Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی افزایش افکار خودکشی بین پرستاران ملایری صحت ندارد

افزایش افکار خودکشی بین پرستاران ملایری صحت ندارد

رئیس نظام پرستاری شهرستان ملایر درباره آمار و نتایج یک پژوهش مبنی‌بر افزایش افکار خودکشی و افسردگی در بین پرستاران شهرستان ملایر، گفت: افزایش افکار خودکشی و افسردگی در بین پرستاران شهرستان ملایر صحت ندارد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، غلامرضا مباشری با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران درباره آمار و نتایج یک پژوهش مبنی بر افزایش افکار خودکشی و افسردگی در بین پرستاران شهرستان ملایر، اظهار کرد: نتایج به‌دست آمده در این تحقیق بر اساس ۲۰ تا ۳۰ پرسشنامه بوده که به دو سوم پرستاران تعمیم داده شده است یعنی نتایج داده‌سازی بوده و جامعه پرستاری شهرستان که شامل ۵۰۰ تا ۶۰۰ پرستار می‌شود، در این پژوهش مشارکتی نداشتند.
وی افزود: در این پژوهش که توسط دانشگاه اراک چاپ و منتشر شده است، آمده که تعدادی پژوهشگر به مدت یک ماه در سه بیمارستان شهرستان شامل بیمارستان امام حسین(ع)، بیمارستان دکتر غرضی و بیمارستان مهر حضور داشتند.
مباشری ادامه داد: در این پژوهش گفته شده که دو سوم پرستاران شهرستان، تعدادی پرسشنامه پر کردند و نتایج تحقیق بر اساس همین پرسشنامه‌ها به‌دست آمده است این در حالیست که بنده از تمامی پرستاران بیمارستان امام حسین(ع) درباره پرسشنامه سوأل کردم و هیچ یک از آنها نه پرسشنامه‌ای پر کردند و نه پژوهشگری در بیمارستان مشاهده کردند.
وی با بیان اینکه طی یک تماس تلفنی با پژوهشگر این تحقیق مشخص شد که نتایج داده سازی بوده است، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، مشخص شد نتایج به‌دست آمده در این تحقیق بر اساس ۲۰ تا ۳۰ پرسشنامه بوده که به دو سوم پرستاران تعمیم داده شده است یعنی نتایج تحقیق داده سازی بوده و جامعه پرستاری شهرستان که شامل ۵۰۰ تا ۶۰۰ پرستار می‌شود، در این پژوهش مشارکتی نداشتند.
رئیس نظام پرستاری شهرستان ملایر افزود: حتی اگر مراحل این پژوهش به درستی انجام شده و نتایج صحیح به‌دست آمده است باید قبل از رسانه‌ای کردن موضوع  و برای مداخله در این زمینه، ابتدا مسئولان ذی‌ربط در جریان قرار می گرفتند.
وی با بیان اینکه چنین پژوهش‌هایی باید علاوه بر شهرستان‌ها، در استان‌ها و شهرهای بزرگ انجام شود، مطرح کرد: اینکه چنین پژوهشی در شهرستانی مانند ملایر با ۵۰۰ پرستار انجام شود، قابل تعمیم به کل کشور و جامعه پرستاری نیست و پیشنهاد ما این است که علاوه بر انجام این پژوهش در شهرها و استان‌های بزرگ‌تر، نتایج تحقیق با دیگر گروه‌های شغلی از جمله فرهنگیان و کارمندان سایر ادارات مقایسه شود.
مباشری بیان کرد: اینکه نوک پیکان به سمت جامعه‌ای باشد که در دوران شیوع کرونا با ایثار و از خودگذشتگی، نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا می‌کنند، سبب سوء استفاده برخی شبکه‌های معاند خواهد شد.
پرستاران در صورت تأمین امنیت شغلی، علاقه‌مند به خدمت در کشور خود هستند
رئیس نظام پرستاری شهرستان ملایر در بخش دیگری به وجود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار پرستار در وزارت بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دوران شیوع بیماری کرونا مهاجرت پرستاری از ملایر به دیگر کشورها را نداشتیم اما ملایر تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از جامعه پرستاری کشور را به خود اختصاص داده است و نمی‌توان نتیجه گرفت که مهاجرت پرستاران در هیچ نقطه‌ای از کشور وجود نداشته است.
مباشری اظهار کرد: شاید یکی از دلایل این عدم مهاجرت، دسترسی کمتر پرستاران شهرستان نسبت به دیگر شهرهای بزرگ‌تر است و به‌طور کلی تمایل پرستاران به کار در دیگر کشورها در دوران شیوع بیماری کرونا افزایش یافته است چرا که امکانات بیشتری در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر شرایط سخت کاری پرستاران، گفت: در حال حاضر بسیاری از پرستاران به‌صورت شرکتی یا قراردادی کرونا با حقوق و مزایای پایین و امنیت شغلی کم مشغول به کار هستند. پرستاران هم مانند همه مردم، به کشور خود عِرق دارند و در صورت تأمین امنیت شغلی، علاقه‌مند به خدمت در کشور خود هستند.
مباشری تعیین تکلیف استخدامی‌ها، نیروهای جدید و تبدیل وضعیت قراردادی‌ها را روح تازه‌ای دانست که به جامعه پرستاری دمیده می‌شود و گفت: درخواست ما از مسئولان پیگیری مطالبات به حق پرستاران است چرا که اگر به این جامعه خسته نسیمی بوزد، روحیه می‌گیرند.
وی یادآور شد: در حال حاضر جامعه پرستاری در خط مقدم جنگ قرار دارد و پرستاران باز کننده معابر مین در میدان جنگ هستند. پس توجه بیشتر به مطالبات به حق آنان، تأثیر بسزایی در روحیه آن‌ها خواهد داشت.
مباشری در بخش دیگری به ضرورت خود مراقبتی در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: کادر درمان برای حفظ سلامت مردم تمام تلاش خود را می‌کند اما خود مراقبتی نیز بسیار مهم است یعنی مردم باید قبل از اینکه به بیمارستان مراجعه کنند، مراقب باشند تا مبتلاء نشوند.
رئیس نظام پرستاری شهرستان ملایر با اشاره به اینکه هر یک از فوتی‌های روزانه هم وطنان ما و عزیز یک خانواده هستند، خاطرنشان کرد: خود مراقبتی شامل شست و شوی دست‌ها، زدن ماسک، پرهیز از دورهمی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن