Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی پیک ششم آخرین پیک است؟

پیک ششم آخرین پیک است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: در مورد غالب ماندن ویروس دلتا کرونا در جامعه نمی‌توان اظهار نظر کرد و تمامی مواردی که مطرح می‌شود در حد فرضیه است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر محمد طاهری اظهار کرد: دلتا کرونا سرایت پذیری بیشتری نسبت به کروناهای جهش یافته داشت و درجامعه در آخرین پیک شاهد غالب بودن دلتا کرونا بودیم که علائم آن با آبریزش بینی همراه بود.
این دکترای تخصصی میکروب شناسی پزشکی خاطرنشان کرد:  ویروس‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که برخی RNA دار و برخی نیز DNA دار هستند که ویروس‌های RNA دار تمایل بیشتری به جهش دارند و کرونا ویروس جزو ویروس RNA دار است.
وی ادامه داد: برای ویروس‌ها اتفاقات زیادی می‌افتد و حتی ممکن است این ویروس‌ها تبادلات ژنتیکی با سایر ویروس‌ها داشته باشند و ویروس ویژگی‌های جدیدی کسب کند که تمامی این جهش‌ها به نفع ویروس خواهد بود.
دکتر طاهری با بیان اینکه ویروس‌ها با جهش‌هایی که دارند ویژگی‌های خاص کسب می‌کنند، تصریح کرد: ویروس‌ها در این شرایط سرایت پذیری بیشتر، فاکتور التهابی بیشتر و فرار از سیستم ایمنی را به همراه دارند که  تمامی این موارد به نفع ویروس است.
این دکترای تخصصی میکروب شناسی، انجام واکسیناسیون جمعی، فاصله گذاری اجتماعی، اجتناب از دورهمی و نرفتن به سفر را از راهکارهای جلوگیری از بروز جهش ویروس خواند و گفت: ویروس‌ها در صورتیکه از یک بدن به بدن دیگر سرایت پیدا می‌کند فرصت مناسبی برای جهش دارند، بنابراین عدم رعایت این موارد به نفع ویروس تمام می‌شود.
وی ادامه داد: شاید کرونا ویروس در یک منطقه جغرافیایی در افراد منطقه دچار جهش نشود اما هنگام ورود یک فرد غیر بومی به منطقه آن ویروس ممکن است دچار جهش شده و ویروس جهش یافته با ویژگی جدید در فرد بروز می‌کند به همین دلیل به نرفتن سفر، اجتناب از دورهمی و فاصله گذاری اجتماعی تاکید داریم تا بتوانیم این ویروس را از چرخه زندگی‌مان خارج کنیم.
دکتر  طاهری خاطرنشان کرد: در اوایل بروز کرونا ویروس، آبریزش بینی از علائم این بیماری محسوب نمی‌شد، اما با توجه به جهش‌هایی که در ویروس ایجاد شد، آبریزش بینی جزو علائم این بیماری جای گرفت.
وی بر واکسیناسیون جامعه تاکید کرد و گفت: تنها در صورتی به ایمنی جامعه در وضعیت مطلوب دست می‌یابیم که افراد مشمول واکسن، واکسینه شوند.
این متخصص میکروب شناسی تصریح کرد: در مورد زمان وقوع پیک ششم نمی‌توان اظهار نظر کرد، شاید پیک ششم با فاصله زیاد به وقوع بپیوندد و یا شاید پیک آخر باشد، بنابراین هیچ اظهار نظری در مورد زمان وقوع پیک بعدی و یا وقوع آخرین پیک هیچ نوع پیش‌بینی‌ای درست نیست اما انجام واکسیناسیون، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، اجتناب از دورهمی و عدم سفر از جمله موارد کمک کننده به قطع زنجیره انتقال ویروس محسوب می‌شود که کمک همگانی را می‌طلبد./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن