Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان چهارمین استان پیر کشور است/ 350 خانواده همدانی متقاضی فرزند هستند

همدان چهارمین استان پیر کشور است/ 350 خانواده همدانی متقاضی فرزند هستند

مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: 10.7 درصد از جمعیت استان سالمند هستند و همدان چهارمین استان پیر کشور است.

 

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، حمیدرضا الوند در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به شعار این هفته با عنوان «به زیستن در گام دوم، شفافیت، توانمندسازی و ارتقاء سلامت اجتماعی» گفت: 360 عنوان برنامه در طول این هفته پیش بینی شده و در حال اجرا است؛ همچنین 53 پروژه نیز به بهره برداری رسیده که 200 نفر اشتغالزایی به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه اولین مرکز روزانه توانبخشی ویژه مردان سالمند در همدان آغاز به کار کرد، یادآور شد: کارگاه های تولید پوشاک و حرفه آموزی در مراکز ماده 16 احداث و 38 واحد مسکونی خانواده های دارای دو عضو معمول در این هفته به مددجویان تحویل داده شد.

الوند با اشاره به ارائه خدمات رایگان پیشگیری، مشاوره، غربالگری بینایی و شنوایی در طول هفته سلامت، خاطرنشان کرد: طرح لبخند مهربانی در استان پیش بینی شده که در این راستا لیست مسئولین دستگاه های مختلف تهیه شده تا با حضور در منزل مددجویان، به مشکلات در حوزه های مختلف رسیدگی کنند.

وی همچنین تصریح کرد: ارائه خدمات اجتماعی بدون کمک مردم میسر نیست و امید می رود پس از هفته بهزیستی در سراسر استان با نفوذ سرمایه های اجتماعی و مذهبی، کیفیت خدمات رسانی افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه زنگ بهزیستی در اولین روز هفته در مهدهای کودک نواخته شد، گفت: در هفته بهزیستی گروه همیار زنان سرپرست خانوار در استان تشکیل شد.

وی در ادامه یادآور شد: همدان از معدود استان هایی است که مرکز ماده 16 علاوه بر سم زدایی و پاکسازی با اختصاص 10 میلیارد ریال بسته روانی، اجتماعی و اقتصادی را برای بهبودیافتگان از مواد مخدر پیش بینی کرده است در حالیکه جزء تکالیف سازمان بهزیستی به شمار نمی رود اما اینکه از بازگشت بهبودیافتگان به مصرف مجدد مواد مخدر با فراهم کردن شرایط اقتصادی جلوگیری شود، اقدام بزرگی محسوب می شود.

پذیرش ماهیانه بیش از 200 نفر در مراکز ماده16

الوند افزود: ماهیانه 200 تا 220 نفر در مراکز ماده 16 استان پذیرش می شوند که با تلاش های اولیه 25 درصد از این افراد مشغول به کار شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیچ یک از کودکان و نوجوانانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند در 18 سالگی ترخیص نمی شوند، یادآور شد: این ترخیص تنها در صورتی انجام می شود که تحویل به خانواده ها با حکم قضایی و نظارت مددکاری بهزیستی باشد.

الوند با بیان اینکه 87 درصد از افرادی که در مراکز نگهداری می شوند بدسرپرست هستند، اظهار داشت: بر اساس برنامه زمان بندی در پنج سال پس از ترخیص به وضعیت افراد نظارت می شود.

وی همچنین تصریح کرد: در سال گذشته به طور میانگین 76 درصد از اعتبارات سازمان بهزیستی محقق شد و از معدود سالهایی است که این اعتبارات کامل تخصیص نیافت و به همین ترتیب طبیعی بود که 24 درصد خدمات کمتری در استان همدان ارائه می شد اما با پیگیری ها و اقدامات، بهزیستی استان با کسری اعتبارات مواجه نشد و این در حالی بود که کسری 17 میلیارد تومانی اعتبار پیش بینی می شد اما 35 درصد افزایش اعتبار را شاهد بودیم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: باید 97.8 درصد اعتبارات در سال گذشته جذب می شد اما خوشبختانه 109 درصد اعتبار به بهزیستی استان اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: سال گذشته یک میلیارد و 180 میلیون تومان اعتبار در سال گذشته به ارتباطات مردمی تخصیص یافت و خوشبختانه در حوزه توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی اعتبارات بیش از 100 درصد جذب شد.

الوند با بیان اینکه استان همدان جزء چهار استان برتر کشور در اشتغالزایی بود، اظهار داشت: در حوزه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب اعتیاد، همدان رتبه سوم را به دست آورد و حوزه توانبخشی نیز رتبه عالی را کسب کرد.

وی افزود: همدان در سال گذشته در ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان و خدمات شبه خانواده اولین استان کشور شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه همدان جزء پنج استان گران کشور در مسکن است، گفت:عمق مشکلات اقتصادی در شرایط فعلی به اندازه ای زیاد است که فشار بیش از حدی را به مردم دهک پایین جامعه وارد می کند و هرچه اعتبارات افزایش یابد کفاف نمی دهد و نمی توان خدمات را به طور کامل ارائه داد.

همدان 187 هزار سالمند دارد

حمیدرضا الوند همچنین تصریح کرد: 10.8 درصد از جمعیت استان به میزان 187 هزار و 700 نفر در استان سالخورده و سالمند هستند که باعث شده همدان چهارمین استان پیر کشور باشد.

وی ادامه داد: توسعه و گسترش خدمات در منزل و همچنین گسترش خدمات روزانه به سالمندان از برنامه های سازمان بهزیستی است.

وی اظهار داشت: در سال 97 اعتبارات 99 میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل خود بیش از 300 درصد افزایش یافت.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه تولد یک معلول، خانواده، جامه و دولت را درگیر می کند، گفت: با توجه به غربالگری ژنتیک از تولد 12 نوزاد معلول جلوگیری شد.

الوند با بیان اینکه در سال قبل 13 هزار و 228 تماس با 123 حاصل شده است، خاطرنشان کرد: 38 کودک کار در سه ماهه ابتدایی امسال برای پرداخت کمک هزینه پذیرش شده اند و در سال قبل 79 نفر از سوی سازمان بهزیستی پیش بینی شده بود اما 150 نفر پذیرش شد.

همدان باند کودکان کار ندارد

وی با بیان اینکه هفت نفر از کودکان کار در سال جاری دختر بوده اند، اظهار داشت: تا کنون هیچ باند کودک کار در استان همدان شناسایی نشده است.

الوند با بیان اینکه در سال قبل 333 خانواده متقاضی فرزند بودند که 29 کودک تحویل داده شد و امسال تعداد متقاضیان به 350نفر رسید، گفت: 15 مرکز نگهداری کودکان شبه خانواده در همدان فعالیت می کنند که در حال حاضر تعداد افراد تحت پوشش 20 کودک زیر سه سال و 254 کودک شش تا 18 سال هستند.

وی افزود: نزدیک به 300 کودک در خانواده ها امدادبگیر هستند و بابت هریک از این کودکان که وارد خانواده شده اند ماهیانه 370 هزار تومان کمک هزینه امداد پرداخت می شود و یارانه کودکان نگهداری شده در مرکز 420 هزار تومان است.

الوند با بیان اینکه شش پایگاه خدمات اجتماعی در استان فعالیت می کنند، اظهار داشت: این پایگاه ها نقش درمانگاه اجتماعی را در مناطق مختلف ایفا می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه 84 سمن در استان با بهزیستی همکاری می کنند، افزود: میزان مشارکت مردمی در سال قبل بیش از 23 میلیارد تومان و در سه ماهه ابتدایی امسال دو میلیارد و 273 میلیون تومان بود؛ همچنین860 میلیون تومان نیز فطریه پرداخت شد.

وی افزود: اداره کل بهزیستی استان همدان در سال قبل برای دو هزار و134 نفر اشتغال ایجاد کرد.

الوند با بیان اینکه مناسب سازی برای افراد ناتوان و کم توان صورت می گیرد، گفت: بر اساس پیگیری های صورت گرفته بر عملکرد 29 شهرداری استان در خصوص مناسب سازی اماکن، معابر و محیط شهری نظارت شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: 52 دستگاه دولتی در زمینه مناسب سازی مشتمل بر 730 ساختمان برای افراد کم توان جسمی مورد نظارت قرار گرفته اند که جز بهزیستی و بنیاد شهید، فرودگاه همدان بالاترین نمره را داشته و شرکت شهرک های صنعتی و تعزیرات حکومتی کمترین نمره را گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: همدان اولین استانی است که ساختمانهای مسکونی را ملزم به مناسب سازی می کند و مجوز کمیسیون ماده پنج نیز بر این اساس صادر می شود.

الوند با بیان اینکه مناسب سازی شهر توریستی لالجین، مراکز تفریحی و هتل ها نیز در حال پیگیری است، اظهار داشت: 55 اتوبوس درون شهری در سال جاری مناسب سازی خواهند شد اما در مجموع ثمر گرفتن مناسب سازی در بخش های مختلف به مدت زیادی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه خدمات گیرندگان سازمان های اجتماعی در صورت ازدواج و یا اشتغال تنها از مستمری بگیری خارج می شوند، تصریح کرد: هیچ سالی نیست که جمعیت بهزیستی از سال قبل خود کمتر شود و سالیانه تعداد افراد تحت پوشش افزایش می یابد.

الوند ادامه داد: 239 نفر در سال قبل از جمعیت مستمری بگیران بهزیستی استان همدان خارج شده اند اما سایر خدمات به این افراد ارائه می شود.

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن