Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی برج‌های دوقلو کمیته‌امداد قانونی همدان ساخته می‌شوند

برج‌های دوقلو کمیته‌امداد قانونی همدان ساخته می‌شوند

کمیته امداد امام خمینی (ره) مجوز های لازم برای ساخت دو برج شبیه به هم، در محوطه عمارت تاریخی «نورمهال» را دریافت کرده است و این ساختمان ها قانونی ساخته می شوند.

به گزارش "همدان نیوز"، داستان دردسر ساز برای عمارت تاریخی «نورمهال» از آنجایی شروع شد که ماشین آلات ساختمان سازی کمیته امداد امام خمینی (ره) یک روزه عملیات ساخت برج های دوقلو را در محوطه این عمارت آغاز کردند.

از همان ابتدا که ماشین آلات ساختمان سازی مشاهده شدند، فعالان گردشگری و رسانه ای دست به کار شدند تا این عمارت تاریخی را از چنگال ساختمان‌های بلند و امروزی نجات دهند.

فعالان رسانه ای با آینده نگری در کنار طوماری که فعالان گردشگری جمع کرده بودند به دنبال حفظ یکی از آثار ملی و میراث تاریخیِ پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بودند.

هجمه رسانه ای برای مدت کوتاهی عملیات ساخت و ساز را متوقف کرد، اما این توقف کوتاه به پایان رسید و حالا کمیته امداد اصرار زیادی برای ساخت این ساختمان ها دارد. آنها می گویند میلیاردها ریال برای ساخت این ساختمان ها هزینه شده است و از حق و حقوق خود کوتاه نمی آیند.

بده بِستان ادارات دشمن جان نورمهال

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان در تاریخ هفتم اسفندماه ۱۳۹۷ گفته بود: پس از اصلاح پروانه ساخت ساختمان‌های دوقلوی کمیته امداد، در نقشه جدید این ساختمان ها ۲۰ متر از عمارت تاریخی «نورمهال» فاصله گرفتند.

پیمان ترکمانه افزود: عمارت نورمهال آنچنان قدمت تاریخی و فرهنگی ندارد و زمانی این مکان محل تجمع معتادها بوده است.

وی اظهارداشت: ۲۰ سال پیش کمیته امداد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای حفظ و نگهداری این عمارت هزینه کرده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان اضافه کرد: سال گذشته شهرداری همدان مجوز ساخت ۲ آپارتمان هشت طبقه را در کنار این عمارت صادر کرده و برای این مجوز بیش از ۳۰ میلیارد ریال پول از کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت کرده است.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) قصد برج سازی ندارد ادامه داد: برنامه داریم با ساخت این ۲ ساختمان و بهره برداری اقتصادی از آن، درآمدهای حاصل شده را در زمینه کمک به افراد نیازمند هزینه کنیم.

ترکمانه با بیان اینکه پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) دستوری در خصوص توقف ساخت و ساز این ساختمان ها صادر نکرده است عنوان کرد: بر اساس دستور وی، ما طبق قانون عمل می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از ۱۹ هزار مترمربع زمین کمیته امداد امام خمینی (ره) ۱۱ هزار مترمربع زمین به شهرداری واگذار شده است تا به ازای این مجوز پارک بسازد ادامه داد: برای ساخت این ساختمان ها، ۲۰ متر برای رفع موانع میراث فرهنگی از عمارت نورمهال عقب نشینی صورت گرفته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان تاکید کرد: ما در اعتمادیه قرار نیست ساختمان بسازیم و به فقرا بدهیم بلکه می‌خواهیم با فعالیت‌های اقتصادی درآمد آن را برای فقرا هزینه کنیم.

کمیته امداد قانونی برج می سازد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) مجوزهای لازم برای ساخت دو برج شبیه به هم، در محوطه عمارت تاریخی «نورمهال» را دریافت کرده است و این ساختمان ها قانونی ساخته می‌شوند.

علی مالمیر افزود: روند دریافت مجوز از میراث فرهنگی برای ساخت این برج ها، در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ انجام شده است و حالا کمیته امداد امام خمینی (ره) مجوز ساخت را در دست دارد.

وی اظهار داشت: شهرداری همدان نیز در سال ۱۳۹۶ پروانه ساخت این ساختمان ها را در فاصله چند متری عمارت تاریخی نورمهال صادر کرده است.

مالمیر با اشاره به اینکه ممکن است در طول ساخت این ساختمان ها به بنای تاریخی نورمهال آسیب وارد شود، عنوان کرد: بر اساس بررسی کارشناسان، پس از ساخت این ساختمان ها به طور حتم نمای عمارت نورمهال دست خوش تغییر خواهد شد و منظره اطراف آن با وجود این دو ساختمان به هم می‌ریزد.

وی گفت: عمارت تاریخی نورمهال در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و این ساختمان معماری خاصی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اضافه کرد: در حال حاضر میراث فرهنگی نمی‌تواند اقدامی برای لغو مجوز کند و تنها شهرداری همدان است که می‌تواند جلو کار را بگیرد.

از سوی دیگر شورای شهر و شهرداری می توانند وارد این ماجرا شوند. شهرداری همدان که خود مالک این بنای تاریخی هست چرا در فاصله چند متری آن مجوز برج سازی صادر کرده است؟ آیا نمی شود برج ها را در مکان دیگری ساخت؟ چرا شهرداری پروانه ساخت را باطل نمی کند؟ چه اصراری بر برج سازی در کنار یکی از آثار ملی مهم همدان است؟ اینها سوالهایی است که هنوز هیچ مسئولی به آن پاسخ نمی دهد./ ایرنا همدان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن