Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی عامل بروز بیماری گوارشی در روستای چنارعلیا اسد آباد شناخته شد

عامل بروز بیماری گوارشی در روستای چنارعلیا اسد آباد شناخته شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باکتری شیگلا عامل بیماری گوارشی در شهرستان اسدآباد بوده است نه سم، سم باعث اسهال خونی نمی‌شود.

به گزارش "همدان نیوز"، مهدی مجذوبی گفت:این بیماری در کودکان شدیدتر و در بالغین خفیف بوده است و دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان نیروی کمکی در کنار دانشکده اسدآباد قرار گرفت.

او گفت: از دانشگاه ما خواستند در حوزه تشخیص، درمان و پیشگیری از این بیماری کمک کنندو در مرحله اول اقدام ما مربوط به ارسال دارو و سرم بود که از کمبود دارو جلوگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: موضوع دوم مربوط به تشخیص علت این بیماری بود، که به این منظور با چند نفر از اعضای هیئت علمی راهی اسدآباد شدیم و موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.

مجذوبی گفت: تعدادی از اهالی بخشی از روستای چنار علیا گرفتار این بیماری گوارشی شدند که بر اساس آنچه مشاهده کردیم، شکل اسهال بیماران مبتلا به صورت اسهال التهابی و عفونی بود.

او گفت: بنابر تخصص و تجربه‌ای که در این زمینه داشتیم، علل میکروبی و باکتریالی مطرح شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیماران بدحال که عمده آن‌ها کودکان بودند را به بیمارستان بعثت همدان منتقل کردیم تا توسط فوق تخصص اطفال ویزیت شوندو همچنین یک سری نمونه‌هایی از بیماران بستری در بیمارستان بعثت و تعدادی هم از بیماران بستری در اسدآباد گرفتیم و  با مشارکت چند آزمایشگاه خصوصی، تست پی‌سی‌آر و کشت درخواست شد.

مجذوبی  گفت: متاسفانه یک کودک بر اثر ابتلا به این بیماری فوت شده است  که بر اساس اعلام پزشکی قانونی، هیچ اثری از وجود سم و مسمومیت در این کودک مشاهده و گزارش نشده است، ولی پس از آماده شدن نتایج آزمایشگاهی، نتیجه تعداد قابل توجهی از بیماران از نظر ابتلا به شیگلا مثبت شد.

 او گفت: در فضای مجازی اخبار کذبی نظیر وجود سم در نوشیدنی‌های روز عاشورا و ابتلای این افراد به این بیماری گوارشی، منتشر شده است  و باید مردم بدانند که سم اصلا باعث اسهال خونی نمی‌شود و فقط منجر به نارسایی کبدی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شیگلا یک باکتری است که در برخی افراد اسهال شدید خونی و در بعضی بیماران هم علائم خفیف ایجاد می‌کنداین باکتری در روده بیمار توکسین ترشح می‌کند که از این طریق در روده بیمار جذب جریان خون می‌شود که می‌تواند مغز و کلیه را درگیر کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن