Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی غرق نشوید

غرق نشوید

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه با اشاره به افزایش آمار غرق‌شدگان به میزان 636نفر طی 114 روز ابتدایی سال‌جاری گفت: یک سوم غرق شدگان توسط اورژانس نجات یافته‌اند.

به گزارش "همدان نیوز"، حبیب معصومی با اشاره به افزایش آمار غرق‌شدگی طی سال‌جاری اظهار داشت: امسال به دلیل افزایش میزان بارش‌ها، محیط‌های آبی گسترش بیشتری داشته و دسترسی افراد به این فضاها از جمله برکه‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سدها بیشتر شده است به همین نسبت آمار تعداد افرادی که در این محیط‌ها غرق شده‌اند نیز با افزایش روبه‌رو شده‌است.

وی افزود: طی 15 سال گذشته 18 هزار و 247 نفر در اثر سوانح غرق شد‌گی در سطح کشور جان خود را از دست داده‌اندکه این آمار در سال 82 به بالاترین حد خود یعنی فوت یک‌هزار و 515 نفر رسید و حدود 44 درصد کسانی که در این سوانح فوت شده‌اند از استان‌های مازندران، گلستان و گیلان بودند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه ادامه داد: در سال 80 تعداد یک هزار و 284 نفر و در سال 95 که پایان بازه این آمار 15 ساله است 913 نفر در کشور بر اثر غرق‌شدگی فوت شدند در حالی‌که امسال تا 21 تیرماه حدود 636 نفر در سطح کشور غرق شدند که 423 نفر فوت شده و مابقی نجات یافته‌اند.

وی تصریح کرد: 16 درصد افراد غرق شده در رده سنی 4 تا 10 سال قرار داشته‌اند و حدود 22 درصد در رده سنی 11 تا 20 سال، همچنین 15 درصد غرق شدگان بین 31 تا 40 سال بوده، 7 درصد در گروه سنی 41 تا 50 سال و 6 درصد در رده سنی بالای 60 سال دچار غرق‌شدگی بودند.

کودک 6 ماهه اردبیلی کوچکترین غرق شده در سال‌جاری

معصومی کوچکترین فرد غرق شده طی سال‌جاری را کودک 6 ماهه‌ اردبیلی اعلام کرد و افزود: خوشبختانه این کودک توسط نیروهای اورژانس نجات داده شده و بزرگترین افراد غرق شده طی این ماه‌ها خانم و آقای 84 ساله‌ای بودند که یکی در ارومیه و دیگری در صومعه‌سرا غرق و متأسفانه هر دو فوت شده‌اند.

وی در ادامه تشریح کرد: 38 درصد معادل 240 نفر از افراد غرق شده در رودخانه‌ها و 14 درصد در حوض، آب انبار و جوی آّب دچار غرق‌شدگی شده‌اند، همچنین 11درصد این افراد در دریاچه‌های پشت سد، 19 درصد در دریا، 9 درصد در استخر کشاورزی، 6 درصد در کانال آب و 3 درصد در استخر شنا غرق شده‌اند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه متذکر شد: بیشترین آمار افراد غرق شده در سال‌جاری مربوط به استان‌های مازندران با 103 نفر، آذربایجان غربی با 43 نفر و تهران با 41 نفر غرق‌شده بوده‌ و بیشترین فوت در استان‌های مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری به وقوع پیوسته‌است.

از ابتدای سال‌جاری 10 نفر بر اثر غرق‌شدگی در استان فوت شده‌اند

معصومی در ادامه از فوت 10 نفر از غرق‌شدگان سال‌جاری در سطح استان خبر داد و گفت: سال گذشته در طی 12 ماه سال این آمار 18 نفر بود و این نشان از لزوم توجه بیشتر به خودمراقبتی و توصیه‌های ایمنی در این زمینه دارد.

وی همچنین به ذکر چند توصیه در این خصوص پرداخت و بیان کرد: شنا در سواحل رسمی با عنوان (طرح سالم‌سازی دریا) دارای علائمی است که مخاطرات غرق شدگی را کاهش می‌دهد و لازم است هم‌وطنان برای شنا در سطح دریا به این علائم و نقاط توجه داشته باشند.

مدیر حوادث دانشگاه بر لزوم توجه به نصب علائم هشدار دهنده در حواشی سدها، رودخانه‌ها و دیگر محیط‌های آبی تأکید کرد و افزود: شنا کردن در استخر که عمق منظم و فضای ثابت دارد با شنا در دریاچه و رودخانه و ... بسیار متفاوت است و حتی برای افرادی که شناکردن بلد هستند هم خالی از خطر نیست.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی مخاطرات شناکردن در مناطق حفاظت نشده توسط هیئت‌های ورزشی و آموزش دوره‌های کمک‌های اولیه به غریق نجات‌ها، مربیان و ... از جمله اقداماتی است که باید در کاهش این قبیل حوادث مورد توجه قرار گیرد.

معصومی استقرار امدادگر هلال‌احمر و امکانات لازم را از جمله الزامات مورد نیاز در محیط‌های مختص شنا کردن برشمرد و عنوان کرد: باید این فرهنگ‌سازی نیز در سطح وسیعی صورت گیرد که مردم از شنا کردن در رودخانه‌ها، کانال‌ها و مناطق حفاظت نشده پرهیز کنند.

وی در ادامه به برخی توصیه‌های فردی برای افراد اشاره و بیان کرد: یادگیری فنون اولیه شناکردن، شناخت محدودیت‌های محیط شنا، آموزش کودکان از سنین ابتدایی و آگاهی از عمق آب محیط از جمله مسائلی است که باید مورد توجه افراد و خانواده‌ها قرار گیرد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه با بیان اینکه کودکان در هر شرایطی حتی در وان حمام نیازمند مراقبت هستند خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده غرق شدن شخص دیگر، ابتدا امنیت خود را تأمین کنید سپس با استفاده از طناب، جلیقه نجات یا زنجیره انسانی به فرد غریق کمک کنید و حتما در این فاصله با 115 تماس حاصل کنید.

وی همچنین ضمن تأکید بر اجتناب از شوخی در آب و در حال شنا کردن اظهارکرد: آگاهی از دمای آب به دلیل پرهیز از ایجاد شوک دمایی در بدن و اجتناب از مصرف داروهای خواب آور و شل کننده عضلات از جمله مسائلی است که باید در شناکردن مورد توجه قرار گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن