Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گفتگوی ویژه استاندارد خمیر مایه توسعه و شکوفایی اقتصاد است

استاندارد خمیر مایه توسعه و شکوفایی اقتصاد است

مدیر کل اداره استاندارد استان همدان خمیر مایه تحول و توسعه اقتصادی در کشور را توجه به استاندارد دانست و گفت: ضربه‌های ناشی از کم توجهی به بحث کیفیت در کشور ما قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، فرهاد تیموری در بازدید از دفتر همدان نیوز با اشاره به اینکه همدان نیوز با داشتن بخش‌های مختلف خبری آیینه تمام قد استان همدان است، بیان کرد: توجه به استاندارد و استاندارد سازی در بخش تولید کالاهای داخلی می تواند در شرایط تحریم، نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد.

وی افزود: اگر استاندارد کالاهای داخلی بالا برود و از لحاظ کیفی با نمونه های خارجی رقابت کند، قطعا شهروندان به سمت خرید کالاهای تولید داخل می روند و این امر به شکوفایی و توسعه اقتصاد و خوکفایی کمک موثری می کند.

مدیر کل اداره استاندارد استان همدان، نقش استاندارد را درایجاد اقبال عمومی در مصرف کالاهای داخلی و صادرات مهم دانست و گفت: توجه بیشتر و پرنگ‌تر به استاندارد می تواند موجب ایجاد توسعه پایدار شود.

وی با بیان اینکه تولید ملی زمانی رونق پیدا می کند که مسیرش از استانداردها عبور کند، خاطر نشان کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه استاندارد، تلاش و فعالیت دستگاه ها و نهادهای فرهنگی است که فرهنگ خرید کالاهای با کیفیت را در جامعه نهادینه کنند.

برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی استاندارد با رویکرد کیفی در همدان

تیموری درباره برگزاری نمایشگاه تخصصی استاندارد در مهر ماه جاری گفت: در این نمایشگاه که از 17 تا 20 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی همدان برگزار می شود واحدهای تولیدی دارای پروانه حضور دارند و اداره کل استاندارد نیز در غرفه‌ای عملکرد را به معرض دید عموم خواهد گذاشت.

وی همچنین با تاکید بر اینکه درنمایشگاه استاندارد رویکرد ما کیفی است، اظهار داشت: در این نمایشگاه واحدهای تولیدی در مقیاس بالا تولیدات خود را به معرض نمایش نمی گذارند بلکه در حجم کم محصولات با کیفیت و دارای استاندارهای کیفی را به معرض نمایش می گذارند.

مدیر کل اداره استاندارد استان همدان، حضور مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی را در نمایشگاه استاندارد بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بازدید کنندگان نمایشگاه تخصصی استاندارد به واسطه حضور مدیران کنترل کیفیت در غرفه ها با مراحل کنترل کیفیت محصولات تولیدی آشنا می شوند و روند چگونگی فعالیت این مدیران را از نزدیک می بینند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در نمایشگاه استاندارد اجازه توزیع و فروش کالا به واحدهای تولیدی داده نشده است و در قسمتی از نمایشگاه محلی تدارک دیده شده تا واحدهای تولیدی کالاهای خود را به بازدیدکنندگان عرضه کنند.

تیموری همچنین با اشاره به اینکه مدیران کنترل کیفی در استخدام واحدهای تولیدی هستند، بیان کرد: مدیران کنترل کیفی واحدهای تولیدی به واسطه دریافت حقوق از واحدهای تولیدی در برخی مواقع برای انجام وظیفه با مشکلاتی مواجه می شوند و امیدواریم با تشکیل سازمان نظام مهندسی کیفیت این مشکلات رفع شود و مدیران فارغ از هر گونه دغدغه به فعالیت بپردازند.

وی در خصوص واحدهای تولیدی دارای پروانه استاندارد در استان همدان گفت: یکی از مباحث اصلی در بحث استاندارد واحدهای تولیدی شرایط واحدهای تولیدی، فرآیند تولید، میزان سرمایه گذاری و همچنین میزان انتظار واحد تولید از پرنسل و محصولاتش است.

70 درصد واحدهای تولیدی همدان دارای پروانه استاندارد هستند

مدیر کل اداره استاندارد استان همدان افزود: شاخص برای استاندارد سازی واحدهای تولیدی تا 90 درصد واحدها است که در استان همدان 70 درصد واحدهای تولیدی پروانه استاندارد دارند.

وی درباره واحدهای تولید شوریجات در ملایر گفت: بر اساس استانداردهای موجود، خیار شور غیر تخمیری شامل استاندارد می شود و با توجه به وجود 70 واحد تولید شوریجات در شهرک صنعتی ملایری که خیار شور را به صورت تخمیری تولید می کنند، استاندارد ملی برای تولید خیار شور تخمیری نیز مصوب و این واحدهای تولیدی در ملایر می توانند از خدمات استاندارد بهره ببرند.

تیموری درباره کنترل کیفیت استاندارد در حوزه امور بهداشت و خدمات رفاهی و اجتماعی بیان کرد: در حدود دو هزار استاندارد ملی در کشور تدوین و بسته بندی شده است و در بخش خدمات بهداشتی و درمانی متولی اجرای استانداردها وزارت بهداشت و درمان است و البته در این حوزه اداره استاندارد بازرسی ها و نظارت های ادواری مختلفی را تا کنون انجام و مشکلات را به مسئولان ارجاع داده است.

وی استاندارد بودن تجهیزات پزشکی را از عمده مباحث مورد توجه اداره استاندارد دانست و گفت: وسایل و تجهیزات پزشکی استان تا کنون در چند مرحله مورد بررسی قرار گرفته است.

شهربازی های غیر استاندارد همدان پلمپ شدند

مدیر کل اداره استاندارد استان همدان در رابطه با شهربازی و میزان استاندارد بودن این مجموعه رفاهی اظهار داشت: متاسفانه برخی از مسئولان و متولیان براین موضوع  تمرکز ندارند که قرار است امکانات رفاهی موجب شادی و رفاه شهروندان را فراهم کند نه اینکه سبب بروز مشکلات و آسیب شود.

وی ادامه داد: شهربازی ها در نقاط مختلف استان مورد بازرسی قرار گرفته و تعدادی از آنها نیز پلمپ شده و تا برطرف کردن نواقص اجازه بهره برداری داده نمی شود.

تیموری درباره حوادث شهربازی های استان به دلیل استاندارد نبودن تجهیزات گفت: متاسفانه تا کنون در شهرستان های ملایر و اسدآباد به دلیل استفاده از تجهیزات غیر استاندارد شاهد بروز اتفاقات مختلفی بوده‌ایم.

وی درباره میزان استاندارد بودن شهربازی رنگین کمان و مجموعه دهکده توریستی گنجنامه توضیح داد: وسایل و تجهیزات شهربازی رنگین کمان از شرکت مناسبی خریداری شده اما استاندارد بودن نصب این دستگاه ها توسط شرکت نصاب هنوز به تایید نرسیده است و درباره تله کابین استاندارد اجباری نیست و برای ایمنی تله کابین باید بازرسی توسط افراد ذی صلاح انجام شود.

مدیر کل اداره استاندارد استان همدان افزود: سورتمه ریلی گنجنامه نیز محیط پیرامون مناسبی ندارد و اپراتورها باید در طول مسیر حضور داشته باشند و به شهروندان برای استفاده از این وسیله آموزش دهند و امیدواریم که مشکلی پیش نیاید.

عیار طلای بازار همدان مطلوب است

وی درباره استاندارد میزان عیار طلا در همدان عنوان کرد: بررسی استاندارد بودن طلا و میزان عیار آن در همدان از چند سال پیش آغاز شد و در سالهای گذشته با بررسی های انجام شده شاهد برخی مسائل بودیم که با برگزاری جلسات مختلف مباحث و مشکلات حل شد و در حال حاضر عیار طلای عرضه شده در بازار همدان در سطح مطلوبی قرار دارد.

تیموری خاطر نشان کرد: در حال حاضر طلاهای فاقد کد شناسایی از بازار جمع شده است و با ایجاد مرکز سنجش معیار عیار طلا در همدان بسیاری از مشکلات در این حوزه رفع خواهد شد.

آب شرب همدان مشکلی ندارد

وی همچنین از نمونه گیری و بررسی آب شرب همه نقاط استان همدان و کشور در آزمایشگاه مجهز همدان خبرداد و گفت: در مبحث نمونه برداری، آب چشمه های منطقه تاریک دره نیز مورد بررسی قرار گرفت و سلامت و استاندارد بودن آب این چشمه ها و آب شرب همدان مورد تایید این اداره کل قرار گرفت البته در برخی از نقاط همدان مشکلاتی وجود دارد که با ارجاع نتیجه نمونه برداری ها به دستگاه های مربوطه این مشکلات باید مرتفع شود.