Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ایستگاه پایش وضعیت هوا در همدان فعال شد

ایستگاه پایش وضعیت هوا در همدان فعال شد

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: ایستگاه پایش وضعیت کیفی هوای شهر همدان در محل جدید واقع در محوطه بیمارستان بعثت فعال شد.

به گزارش "همدان نیوز"، عادل عربی یادآوری کرد: زمستان سال گذشته با توجه اینکه همدان برای نخستین بار تداوم آلودگی هوا و شرایط اضطراری را به صورت چند روز متوالی تجربه کرد این وضعیت منجر به تشکیل کارگروه ویژه شرایط اضطراری هوا شد.

وی اضافه کرد: در این کارگروه تصمیم‌هایی برای کاهش آثار آلودگی هوا گرفته شد که در این راستا محل استقرار ایستگاه پایش وضعیت کیفی هوا بررسی و مقرر شد که این دستگاه به محل دیگری با شرایط جامع و کامل‌تری منتقل شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: محل پیش بینی شده برای استقرار این دستگاه باید دارای شرایطی بود که داده‌های آماری آن بتواند در تصمیم گیری اعضای کارگروه مقابله با آلودگی هوا و اعمال محدودیت های لازم در شرایط اضطراری موثر واقع شود.

عربی خاطر نشان کرد: محل پیشین ایستگاه پایش وضعیت کیفی هوا در منطقه ای ترافیکی و پرتردد بود و تنها با استناد به این مولفه نمی‌شد تصمیم دقیقی اتخاذ کرد بنابراین مقرر شد محلی با ویژگی هایی همچون نزدیک بودن به محل مسکونی، ترافیکی، فضای سبز و قرار گرفتن در مسیر باد انتخاب شود.

وی افزود: به دنبال برگزاری چندین نشست تخصصی با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، مسوولان این دانشگاه و کارشناسان هواشناسی، وضعیت هوا در چند نقطه بررسی و در نهایت بهترین مکان برای استقرار این دستگاه، محوطه بیمارستان بعثت تعیین شد.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: انتخاب این محل در کارگروه مقابله با آلودگی هوای همدان طرح شد که اعضا با این موضوع موافقت کردند اما با توجه به اینکه این جابجایی باید زیر نظر «شرکت راهبر» این دستگاه صورت می گرفت و شیوع کرونا امکان مسافرت و حضور آنها را در همدان سلب کرده بود این کار به اردیبهشت امسال موکول شد.

عربی بیان کرد: به دنبال اعلام آمادگی این شرکت با هماهنگی مدیریت بحران استانداری و علوم پزشکی، ایستگاه به محل جدید خود واقع در بیمارستان بعثت منتقل و در گام نخست زمینه راه اندازی موقت آن نیز فراهم شد.

وی افزود: راه اندازی ایستگاه پایش کیفی وضعیت هوا نیازمند برق سه فاز، خط تلفن و اینترنت بود که برق سه فاز از طریق دانشگاه علوم پزشکی و خط تلفن و اینترنت با همانگی شرکت مخابرات تامین شد.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وصل شدن به اینترنت بیشترین زمان را بُرد ادامه داد: پیش از وصل شدن به اینترنت نیز دستگاه به صورت موقت فعال بوده و کارشناسان می توانستند داده‌های دستگاه را با مشاهده مستقیم دریافت و آنالیز کنند.

عربی اظهار داشت: اما برای دریافت برخط (آنلاین) داده‌های آماری و انتقال آن به سامانه ملی پایش هوای کشور، نیازمند اتصال به اینترنت بودیم که این کار هم نهایی شد.

وی درباره وضعیت کیفی هوای همدان بیان کرد: این استان در ۲ ماه نخست امسال یک روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت که عامل آلودگی هوا خشک بودن سطح زمین و بادهای شدیدی که باعث ایجاد گرد و غبار می شود، ارزیابی شده است.

عربی اظهار داشت: برخی مواقع غبار رقیقی در آسمان شهر دیده می شود که از نظر داده آماری وضعیت کیفی هوا در مرز آلودگی هوا بوده و نمی توان تا رسیدن به عدد تعیین شده، این وضعیت را به عنوان آلودگی هوا برای گروه های حساس بیان و اطلاع رسانی کرد./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن