Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی غربالگری بینایی کودکان همدانی در 129 پایگاه

غربالگری بینایی کودکان همدانی در 129 پایگاه

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: امسال برای غربالگری بینایی کودکان، 9 پایگاه سیار و 120 پایگاه در مراکز مهدکودک و بهزیستی در سراسر استان همدان خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، امیر کوکائیان  با بیان اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف پیشگیری، کشف و مداخله بهنگام در اختلالات بینایی در کودکان اجرا می‌شود، افزود: این طرح همه‌ ساله از اول آبان‌ماه تا اواسط آذرماه همزمان با سراسر کشور در استان همدان نیز اجرا می‌شود که امسال به علت استقبال بسیار مردم تا 15 دی‌ماه تمدید شده است.

وی افزود: برای اجرای طرح غربالگری چشم در تمام شهرستان‌های استان همدان پایگاه‌های سنجش بینایی دایر شده است، اضافه کرد: در این راستا والدین می‌توانند با مراجعه به مهدکودک‌ها یا ادارات بهزیستی شهرستان خود آدرس پایگاه‌های سنجش بینایی را دریافت کنند.

کوکائیان با اشاره به اینکه غربالگری بینایی هر ساله برای کودکان 3 تا 6 سال انجام می‌شود، ادامه داد: سال گذشته حدود 52 هزار نفر مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که پیش‌بینی می‌شود امسال 56 هزار نفر این غربالگری را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اگر به هر علتی چشم نتواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند این امر موجب تنبلی چشم می‌شود، اظهار کرد: تنبلی چشم عوامل مختلفی دارد که از جمله می‌توان به دوربینی، نزدیک‌‌بینی، آستیگ‌ماتیسم، افتادگی‌چشم، لوچی یا انحراف چشم و آب‌ مرواریدهای مادرزادی اشاره کرد.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان با تأکید بر اینکه هر چه سن آغاز درمان تنبلی‌چشم عقب بیفتد احتمال اینکه بینایی کامل به دست بیاید کمتر است، بیان کرد: در این راستا اگر بعد از ۱۰ سالگی این بیماری تشخیص داده شود احتمال درمان خیلی ضعیف است چرا که اعصاب بینایی تکامل‌یافته است.

کوکائیان خاطرنشان کرد: در طرح غربالگری بینایی، کودکانی که مشکوک شناخته می‌شوند به مراکز تخصصی بینایی سنجش ارجاع داده و خدماتی که به آنان ارائه می‌شود، کاملا رایگان است همچنین کسانی‌که نیاز به عینک و درمان و جراحی داشته باشند بهزیستی کمک‌هزینه ارائه می‌دهد به طوریکه سال گذشته 40 میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است.

غربالگری شنوایی 9 هزار نفر

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون 9 هزار نفر مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: سال گذشته 7 هزار نفر مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که امسال درصدد هستیم آن را به دو برابر افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه امسال 11 پایگاه برای غربالگری شنوایی نوزادان وجود دارد، افزود: 3 پایگاه در همدان و در سایر شهرستان‌های استان نیز یک پایگاه با آخرین تجهیزات پیشرفته روز خدمات ارائه می‌دهند.

کوکائیان با اشاره به اینکه در غربالگری شنوایی، بهزیستی به کودکانی که نیاز به سمعک داشته باشند سمعک رایگان ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: بهزیستی در راستای کمک به افراد بی‌بضاعت برای کاشت حلزون کمک بلاعوض 3 میلیون تومانی ارائه می‌کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن