Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی بررسی میزان ناباروری در همدان

بررسی میزان ناباروری در همدان

کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طرح بررسی میزان شیوع ناباروری از زنان همسردار ۱۵ تا ۴۹ ساله هفته پایان آبان ماه در برخی از شهرستانهای این استان اجرا می‌شود.

به گزارش "همدان نیوز"، مریم بگلری یادآوری کرد: بر اساس آخرین بررسی انجام شده در ایران در سال های ۹۳و ۹۴ میزان شیوع ناباروری در کشور حدود ۲۰ درصد در بین زوجهای ایرانی بوده است.

وی اظهار داشت: این وضعیت می‌تواند به عنوان یک معضل در کاهش رشد جمعیت و موالید و در نتیجه کاهش شاخص میزان باروری کلی، روند روبه رشد درصد سالمندی در کشور و مشکلات اجتماعی، روانی و مالی ناشی از بروز آن در خانواده ها، موثر واقع شود.
بگلری اضافه کرد: به همین منظور با توجه به اهمیت دسترسی به آمار دقیق و به‌روز در برنامه‌ریزی و اجرای مداخلات پیشگیرانه مطالعه بررسی شیوع ناباروری اولیه و ثانویه در زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله توسط دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت طراحی شده است.
کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی همدان بیان کرد: این بررسی در برخی از مناطق شهری و روستایی واقع در شهرستانهای همدان، بهار، تویسرکان و کبودراهنگ توسط پرسشگران خانم با مدرک کارشناس مامایی از طریق تکمیل پرسشنامه در منازل از هفته آخر آبان ماه آغاز می‌شود.
بگلری ادامه داد: این شهرستان ها به طور تصادفی توسط اداره آمار و نقشه برداری کشوری با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شده‌اند.
وی گفت: گروه هدف این پیمایش زنان همسردار ۱۵ تا ۴۹ ساله ای هستند که حداقل یک بار ازدواج کردند که در سنین ۳۵ ساله و بالاتر حداقل ۶ ماه سابقه زندگی مشترک و در سنین زیر ۳۵ سال حداقل یک سال سابقه زندگی مشترک داشته باشند.
کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی همدان افزود: مراحل مقدماتی این پیمایش توسط معاونت بهداشتی در استان در حال اجرا بوده و انتظار می رود با شروع طرح یاد شده، زنان گروه هدف در مناطق تعیین شده همکاری لازم را با پرسشگران داشته باشند.
بگلری اضافه کرد: دریافت اطلاعات صحیح و ارسال نتایج این پرسشگری در برنامه ریزی سیاستگذاران کشور و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از ناباروری و درمان زوجین نابارور موثر است.
وی بیان کرد: هم اینک برای حمایت از زوج های نابارور فعالیت هایی در بیمارستان فاطمیه شهر همدان صورت می گیرد اما هر زوج سالانه یک نوبت می توانند از خدمات درمان ناباروری استفاده کنند.
بگلری ادامه داد: در حالیکه هر زوج شاید در سال نیاز به چند مرحله درمان برای برطرف شدن مشکل ناباروری داشته باشد اما بالا بودن تعداد مراجعان و  طولانی بودن مدت زمان انتظار برای دریافت خدمات این امکان را از او سلب می‌کند.
کارشناس جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی همدان بیان کرد: در صورت به دست آمدن علل ناباروری و آمار زوج های نابارور با تکمیل پرسشنامه ها، زمینه سازی لازم برای توسعه مراکز درمانی و شرایط تغییر روند ارجاع بیمار صورت می‌گیرد.
بگلری اضافه کرد: طبق دستورالعمل در راستای حمایت مالی از زوجین نابارور، ۸۵ درصد هزینه های درمان ناباروری توسط دولت تامین شده و زوج ها تنها ۱۵ درصد آن را پرداخت می‌کنند.
مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این باره گفت: باروری و ناباروری یکی از مسایل بهداشت باروری بوده و برخورداری از تعداد فرزند کافی حق مسلم افراد جامعه است.
شهلا نوری افزود: مشکل ناباروری یکی از مشکلات جوامع انسانی است که همه ساله هزینه های سنگینی را بر دوش جامعه تحمیل می کند.
وی اضافه کرد: طبق تعریف نابارور به زوجی گفته می شود که باوجود تمایل به بچه دارشدن و استفاده نکردن از روشهای پیشگیری از بارداری و داشتن تماس جنسی منظم برای باردارشدن ، پس از یک سال باردار نشوند.
مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: با توجه به اینکه این مساله نیازمند درمانهای تخصصی و پرهزینه است ممکن است بسیاری از بیماران به مراکز درمان ناباروری دسترسی نداشته باشند.
نوری بیان کرد: به همین دلیل شناخت اپیدمیولوژی این مشکل یعنی فراوانی توزیع و عوامل ایجاد کننده آن کمک شایانی در یافتن روش های مناسب مداخله با هدف بررسی کامل این بیماران و انجام درمان های تخصصی دارد./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن