Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی سالن بحران برای تشریح اجساد از نیازهای استان است

سالن بحران برای تشریح اجساد از نیازهای استان است

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: این استان نیازمند سالن یا سوله بحران برای تشریح اجساد در مواقع بحرانی نظیر بروز زلزله است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، آرتین کمالی در جمع خبرنگاران بیان کرد: نیاز به ایجاد سوله بحران برای تشریح اجساد به مسئولان مرتبط در استان اطلاع رسانی و قرار شد در شهر همدان مجموعه شهرکی برای مدیریت بحران ایجاد شود.
وی اضافه کرد: مراجعه شمار زیادی از افراد و خانواده ها به پزشکی قانونی برای دریافت جسد به علت قرار گرفتن این اداره در نزدیکی مرکز شهر، ترافیک و راهبندان در مسیر منتهی به پزشکی قانونی به علت حضور خانواده متوفی، در شان مردم این شهر نیست.
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان اخاطرنشان کرد: بنابراین در مسیر جدید ورودی باغ بهشت مقرر شد سالنی ایجاد شود که برای این کار نیازمند تخصیص زمین به صورت رایگان از سوی شهرداری هستیم و مراحل ساخت و تکمیل سالن تشریح اجساد نیز با هزینه پزشکی قانونی انجام می شود.
وی تاکید کرد: بیش از ۲ سال برای تامین زمین مورد نیاز ساخت این سالن پیگیری شده است اما تاکنون به نتیجه ای دست نیافتیم در حالیکه با ایجاد یک سالن استاندارد و مجهز، نیاز استان به سالن تشریح تا یکصد سال رفع می شود.
کمالی گفت: در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری همدان رتبه های خوبی در بین ادارات پزشکی قانونی نداشت اما در ۲.۵ سال گذشته با جذب نیرو، استفاده از نرم افزارهای تخصصی و فراهم شدن زمینه ارتباط با کلانتری و دادگاه، این رتبه بهبود و ارتقا یافت.
وی ادامه داد: پزشکی قانونی هم اینک به سیستم cms مجهز شده و نامه به جای اینکه دستی به فرد متقاضی تحویل شود به صورت سیستمی به کلانتری یا دادگستری ارسال می شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان درباره وضعیت ساختمان های پزشکی قانونی بیان کرد: در حال حاضر همه شهرستان ها به جز فامنین دارای ساختمان پزشکی قانونی بوده و در شهرستان های بهار و رزن، پزشکی قانونی در داخل دادگستری مستقر است.
کمالی توضیح داد: یکی از الزامات ایجاد ساختمان برای معاینات در نظر گرفتن فاصله بیش از ۳۰ کیلومتر تا ساختمان بعدی و برای تشریح اجساد فاصله ۶۰ کیلومتری است که با این توصیف به علت فاصله ۱۵ کیلومتری درگزین با شهرستان رزن و فاصله اندک شهر بهار با همدان این ۲ شهرستان نیاز چندانی به ایجاد ساختمان ندارند.
وی گفت: ۲ سال گذشته سه ساختمان جدید برای پزشکی قانونی در شهرستان های استان همدان تملیک و ایجاد شده و در صورت حمایت سازمان برنامه و بودجه ساختمان پزشکی قانونی شهرستان اسدآباد نیز تا دهه فجر بهره برداری می شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان تاکید کرد: یکی از مشکلات فرا روی این مجموعه کمبود پزشک و استقبال نکردن پزشکان به فعالیت در این مجموعه قضایی به علت کار سخت و مشقت بار و حقوق اندک است.
کمالی خاطرنشان کرد: هم اینک ۱۵ پزشک استخدامی و ۲ پزشک معاضدتی با پزشکی قانونی استان همدان همکاری دارند و نیاز به پنج پزشک داریم که با وجود برگزاری آزمون یک پزشک جذب این مجموعه شد.
وی از افزایش آمار نزاع در استان همدان خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته ۱۷ هزار و ۴۵۰  و ۲ ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۸۸۶ مورد معاینه نزاع در استان داشته ایم که آمار نزاع در ۶ ماه اول سال نسبت به فصل پاییز و زمستان افزایش می یابد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه کالبدگشایی نیازی به دریافت رضایت از خانواده ها ندارد اضافه کرد: یک هزار و ۴۴۰ جسد سال گذشته کالبد گشایی شد که البته برای این کار کالبد گشایی با نظر پزشک صورت می گیرد.
کمالی، از مرگ ۴۲۲ نفر در سوانح رانندگی، فوت ۵۰ نفر به علت حوادث ناشی از کار و کاهش ۷.۵ درصدی متوفیان ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
وی در خصوص سقط جنین نیز گفت: قانون سقط جنین تغییر کرده و پزشکی قانونی بر خلاف گذشته تنها با در نظر گرفتن بیماری و سایر موارد متقاضی سقط جنین نظر کارشناسی داده و در این باره قاضی نظر نهایی را می دهد./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن