Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گفتگوی ویژه طعم شیرین پیشرفت و آبادانی را به مردم می‌چشانیم

طعم شیرین پیشرفت و آبادانی را به مردم می‌چشانیم

بیش از 26 سال سابقه کار اجرایی در پست‌های مدیریتی استانداری و فرمانداری همدان از سوابق اوست.رضا میرزایی، متولد 1347 کارشناس علوم اجتماعی و کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی است.این جانباز 30 درصد، عضویت علی‌البدل دوره دوم شورای شهر را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

 به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، وی در دوره سوم شوراها نیز به عنوان عضو اصلی به صحن شورا راه یافت و به عنوان رئیس کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون فرهنگی شورای سوم انجام وظیفه کرد. وی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یکی از نامزدهای مطرح درهمدان به رقابت پرداخت. حضور وی به عنوان یکی از نامزدهای شاخص چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در همدان موجب شد تا در این مجال به بیان عملکرد سال‌های گذشته و همچنین برنامه‌های آتی وی بپردازیم.

 انگیزه و هدف شما برای حضور در رقابت‌های شورای چهارم چیست؟

نصب‌العین عمل ما، فرمایش مقام معظم رهبری است  که گفته‌اند: راه اصلی، اصولگرایی اصلاح‌طلبانه است یعنی شورا افرادی متدین و معتقد و در عین حال به روز را نیاز دارد.

با توجه به 26 سال سابقه کار اجرایی و مدیریتی و 5 سال عضویت در شورای شهر، وظیفه خود می‌دانم در صورتی که مردم، من را امین خود بدانند؛ تعهد اخلاقی خود به مردم همدان را با حضور در صحن شورا و خدمت به آن‌ها عملی سازم.

باید عقب‌ماندگی‌های موجود در همدان به عنوان کلان‌شهر را با کار و تلاش جبران کنیم. متأسفانه همدان از نظر اقدامات عمرانی، دوسه دهه عقب مانده است.

باتوجه به افراد مطرح و شاخص موجود در بین نامزدهای انتخاباتی، پیش‌بینی می‌کنم که که سه‌چهارم افراد هم عقیده من به شورا راه پیدا کنند.

در چنین فضایی است که می‌توان امیدوار بود که تا پیش از پایان دوره چهارم شوراها، مردم همدان، طعم شیرین خدمت‌رسانی را احساس کنند.

 مهمترین برنامه‌هایی که بنا دارید در شورای چهارم دنبال کنید، چیست؟

 تعامل بین اعضای شورا

تعامل بین شورا با استانداری و فرمانداری و دیگر ادارات مرتبط به منظور پیشبرد کارها و جذب سرمایه‌های ملی و انسانی

اصلاح سیستم‌های اداری در حد شهرداری  و صدور دستورالعمل و بخشنامه‌هایی که تعامل بین شهرداری با دیگر مراکز به ویژه شرکت‌های خدمات‌رسان صورت گیرد.

فراهم‌ساختن فضای خدمت‌رسانی صحیح در شهرداری به صورتی که هم، ارائه خدمات و صدور پروانه تسهیل شده و هم کرامت انسانی مراجعان در سیستم‌های اداری حفظ شود.

 در دوره سوم، استارت شهر الکترونیک را زده و در دوره چهارم نیز به دنبال اجرایی کردن صد درصدی آن هستیم.

فراهم‌ساختن بستر سرمایه‌گذاری با روانسازی سیستم اداری و ایجاد امنیت بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری

 آموزش به مردم در سطوح مختلف هم برای مدیران ارشد شهرداری و کارکنان و هم آموزش شهروندی در قالب فرهنگسراها و معاونت فرهنگی شهرداری

 فراهم‌ساختن سرمایه پایدار و درآمد ثابت برای شهرداری تا بخش بیشتر هزینه پروژه‌ها به مردم تحمیل نشود.

 یکی از عوامل گرانی مسکن در همدان، افزایش بیش از اندازه صدور مجوز است که در این زمینه نیز قصد ورود دارم.

 مهمترین بخش‌های عملکردی شورای سوم را بیان کنید؟

تفکر من در شورا در اقلیت بود و به همین دلیل نتوانستم ایده‌های خود را عملی سازم، اما با این تفاسیر در بحث قانونمندساختن کارها به نفع مردم، دخالت داشته و صدور مجوز برج‌ها بدون رعایت مسائل شهری و داشتن پارکینگ ممنوع شد.

همچنین با تلاش‌های صورت گرفته در شورای سوم و ایجاد بوستان‌های متعدد، سرانه فضای سبز همدان به استاندارد جهانی رسید.

تکمیل پل فرهنگیان که به یک پروژه تاریخی تبدیل شده بود! ایجاد 4 پل، حمایت از سمن‌ها و هیأت‌های ورزشی، ایجاد تشکل‌های شورایاران و تشکیل نزذیک به یکصد تیم ورزشی محلات که در کشور کم‌نظیر است از مهمترین اقدامات شورای سوم به شمار می‌آید.

همچنین در طول دوره عضویت در شورای سوم، تعامل نزدیکی با شهروندان و معتمدین محلات و ارتباط مناسبی با اصحاب رسانه استان داشته‌ام. در کل می‌توان گفت؛ بسیاری از افراد برای انجام کارهای متعدد به من مراجعه کردند و اگرچه در برخی موارد نتوانستم کاری برایشان انجام دهم، اما با رضایت خارج شده و پذیرفتند که تلاشم را برای پیگیری کارشان انجام داده‌ام.

 برای رفع مشکلات حاشیه شهر چه برنامه‌هایی داشتید؟

در این زمینه، پیشنهاد من این بود که قانون را باید برای تأمین منافع مردم اصلاح کرد، اما بیشتر اعضای شورا به صورت خشک با این مسئله برخورد کرده و اجرای قانون را ضروری می‌دانستند. طرحی که من برای ساماندهی وضعیت پیش آمده در حاشیه شهر همدان دارم؛ هیچکس چه در بین جامعه دانشگاهی و چه کارشناسان ندارد. این طرح شامل سه بخش می‌شود:

1. مهار وضع موجود در بخش ساخت و سازهای غیرمجاز

2. تثبیت وضع موجود با تغییر کاربری اراضی

3. توانمندسازی حاشیه شهر

 اجرای طرح مدیریت واحد شهری در همدان ضرورت دارد یا خیر؟

بخش عمده‌ای از شرایط اجرای این طرح به ضوابط و اختیارات دستگاه‌ها برمی‌گردد که خارج از اختیارات استانی است. اصل 100 و 105 قانون اساسی به صراحت، اختیارات و وظایف شوراها را تعیین کرده و به جز دستگاه‌های قضایی و سیاسی- امنیتی، همه ادارات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با شوراها مرتبطند. ابتدا باید این تام‌الاختیار بودن شورا  در کشور پیاده شود تا بتوانیم در استان نیز به آن بپردازیم.

 افزایش تعداد اعضای شورای شهر همدان را مثبت ارزیابی می‌کنید یا خیر؟

اگر شورا از مدیریت صحیح برخوردار باشد؛ افزایش تعداد اعضا، ضریب تخصصی‌شدن آراء و بهتر انجام شدن امور را افزایش می‌دهد.

ایجاد اتاق فکر ی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان که طیفی عمل نکند به عنوان پشتیبان، نقش مؤثری در پیشبرد کارها دارد.

 مهمترین اولویت‌های فرهنگی همدان که نیاز به رسیدگی دارد، کدام است؟

در همه بخش‌ها، نیاز به کار و تلاش داریم چه آموزش شهروندی و چه مجموعه‌ها و تخصص‌ها. به عنوان نمونه، بخش عمده‌ای از مشکل ترافیک همدان به فرهنگ برمی‌گردد و باید در این زمینه کار کرد.

همچنین ارتباط و تعامل شورا با کانون‌های فرهنگی و سمن‌ها باید تقویت شود زیرا تقویت این نهادها موجب کاستن از ناهنجاری‌های بعدی می‌شود.