Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش چراغ خاموش اردیبهشت تئاتر همدان

از بدقولی مدیران تا بذل و بخشش هدایا؛
چراغ خاموش اردیبهشت تئاتر همدان

جشن اردیبهشت تئاتر و آیین اختتامیه ششمین جشنواره نمایش نامه خوانی استان همدان عصر امروز در مجتمع فرهنگی، هنری شهید آوینی همدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، با توجه به اینکه به رسم تأخیرهای همیشگی با دقایقی تأخیر در سالن حضور یافتم اولین صحنه ای که به چشم می خورد تاریکی سالن و سختی دید در بالا رفتن از پله های سالن شهید آوینی بود و خوشبختانه پیش بینی نیز درست از آب درآمد و جشن اهالی تئاتر که قرار بود ساعت 16 بعدازظهر آغاز شودبا 35 دقیقه تأخیر شروع شد و مشکلات فنی صدا در سالن، تلاوت قرآن کریم را نیز با دقایقی تأخیر مواجه کرد.

به قول مجریان تلویزیونی مشکلات فنی در برنامه های زنده اتفاق می افتد اما قطعی صدا در ابتدای مراسم در سالن شهید آوینی نشان داد که هنوز سالن های همدان از استانداردهای کافی برخوردار نیست و هنرمندان تئاتر همچون روزهایی که در سالن های مختلف شهر به روی صحنه می روند باز هم باید با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند.

پس از رفع مشکل صدا و تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران طبق سنت همیشگی، حمید ترابیان مجری برنامه بر روی صحنه حاضر شد و برنامه را به طور رسمی آغاز کرد و به میهمانان این مراسم خیر مقدم گفت که میهمانان ویژه این مراسم شامل امیر خجسته نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی، فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، شهرام کرمی دبیر بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و سید مصطفی رسولی شهردار همدان بودند.

اولین سخنران جشن اردیبهشت تئاتر، فاضل عبادی میزبان مراسم بود که پس از قدردانی از هنرمندان تئاتر همدان، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

در طول قرائت پیام وزیر نگاهی به سالن انداختم و متوجه ایستادن تعداد قابل توجهی از میهمانان در گوشه سالن شدم که این موضوع نیز به همان استاندارد نبودن سالن ها اشاره می کند و نشان می دهد که همدان به سالن های بزرگتر و متناسب تر نیاز دارد، هرچند این مراسم می توانست در سالن ابن سینا که گویا بزرگترین سالن شهر همدان است برگزار شود اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که سالن ابن سینا نیز کفاف برگزاری چنین برنامه هایی را نمی دهد به طوریکه هر ساله در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان شاهد دعوت گزینشی میهمانان به دلیل کمبود فضا هستیم و تعداد زیادی از میهمانان دعوت شده نیز مجبورند ایستاده شاهد اجرای برنامه ها باشند. با این وجود و وعده های هر ساله مدیران بازهم خبری از سالنی بزرگ و استاندارد در همدان نیست.

پس از اشاره های یکی در میان به مشکلات تئاتر استان، باید به قرائت پیام جهانی روز تئاتر توسط مریم رازانی هنرمند پیشکسوت تئاتر در همدان اشاره کرد که در پایان این پیام چنین آمده است: ما هنرمندان تئاتر باید هرآنچه ممنوع است به تصویر بکشیم.

شاید بهترین و مفرح ترین بخش برنامه اجرای نمایش طنز توسط مصطفی بیگی و حاتم میرزایی هنرمندان گروه نمایشی لبخند بود که علاوه بر نشاندن لبخند بر لبان میهمانان، به انتقاداتی ظریف به مدیران استان پرداخت.

مصطفی بیگی که در مراسم های متعددی او را با چهره حاجی فیروز می بینیم امروز نیز با همین چهره در مراسم حضور داشت و اولین تیر خلاص خود را به سمت حراست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نشانه رفت و تفکیک خانمها و آقایان را به بوته نقد کشید، هرچند نبودن جایی برای نشستن مردان را مجبور به ایستادن در کنار ردیفهای صندلی خانمها کرده بود.

در لابلای طنز گویی های این نمایش، یاد هنرمند محبوب و فقید کشورمان مرتضی احمدی که جای او در اردیبهشت تئاتر 94 خالی است نیز گرامی داشته شد.

بیگی وعده های بی عمل مدیران را در این نمایش به آنها گوشزد کرد و گفت: هر سال با تغییر مدیران وعده ها نیز تکرار می شود و این وعده ها فرقی به حال ما هنرمندان تئاتر ندارد و با وجود قطع شدن بیمه و نداشتن قرارداد دیگر انگیزه ای برای ادامه کار باقی نمی ماند.

بیان این هنرمند طنز بود اما مصداق جمله" هرچه میخواهد دل تنگت بگو" را برای هنرمندان متجلی کرد و تشویق و تمجید هرچند تلخ هنرمندان را به همراه داشت.

در دیگر بخش اثر نمایشی گروه لبخند به سخت گیری های بی اندازه در بازخوانی نمایش ها و صدور مجوز برای اجرای تئاتر اشاره  شد و این نشان می دهد که با وجود تعداد قابل توجه نمایش های اجرا شده در استان همدان،تعدادی نمایش نیز بایگانی شده و خاک می خورد، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد.

عدم حمایت مدیران از هنرمندان تئاتر و بهانه تراشی ها برای کوچکترین پیگیری ها و پاسخگویی به درخواست ها نیز از دیگر درد های خاموش هنرمندان بود که در مراسم اردیبهشت تئاتر به گوش مسئولان رسید هرچند شاید تا چند روزی پیگیری وعده ها ادامه دار باشد اما بازهم فراموش می شود  و می ماند تا سال دیگر.

سالن ها هم مشکل فنی دارند، گاهی برق نیست، گاهی صدا نیست و بعد از همه این مشکلات دیگر تماشاگر نیست و این است دیگر درد دل هنرمندان تئاتر که در این نمایش به تصویر کشیده شد.

پس از اجرای نمایش گروه لبخند نوبت به پخش کلیپ انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید که هرچند دقیقه یکبار پارازیتی بود که همچون وعده هایی که جان می گیرد و خاموش می شود، لحظه هایی برای تنفس میهمانان فراهم می کرد.

بلافاصله پس از پخش این کلیپ، کلیپی دیگر نیز به رسم گرامیداشت یاد محمدرضا خورشیدی هنرمند فقید تئاتر  استان در شهرستان ملایر پخش شد که یاد این هنرمند را گرامی میداریم.

بعد از اجرای کلیپ ها، شهرام کرمی میهمان ویژه مراسم و دبیر جشنواره بیست و دوم تئاتر کودک و نوجوان که پس از یک سال دوری از جشنواره، نفسی تازه کرده و دوباره میهمان همدانی ها شده، به روی سن رفت و این نکته را که دنیا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را با نام همدان می شناسند، برای هنرمندان همدانی تکرار کرد.

تجلیل امیر خجسته نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی از تعدادی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر استان بخش بعدی برنامه بود که نشان از توجه مدیران به هنر تئاتر دارد و این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

سخنران بعدی اردیبهشت تئاتر امیر خجسته نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس بود که هم از والا بودن هنر تئاتر سخن گفت و هم از خاطرات اسارت در زندان های عراق، اما آنچه هنرمندان تئاتر را خوشحال می کرد و مجری برنامه نیز خواستار رساندن این خبر خوش از سوی خجسته شد، وعده هایی تکراری بود مبنی بر اینکه همه دستگاه ها مجاز به همکاری با اهالی تئاتر و در اختیار گذاشتن امکانات توسط دستگاه ها برای سهولت در کار تئاتری های همدان هستند و هرچند این وعده با تشویق میهمانان رو به رو بود، اما این تشویق ها بوی امید نمی داد، اما ما امیدوار به حمایت مدیران استان از تئاتر همچون دیگر بخش ها و هنرها هستیم.

فعالان تئاتر استان از دیگر تجلیل شوندگان مراسم بودند که در این بخش از تجلیل ها شاهد تقدیر فاطمه ابرار پایدار هنرمند تئاتر همدان از فداکاری فریبا یعقوبلو دیگر بانوی هنرمند برای بازی به جای یکی از بازیگران نمایشی در ششمین جشنواره نمایش نامه خوانی استان بود که شاید اگر بازی او نبود، این گروه نمایشی از حضور در جشنواره انصراف می داد.

همچنان پخش کلیپ انجمن هنرهای نمایشی و "آنچه گذشت" تئاتر همدان در سال93 تکرار می شد و در هر بخش گوشه ای از تلاش هنرمندان تئاتر در سال گذشته به تصویر در می آمد و خاطرات آنها را زنده می کرد.

تقدیر از برگزیدگان ششمین جشنواره نمایش نامه خوانی استان همدان آخرین بخش برنامه بود که تمامی میهمانان را در سالن میخ کوب کرده بود و همه در انتظار اعلام نتایج جشنواره بودند.

تقدیم هدایا توسط هنرمندان به اعضای خانواده به یک سنت در این مراسم تبدیل شده بود و هریک از برگزیدگان و تقدیرشوندگان پس از دریافت جایزه خود پشت تریبون حاضر می شدند و یکی جایزه اش را به پدر و مادرش تقدیم می کرد، دیگری به همسرش و هنرمند دیگر به نیابت از پدر به مادرش تقدیم می کرد و این بار خانواده های بی نام و نشان تر هنرمندان بی نشان و شاید محجور تئاتر (نسبت به هنرمندان سینما و تلویزیون) مورد تجلیل قرار گرفتند.

پس از تقدیرها و تجلیل ها، جشن اردیبهشت تئاتر همدان به پایان رسید و هنرمندان منتظر برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر هستند تا بار دیگر هنر فاخر تئاتر را در سطحی بالاتر به رخ بکشند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن