Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی واکسن فلج اطفال سال آینده به همدان می‌رسد

واکسن فلج اطفال سال آینده به همدان می‌رسد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: همدان در نویت دریافت واکسن فلج اطفال طی سال آینده قرار گرفته‌است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان، با توجه به سوالات مطرح شده در خصوص واکسن تزریقی فلج اطفال در روزهای گذشته در محافل مختلف خصوصا در فضاهای غیرکارشناسی، رشید حیدری مقدم معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان همدان  توضیحاتی را در جهت تنویر افکار عمومی ارائه کرد که در ادامه می‌آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در این رابطه اظهار کرد: همانطور که می‌دانید خوشبختانه از سال 1378 تاکنون در کشور ما هیچ گونه موردی از بیماری فلج اطفال نداشتیم وکشور ما جزء کشورهای عاری از بیماری فلج اطفال بوده و همچنان طی این سال‌ها واکسن خوراکی فلج اطفال (پولیوی خوراکی) از بدو تولد تا سن 6 سالگی در فواصل معین 6 نوبت به کودکان به صورت خوراکی داده  می‌شود این واکسن سه ظرفیتی بوده و از ویروس زنده ضعیف شده تشکیل شده است.

وی افزود: از سال 1394 وزارت بهداشت با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی در خصوص عدم گزارش پولیو ناشی از تیپ دو در جهان و ریشه کن شده سوش دوم این واکسن، سوش دوم را از واکسن حذف و واکسن خوراکی دو ظرفیتی را جایگزین آن نمود و همزمان به توصیه سازمان بهداشت جهانی و تصمیم کمیته فنی کشوری فلج اطفال، یک نوبت هم واکسن تزریقی (که ویروس کشته شده سه ظرفیتی می باشد) در سن چهار ماهگی به کودکان تزریق گردد و این برنامه از 94.6.1 شروع و برای کودکان متولد 94.2.1 به بعد تزریق شد .

حیدری مقدم متذکر شد: متاسفانه به علت کاهش تولید جهانی واکسن پولیو تزریقی، سهمیه کشورها با توجه به الویت بندی انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت تعیین گردید و از ابتدای سال 95به علت محدودیت واکسن، تزریق آن محدود به استان‌های شرق و جنوب شرق به خاطر همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان که بیماری فلج اطفال در آنها شایع است شد.

وی افزود: خوشبختانه از شهریور امسال مجدداً واکسن به مقدار محدود تحویل شد و مقرر شد برای کودکان متولد شده از 97.2.17 به بعد تزریق گردد که این امر در حال حاضر در استان ما هم اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: با توجه به اینکه متولدین از ابتدای سال 1395 تا تاریخ 17/2/97 واکسن را دریافت نکرده‌اند و با عنایت به تامین بخشی از واکسن متولدین جا مانده، مقرر شده است در فاز اول، این امر برای 9 دانشگاه کشور(اصفهان –البرز –بوشهر- تهران –خراسان شمالی –فارس –گلستان –مرکزی و یزد) که تردد مهاجرین بیشتر است اجرا و در سال آینده بر اساس اولویت از جمله  برای استان همدان هم اعلام خواهد شد.

وی گفت: بر این اساس شبهات ایجاد شده در خصوص ناکافی بودن و یا غیر ایمن بودن و عارضه‌دار بودن واکسن خوراکی فلج اطفال به هیچ وجه صحیح نیست و مردم عزیز در صورت داشتن هر گونه سوال می توانند به مراکز خدمات سلامت مراجعه یا تلفنی سوال کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن