخورد جدی با متخلفان مالیاتی

وی افزود: در صورت مشاهده تخلف، فرار مالیاتی و به تأخیر انداختن پرداخت مالیات برای بهره شخصی، برخوردهای لازم انجام و پیگیری از سوی مراجع قضایی دنبال خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان گفت: برخورد با متخلفان مالیاتی به‌صورت بستن حساب‌های بانکی، ممنوع‌الخروج کردن افراد از کشور و توقیف اموال و در برخی موارد برخوردهایی سنگین‌تر صورت می‌گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ماهیانه بین 20 تا 30 پرونده تخلف مالیاتی بررسی می‌شود.

خلیفه با اشاره به تعداد پرداخت‌کنندگان مالیات در استان همدان، بیان کرد: در بخش اشخاص حقیقی نزدیک به 160 هزار پرونده و در بخش اشخاص حقوقی 12 هزار پرونده در استان در جریان است.

وی ادامه داد: اشخاص حقیقی باید در خردادماه اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنند که توصیه می‌شود تا پایان امسال وضعیت مالی خود را بررسی کنند.

خلیفه گفت: اشخاص حقوقی همکاری خوبی در پرداخت مالیات دارند و منضبط‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کنند.

سهم 0/6 درصدی همدان از درآمد مالیاتی کشور

وی سهم پرداخت مالیات استان همدان در کشور 0/6 درصد عنوان کرد و افزود: هر ایرانی هفت درصد مالیات پرداخت می‌کند و همکاری مردم همدان در پرداخت مالیات کمتر از نیمی از میانگین کشوری است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان تأکید کرد: هرچه به دولت کمک کنیم به عمران و آبادانی شهر و منطقه خود کمک کرده‌ایم.

وی در پایان بابیان اینکه در پرداخت مالیات، اعتماد در سرلوحه کار قرار بگیرد، یادآور شد: تقاضای ما این است که آنچه میزان درآمد است با استفاده از ابزارهایی که در صندوق‌های فروش برای سنجش مالیات در نظر گرفته‌شده و همچنین ارائه صورت فصل‌ها به اداره کل امور مالیاتی استان می‌تواند به شفافیت در عملکرد کمک کند تا دولت نیز از درآمد خوبی بهره‌مند شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن