Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی رها کنندگان فیلتر سیگار در طبیعت جریمه شوند

رها کنندگان فیلتر سیگار در طبیعت جریمه شوند

معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان خواستار پیش بینی جریمه نقدی برای افرادی که اقدام به آلوده کردن طبیعت با رهاسازی ته سیگار می کنند، شد.

به گزارش "همدان نیوز"، مجیدرضا مهری روز سه شنبه در آیین پاکسازی پارک مردم شهر همدان از فیلتر سیگار به مناسبت هفته محیط زیست با مشارکت خبرنگاران بیان کرد: طبق قانون آلوده کردن خاک تخلف است اما ساز و کاری برای جریمه کردن فرد متخلف پیش بینی نشده است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته اگر فردی حتی ندانسته و غیرعمدی فیلتر سیگار را در طبیعت رها کند مشمول جریمه نقدی می شود بنابراین سازوکار برخورد جریمه افرادی که با پرتاب ته سیگار زمینه ساز آلودگی بستر خاک و آب می شوند باید فراهم شود.

کارشناس ارشد محیط زیست و معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان اظهار داشت: میزان آسیب ناشی از رها سازی فیلتر سیگار در طبیعت بسیار بیشتر از نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان یک خودرو است اما برای رها سازی ته سیگار بر خلاف نبستن کمربند ایمنی، جریمه ای پیش بینی نشده است.

وی آموزش و فرهنگ سازی را مقدم بر برخورد سلبی دانست و گفت: با وجود اینکه فیلتر سیگار قاتل خاموش طبیعت به شمار می رود اما همه از این موضوع با اهمیت و مضرات آن غافل هستند و بی توجه از کنار این آسیب می گذرند.

معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان با بیان اینکه از سونامی تخریب و آلودگی محیط زیست از منظر آموزشی عقب هستیم تاکید کرد: برخی افراد فیلتر سیگار را جزو المان های خاک می دانند و به راحتی آن را در طبیعت رها می کنند.

مهری ادامه داد: حتی شاهدیم یک باغبان یا کشاورز که با توجه به نوع شغل بیش از دیگران اهمیت طبیعت را می داند هنگام آماده سازی زمین برای کشت با دیدن فیلتر سیگار در زمین زارعی نسبت به جمع آوری آن اقدامی نمی کند.

وی تاکید کرد: ته سیگار حاوی انواع و اقسام ترکیبات شیمیایی از جمله آرسنیک، سرب، مس و سایر فلزات سنگین است که با روان آب و خاک مخلوط شده و بر روی ساختمان خاک تاثیر منفی می گذارد.

معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان افزود: برخی مواقع فیلترهای سیگار توسط ماهیان و پرندگان بلعیده می شود و برای گونه های جانوری مشکل ایجاد می کنند.

مهری اضافه کرد: آثار و تبعات منفی آلودگی محیط زیستی در طول زمان نمایان می شود اما به گفته اغلب کارشناسان شیوع انواع سرطان ها و بیماری های گوارشی نشات گرفته از آلودگی ناشی از رها سازی فیلتر سیگار در طبیعت است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن