Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان امسال ۶۹ روز آلوده بود

همدان امسال ۶۹ روز آلوده بود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: همزمان با فرارسیدن فصل زمستان در همدان پدیده اینورژن و وارونگی دما اتفاق افتاد که این پدیده در کنار سوخت‌های بنزینی و گازوئیلی موجب تراکم و افزایش غلظت آلاینده‌ها شد، در نتیجه شاهد اعلام وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی ساعات شبانه روز در شهر همدان شدیم.

به گزارش "همدان‌نیوز"، محسن جعفری‌نژادبسطامی افزود: در پدیده اینورژن هوای سنگین و سرد در سطح زمین و هوای گرم در ارتفاعات باقی می‌ماند و جابه‌جایی هوا صورت نمی‌گیرد، بنابراین وقتی هوا راکد باشد، تراکم و غلظت آلاینده‌ها بیشتر و این غلظت موجب آلودگی می‌شود.
وی افزود: با این‌حال از ابتدای زمستان جاری، وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها در شهر همدان گزارش نشده است اما در برخی ساعات هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را در شهر همدان تجربه کرده‌ایم.
وی افزود: در همین راستا مهم‌ترین مشکل همدان کمبود دستگاه پایش است که شهرداری همدان متولی اصلی خرید آن است.
این درحالی است که چند روز گذشته با پیگیری خبرنگار همدان‌پیام مشخص شد مبلغی که باید برای خرید این دستگاه که مصوب سال گذشته کارگروه اضطراری آلودگی هوا بود، برای تکمیل پروژه‌های پل‌سازی شهرداری هزینه شده است. این شرایط درحالی است که آلودگی هوای همدان با شرایطی که کرونا هم به آن کمک کرده است، سبب شده تا تعداد مراجعات بیماران با علائم ریوی و تنفسی به اورژانس بیمارستانی بیشتر از چند هفته گذشته شود.
 ماسک از ورود آلودگی
به سیستم تنفسی جلوگیری نمی‌کند
در همین راستا مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان با بیان اینکه آلودگی هوا روی تشدید علائم ویروس کرونا تأثیرگذار است، اذعان کرد: استفاده از ماسک فقط برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس است و از ورود آلودگی به سیستم تنفسی جلوگیری نمی‌کند.
مهدی خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آلودگی هوا موجب افزایش ضریب ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کروناویروس است؛ بنابراین افرادی که جزو گروه‌های حساس هستند، باید از حضور در فضاهای باز شهری خودداری کنند.
مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا درباره گروه‌های حساس، توضیح داد: بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان، کودکان، نوزادان و خانم‌های باردار جزو گروه‌های حساس و پرخطر هستند.
وی خاطرنشان کرد: شاخص آلودگی هوا در 6 مرحله‌ هوای خوب، هوای متوسط، هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، هوای ناسالم، هوای بسیار ناسالم و هوای خطرناک تقسیم‌بندی می‌شود که شرایط استان همدان درحال‌حاضر در مرحله‌ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است.
خدابخشی مطرح کرد: عمده مشکل در استان، شهر همدان است که به‌دلیل جمعیت زیاد و حمل‌ونقل ممکن است در برخی روزهای سال آلوده باشد و مسأله بعدی آلودگی ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه مفتح است که مخاطراتی برای افراد پرخطر شهرستان‌های فامنین و کبودراهنگ به‌همراه دارد.
وی با بیان اینکه وارونگی دما موجب آلودگی هوا در استان شده است، توضیح داد: سرمای شدید هوا باعث وارونگی دما می‌شود و در این شرایط آلاینده‌ها به سمت بالا حرکت نمی‌کنند و موجب ماندگاری آلودگی هوا در سطح زمین می‌شوند.
مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در ادامه خاطرنشان کرد: در این هفته شرایط بهتری نسبت به هفته گذشته داشتیم و به‌طور کلی آلودگی هوا در شهر همدان بیشتر در ساعت ۱۱ تا ۱۶ است.
وی با بیان اینکه از نظر آلودگی هوا شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داریم، اعلام کرد: تعطیلی مدارس و دورکاری ادارات موجب استفاده نکردن از وسایل گرمایشی و کاهش تردد در سطح شهر شده که این عوامل موجب شده نسبت به سال گذشته آلودگی هوای کمتری داشته باشیم./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن