Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش وقتی صادرات یک کت چرمی برابر با صادرات 5 بشکه نفت است

وقتی صادرات یک کت چرمی برابر با صادرات 5 بشکه نفت است

کشورمان سالهاست که مزیت صادراتی محصولات چرمی را بخام فروشی به دیگر کشورها تقدیم کرده است.

به گزارش "همدان نیوز"، از آنجایی که در حال حاضر بازار محصولات چرمی در دنیا با کسادی روبرو است از این رو صادرات و تولید سالامبور در کشور نیز که تنها دارای ارزش افزوده یک درصدی بود دچار نوعی رکود و کسادی شده است.

بررسی چرخه تولید محصولات چرمی در کشور نشان می‎دهد که در صورت حمایت از صنعت چرم کشور امروز می‎توانستیم از جمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات چرمی از جمله کیف، کفش و البسه باشیم که ارزش افزوده 200 برابر نسبت به تولید و صادرات سالامبور دارد.

به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع چرم ایران، کشورمان در طول سال‎های گذشته صادرکننده مواد اولیه صنایع چرم به کشورهای مختلف از جمله ترکیه بوده که توانستند از رهگذر تولید و صادرات نهایی محصولات چرمی درآمدهای چند صد میلیونی قابل توجهی را برای خود ایجاد کنند.

علی حسن‎زاده با بیان اینکه در حال حاضر 400 واحد تولیدی پوست و سالامبور در کشور فعالیت می‎کنند، گفت: به دلیل مشکلات موجود بر سر راه تولید محصولات چرمی در ایران، این واحدهای تولیدی تنها با ظرفیت 10 تا 15 درصدی فعالیت می‏ کنند.

وی افزود: در ایران جمعیت دامی بالایی وجود ندارد ولی با این حال 3 تا 5 درصد جمعیت دامی در بخش گوسفند در جهان متعلق به ایران است.

رئیس انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه ایران دارنده یکی از بهترین پوست و سالامبور از نوع گوسفندی در جهان است اظهار کرد: سال گذشته میزان صادرات پوست و سالامبور گوسفندی بالغ بر 60 الی 70 میلیون دلار بود که اگر بخواهیم کارشناسانه به این صادرات نگاه کنیم به هیچ وجه نباید عنوان صادرات را به خام‎فروشی پوست و سالامبور از کشور اطلاق کنیم.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود بر سر راه توسعه و به روزسازی صنایع چرم در ایران ماشین‎آلات قدیمی و مستهلک این صنعت در کشور است، گفت: در حال حاضر واحدهای تولیدکننده محصولات چرمی با ماشین‎آلاتی به عمر 35 الی 40 ساله تولید می‎کنند که همین امر موجب شده تا ایران نتواند در بازار محصولات چرمی جهان حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

به گفته این فعال صنعت چرم ایران قرار بود که دولت عوارض گمرکی بسته شده بر صادرات پوست و سالامبور را جهت نوسازی و بهسازی صنایع چرم ایران به این بخش از صنعت بازگرداند ولی از سه سال گذشته که از وعده دولت در این زمینه می‌گذرد حتی یک ریال نیز از محل تعرفه 10 درصدی صادرات سالامبور و پوست که بالغ بر 40 الی 50 میلیارد تومان است؛ به صنعتگران پرداخت نشده است.

وی یکی دیگر از معضلات صنعت چرم ایران را اعمال ارزش افزوده بر واردات مواد اولیه و ماشین‎‌آلات مورد نیاز این صنعت اعلام کرد و گفت: متأسفانه در همه جای دنیا ارزش افزوده از محل فروش کالای نهایی اخذ می‎شود در حالی که در کشور ما تولیدکننده به هنگام واردات مواد اولیه و ادوات مورد نیاز صنعت خود نیز مجبور است به دولت مبلغی را به عنوان ارزش افزوده بپردازد.

رئیس انجمن صنایع چرم ایران با مقایسه ارزش افزوده صادرات سالامبور با صادرات محصولات چرمی نظیر البسه، کیف و کفش گفت: خام‎فروشی پوست تنها یک درصد برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‎کند در حالی که با تکمیل چرخه تولید سالامبور تا مرحله تولید و فروش محصولات چرمی تا 200 درصد ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

وی در تأیید گفته‎های خویش با بیان اینکه سالیانه 18 میلیون رأس دام گوسفندی در کشور ذبح می‌شود که از این رقم 13 تا 14 میلیون جلد پوست قابلیت صادرات پیدا می‎کند، اظهار کرد: در حال حاضر از محل صادرات این 14 جلد پوست رقم 60 الی 70 میلیون دلار عاید کشور می‎شود که چنانچه صنایع چرمی توسعه و به روزسازی شوند امکان استحصال 110 الی 120 میلیون فوت مربع چرم جهت استفاده در البسه، کیف و کفش به دست خواهد آمد.

وی افزود: اگر این میزان چرم قابل استفاده در بازارهای جهانی با میانگین پایه قیمتی دو دلار فروخته شود میزان ارزآوری کشور از محل صادرات چرم که مواد اولیه صنایع چرمی جهان است به 250 میلیون دلار خواهد رسید که معادل سه برابر شدن ارزش افزوده تولید و صادرات پوست و سالامبور است.

حسن‎زاده دلیر همچنین با بیان اینکه چنانچه دولت در بخش توسعه و بهسازی صنایع چرمی بازنگری کند امکان اینکه 120 میلیون فوت مربع چرم به دست آمده در داخل کشور تبدیل به البسه و کیف و کفش شود، اظهار کرد: در صورت تحقق چنین امری ایران می‎تواند سالیانه با تولید 4 میلیون دست کاپشن، کت و البسه تهیه شده از چرم، به ارزش هر دست 200 دلار، 800 میلیون دلار درآمد ارزی از صنعت پوست، سالامبور و محصولات چرمی کسب کند.

رئیس انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه به ازای هر جلد پوست برای یک نفر شغل ایجاد می‌شود، گفت: این در حالی است که در صورت تکمیل چرخه فرآوری پوست تا مرحله تولید محصولات چرمی و البسه چرمی برای 20 تا 30 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که هم اکنون بر اساس اظهارات مقامات دولتی هزینه ایجاد یک فرصت شغلی در کشور معادل 200 الی 300 میلیون تومان است.

حسن‎زاده با انتقاد از عدم تحقق وعده دولت‎های دهم و یازدهم مبنی بر بازگشت عوارض گمرکی صادرات پوست و سالامبور به صنایع چرم کشور اظهار کرد: چنانچه دولت به این وعده خود عمل کند امکان بهسازی و نوسازی صنایع چرم ایران در کوتاه مدت فراهم خواهد شد و ایران می‎تواند در بازار چرم جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گفته رئیس انجمن صنایع چرم ایران اگر وضع صنعت چرم ایران به همین شکل ادامه پیدا کند دیری نمی‎پاید که از این صنعت تنها نامی غریب در کشور باقی خواهد ماند.

گفتنی است تهیه چنین گزارش‌هایی به منظور مقایسه درآمد ارزی ناشی از فروش نفت با کالاهای غیرنفتی است که اظهارات دست اندرکاران صنایع مختلف از جمله صنایع چرم ایران نشان می‎دهد که کشورمان تنها از محل خام‎فروشی نفت درآمدزایی نمی‎کند بلکه خام فروشی در تمامی صنایع کشور و تولیدات صادراتی به نوعی وجود دارد در واقع بررسی وضعیت تولید و صادرات در کشور حکایت از آن دارد که سالیان سال تولید، کار و صادرات ایران برای کشورهای دیگر ایجاد مزیت رقابتی و تولیدی کرده است به نوعی که دلارهایی که باید هم اکنون در جیب ملت ایران باشد در زندگی و حساب ملل دیگر جهان وجود دارد.

بر اساس گفته‎های دست اندرکاران صنایع چرم ایران چنانچه بتوانیم در قالب اقتصاد مقاومتی صنعت محصولات چرمی‌مان را به روز و نوسازی کنیم قادر خواهیم بود در کوتاه مدت و میان‌مدت امکان ارزآوری 4 برابری از صادرات محصولات چرمی را نسبت به صادرات هر بشکه نفت به قیمت 47 دلار را فراهم کنیم بهتر است کمی مقرون به صرفه‌تر فکر کنیم به اینکه قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی تنها 47 الی 50 دلار است در حالی که نرخ یک کاپشن یا کت تهیه شده از چرم 200 دلار می‎باشد به نظر شما کار کردن در کدام صنعت برای ملت ما رفاه بیشتر به ارمغان می‌آورد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن