Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی کمپین منع خشونت علیه زنان در مناطق حاشیه‌ای همدان

کمپین منع خشونت علیه زنان در مناطق حاشیه‌ای همدان

کمپین منع خشونت علیه زنان در مناطق حاشیه شهر همدان با همکاری معاونت اجتماعی و معاونت بهداشتی دانشگاه در حال انجام است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان، کمپینی با عنوان منع خشونت علیه زنان در مناطق حاشیه شهر همدان با همکاری معاونت اجتماعی و معاونت بهداشتی دانشگاه در حال انجام است.

حمید رنجبران مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی در این خصوص گفت: زنان از عناصر اساسی و پایدار خانواده اند و ادامه موجودیت آن، متکی به نقش‌آفرینی آنها می‌باشد و نقش حساس و بسیار مهم و اساسی آنها در امور خانواده به دلیل تربیت و اجتماعی کردن و تشکیل دهنده «شخصیت اساسی و پایه‌ای» فرد، همچنین پیونددهنده پایه‌های اخلاقی و عاطفی اعضای خانواده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی افزود: همسرآزاری یا خشونت علیه زنان، «پدیده‌ای تام» است و در تعریف آن باید گفت که هرگونه عمل خشونت آمیز مبتنی بر جنسیت که لزوماً یا محتملاً منجر به آسیب و صدمه، اذیت، آزار، تهدید، محدودیت و محرومیت: جسمی، جنسی، روحی و روانی، اقتصادی، سیاسی، قضایی، قانونی، فرهنگی و رفتاری و آزادی فردی و اجتماعی گردد.

رنجبران بیان کرد: همسرآزاری یا خشونت علیه زنان، گرچه ریشه تاریخی دارد اما به مفهوم پدیده‌ای اجتماعی بنا به ملاحظات فرهنگی، تا سالهای اخیر، چندان مورد توجه نبود و آشکار نمی‌شد زیرا؛ زنان به دلایل متعدد چون: خجالت، ترس، حفظ آبرو و حیثیت، ترس از جدایی و طلاق، درماندگی و بی‌کسی، بی‌سرپرست ماندن فرزندان، شرمساری،سرشکستگی، سرزنش اطرافیان و مردم،برچسب خوردن و اینکه حتما زن عیب و علتی دارد که شوهرش او را کتک می‌زند و با خشونت با او رفتار می‌کند، خشونت و بدرفتاری شوهر را، ابراز نمی‌کنند.

وی تصریح کرد :خشونت علیه زنان، نه تنها موجب صدمه؛ آزار و اذیت زنان در درون خانواده می‌شود، بلکه به خود فرد آزارکننده، فرزندان و جامعه نیز آسیب روحی و روانی و سلامتی و بهداشتی و غیره می‌رساند و باعث می‌شود تا کودکان، از عوارض و تبعات ناشی از آن، به خصوص در زندگی خانوادگی و بعدها در بزرگسالی، به شدت رنج ببرند و زندگی خوبی را نداشته باشند و با همسران خود از چنین رفتاری، پیروی کنند علاوه بر آن خشونت علیه زنان و آزارهای جسمی، جنسی، اقتصادی و روانی و غیره که از خشونت نسبت به آنها نه تنها، تندرستی، سلامت عقل، تعادل عاطفی و روانی آنها را به خطر می‌اندازد، بلکه موجب بروز انواع آسیب‌های اجتماعی در اینگونه خانواده‌ها و جامعه می‌گردد و زیان و صدمات فراوانی در جامعه ببار می‌آورد و دولت‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی را با مشکلات گوناگون اقتصادی، فرهنگی و خدماتی درگیر می کند. تا جایی که در بسیاری موارد این نهادها قادر نیستند، بهای سنگین آن را بپردازند. در نتیجه دور باطل ادامه می‌یابد و پدیده خشونت تشدید و تقویت می‌شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن