Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری ایران ۵۷ اثر در نوبت ثبت جهانی دارد/ آثار جهانی باید منافع اقتصادی داشته باشند/ همدان در راه ابریشم سربلند شد

ایران ۵۷ اثر در نوبت ثبت جهانی دارد/ آثار جهانی باید منافع اقتصادی داشته باشند/ همدان در راه ابریشم سربلند شد

نشست خبری اجلاس راه جهانی ابریشم با حضور نمایندگان سازمان یونسکو در همدان برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار " همدان نیوز"، حجت اله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در آغاز  نشست خبری اجلاس راه جهانی ابریشم اظهار داشت: این اجلاس در همدان در آداب یک اجلاس بین المللی برگزار شد و باید به همدان برای رسیدن به این قابلیت های خوب تبریک گفت.

وی افزود: امید است حضور فعال ایران در راه ابریشم سرآغاز دورانی باشد که بتوان فعال تر حضور یافت و همدان نیز در این مسیر بهتر و بهتر معرفی شود.

ایوبی همچنین تصریح کرد: اولین دفتر یونسکو در یزد ایجاد شده و دومین دفتر در شهر همدان راه اندازی خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تلاش های ایران برای میزبانی اجلاس محقق شد، اظهار داشت: ایران و همدان در راه ابریشم جایگاه ویژه ای دارند و قرارداد بین کشورهای راه ابریشم در ابعاد مختلف اهمیت ویژه ای دارد.

محمد حسن طالبیان اظهار داشت: 25 قطب در مرحله اول در سه کریدور برای طرح کردن در اجلاس هفتم در نظر گرفته شده که ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و ازبکستان از کشورهای واقع در این کریدور هستند .

وی افزود: با توجه به تجاربی که در وزارت گردشگری به طور حرفه ای در پرونده های میراث جهانی وجود دارد پرونده آثار کم ایراد خواهد بود.

طالبیان با تأکید بر اهمیت مطالبه مردم و مسئولین برای ثبت جهانی آثار یادآور شد: پرونده های ارسالی نباید هیچ جنبه منفی داشته باشند و نباید این ریسک وجود داشته باشد که پرونده ها بازگردد.

وی با اشاره به اینکه ایران یک سهم دارد و باید دقت بسیاری شود، گفت: بیش از یک هزار و 400 کیلومتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر تا خلیج فارس شامل هشت اقلیم در اولویت پرونده ها برای طرح در سال 2020 در حال بررسی است.

معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه احیای پرونده یک قنات ویک  راه زمینه توجه به تمام 35 هزار قنات کشور و تمام راه های ایران است.

طالبیان با بیان اینکه باعث افتخار است که همدان ظرفیت برگزاری اجلاس های جهانی را دارد، گفت: همدان به خوبی از پس برگزاری اجلاس ها و همایش های بین المللی برمی آید.

وی تأکید کرد: با حمایت شهرداری و پشتیبانی متخصصان دفتری در همدان ایجاد خواهد شد که آثار برای ثبت جهانی  آماده سازی شوند.

رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی یونسکو نیز گفت: افتتاحیه اجلاس بسیار فوق العاده و مهم بود که به خوبی برگزار شد.

جینگ فنگ با بیان اینکه جاده ابریشم بستری برای آشتی بین فرهنگی است، اظهار داشت: تمام کشورهایی که در امتداد این جاده هستند می توانند نقش خود را در گفتگوی بین فرهنگی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته شهر همدان مشهود است که این شهر در مسیر چهارراه فرهنگی راه ابریشم بوده است، گفت: همدان نقش مهمی را می تواند در این راه ایفا کند و از این جهت برای یونسکو مهم است که این شهر چه نقشی در آینده برای احیای اهداف راه ابریشم خواهد داشت.

جینگ فنگ همچنین تصریح کرد:  تا امروز 24 اثر طبیعی و فرهنگی ایران در لیست میراث جهانی ثبت شده و وقتی از میراث جهانی سخن به میان می آید کلید واژه جهانی بودن بسیار حائز اهمیت است و ارزش برجسته جهانی برای کل دنیا دارد.

وی افزود: باید هم ارزش آثار جهانی قدر دانسته شود و هم در حفاظت آن به عنوان یک اثر متعلق به جهان تلاش شود.

جینگ فنگ با بیان اینکه توانمندی های بسیاری در ایران وجود دارد که بتواند آثاری را برای قرار گرفتن در فهرست آثار جهانی معرفی کند، اظهار داشت: ایران اقدامات خود را با استانداردهای بین المللی برای حفاظت آثار جهانی انجام داده است و باید از این پس نیز در راستای حفظ این آثار برای آیندگان در ایران و جهان تلاش شود.

وی در ادامه یادآور شد: امتیاز خاصی به میزبانان اجلاس جهت ثبت آثار جهانی داده نمی شود و تنها دستاوردها وپیشرفت ها در توسعه کریدور راه ابریشم در اجلاس بررسی می شود اما این میزبانی فرصتی را فراهم می کند که سطح دانایی مسئولان و مردم در خصوص ثبت آثار جهانی ارتقا یابد.

جینگ فنگ با اشاره به اینکه یونسکو تمرکز خود را بر آموزش علمی، فرهنگی و ارتباطاتی گذاشته است، گفت: دولت چین بر تجارت، بازرگانی و سرمایه گذاری در راه ابریشم تمرکز دارد.

رئیس دفتر منطقه ای سازمان یونسکو نیز با بیان اینکه کمیته هماهنگی به دنبال ایجاد ارتباط جهت ثبت آثار در فهرست میراث جهانی است، گفت: نمی توان نقش مردم محلی را به سرانجام رساندن ثبت آثار در فهرست آثار جهانی نادیده گرفت.

تسوتان تسوکوفسکی با بیان اینکه معرفی، حفاظت و مرمت سایت های فرهنگی مورد اهمیت است، اظهار داشت: کارکرد اقتصادی سایت ها در سازمان یونسکو بسیار اهمیت دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: 24 اثر ثبت شده جهانی، ایران را در بین 10 کشور اول جهان در ثبت آثار قرار داده و 57 اثر نیز در نوبت ثبت جهانی هستند که این موفقیت مرهون تلاش های صورت گرفته در وزارت میراث فرهنگی است.

تسوکوفسکی با بیان اینکه منافع اقتصادی باید هم به نفع سایت و هم به نفع مردم آن منطقه باشد، تصریح کرد: سازمان یونسکوبه دنبال راه اندازی دفتر منطقه ای فرهنگی ایجاد کند که قصد دارد این دفتر در ایران راه اندازی شود و ایران به عنوان یک رهبر منطقه ای در این زمینه معرفی شود.

شهردار همدان نیز با بیان اینکه تا کنون در خصوص ثبت جهانی آثار چندان مطالبه گری نشده است، گفت: اینکه در حال حاضر مطالبه گری در این خصوص شکل گرفته اتفاق خوبی است.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن