Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی خطر کرونا در قلیان/۵۰ مرکز عرضه قلیان در همدان پلمپ شد

خطر کرونا در قلیان/۵۰ مرکز عرضه قلیان در همدان پلمپ شد

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان از پلمب ۵۰ مرکز عرضه قلیان در استان همدان خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ مرکز عرضه قلیان در شهر همدان وجود ندارد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، مهدی خدابخشی با اشاره به تعطیلی قلیان‌سراها در استان به منظور کنترل شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: اسفندماه گذشته با شیوع بیماری کرونا اقدام به تعطیلی تمام قلیان‌سرا در استان کردیم.
وی با بیان اینکه عده‌ای از افراد داوطلبانه اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند و برخی نیز با حکم قضایی گفت: تا اواسط اردیبهشت ماه این رویه ادامه داشت و شاهد فعالیت هیچ قلیان‌سرایی در استان نبودیم اما با برداشتن محدودهایی در پایان اردیبهشت و اوایل خردادماه دوباره تعدادی از این مراکز فعالیت کردند.
مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: هرچند همواره تاکید داریم نباید مراکز عرضه قلیان در استان فعال باشند و قبل از بیماری کرونا نیز فعالیت آنها را کنترل می‌کردیم اما عده‌ای از مراکز که حتی پروانه کسب نیز نداشتند به ویژه در مسیرهای گردشگری بار دیگر اقدام به عرضه قلیان کرده‌ بودند.
وی با اشاره به اینکه در گام دوم اجرای محدودیت‌های کرونا بعد از ماه رمضان متاسفانه شاهد عرضه قلیان در برخی مراکز بودیم گفت: در این راستا با حکم دادستانی، مسوولان قضایی شهرستان‌ها و نیروی انتظامی مجدد بازدیدها را در برنامه گنجاندیم و هرگاه نیز گزارشی مبنی بر عرضه قلیان بود بلافاصله ورود کرده و اقدام به پلمب مراکز کرده‌ایم.
خدابخشی با بیان اینکه متاسفانه از اوایل خردادماه تا هفته قبل بالغ بر ۵۰ قلیان‌سرا باز شده بودند که اقدام به پلمب کردیم و ادوات موجود ضبط شد افزود: عده‌ای در جاده حیدره و گنجنامه دستفروشی می‌کردند که با حکم قضایی ابزار و لوازم آنها ضبط شد.
وی با اشاره به اینکه در تعدادی از شهرستان‌ها مراکز عرضه قلیان فعالیت داشتند که پلمب شدند خاطرنشان کرد: در مسیر گنجنامه، عباس‌آباد و حتی داخل شهر همدان مراکز غیرقانونی عرضه قلیان مجدد با کاهش محدودیت‌ها فعال شده بودند که آنها را نیز پلمب کردیم هرچند به دلیل کرونا مردم کمتر از این مراکز استقبال می‌کردند.
مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: به دلیل استقبال کم مردم از مراکز عرضه قلیان، بسیاری از این واحدها طبق ۲۰ درصد شرایط قبل مشتری داشتند اما همان میزان نیز بالا بود و برای ما مشکل‌ساز می‌شد.
وی بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر هیچ مرکز عرضه قلیانی در استان وجود ندارد و به محض مشاهده نیز نیروی انتظامی، دادگستری و همکاران بهداشت سریع اقدام به پلمب میکنند، اخطار بحرانی می‌دهند و ۲۴ ساعته این مراکز تعطیل می‌شوند.
خدابخشی با اشاره به اینکه بیشترین مشکل مربوط به خانواده‌هاست گفت: در برخی از بوستان‌ها و اماکن گردشگری برخی از مردم استان و مسافران اقدام به مصرف قلیان می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی خانواده‌ها دور هم قلیان مصرف می‌کنند که گاهی دیده می‌شود فردی ماسک دارد اما چند نفری قلیان هم مصرف می‌کنند افزود: این مسئله با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مطابقت ندارد.
مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره درخواست از خانواده‌ها به منظور رعایت این مسائل عنوان کرد: برخی از بیماران کرونا اظهار دارند که در تجمعات حضور نداشتند اما مصرف قلیان داشته‌اند.
وی اضافه کرد: شاید بتوان به طور کامل مراکز عرضه قلیان را در استان جمع‌آوری کرد اما متاسفانه خانواده‌هایی قلیان مصرف می‌کنند و این موضوع به خود آنها برمی‌گردد که وضعیت را مدیریت کنند.
مهندس خدابخشی با اشاره به اینکه گاهی عده‌ای در مقابل تذکر نیروی انتظامی و مسوولان بهداشت در بوستان‌ها مقاومت نشان می‌دهند در حالی که آنها نگران سلامتی اینگونه افراد هستند افزود: مسوولان استان در حوزه کنترل مصرف قلیان و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا پای کار هستند و کنترل می‌کنند اما می‌طلبد مردم هم کمک کنند چون وضعیت واقعا بحرانی است.
وی با بیان اینکه کسی قلیان مصرف می‌کند و مبتلا به کروناست ممکن است از طریق انتشار دود قلیان نیز به کسانی بیماری منتقل شود خاطرنشان کرد: ممکن است در بوستان‌ها افراد در معرض خطر هم باشند و دود قلیان برای آنها بسیار خطرناک باشد.
مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه طبق قانون فروش نخی سیگار ممنوع است اما برخی از فروشندگان به این موضوع توجه نمی‌کنند بیان کرد: ممکن است دست فردی که سیگار نخی عرضه می‌کند آلوده باشد و از آن طریق بیماری منتقل شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن