Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان در جمع استان‌های غیرپاسخگو

همدان در جمع استان‌های غیرپاسخگو

مجلس شورای اسلامی در سال 1392 با قانون اصلاح مواد 1، 6 و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، تشکیل هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را پیش‌بینی کرد.

به گزارش "همدان نیوز"، مجلس شورای اسلامی در سال 1392 با قانون اصلاح مواد 1، 6 و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، تشکیل هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را پیش‌بینی کرد. وظیفه این هیات حذف مقررات زائد و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با تکیه بر سه عامل کاهش زمان، کاهش هزینه و کاهش مراحل صدور بود. بعدها در ماده 57 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی، وظایف و اختیارات آن مشخص شد. همانطور که تمام وظایف ماده‌های 62 و 70 برنامه پنجم توسعه شامل بهینه‌سازی نحوه ارایه خدمات و صدور مجوزهای کشور و شناسایی دستگاه‌های اصلی و فرعی پنجره‌های واحد کشور در جهت بهبود محیط کسب و کار بر عهده این هیات گذاشته شد.

در ادامه اعضای هیات مقررات‌زدایی به این نتیجه رسیدند که بدون اطلاع از وضعیت موجود کشور، امکان بهینه‌سازی آن میسر نیست. همچنین نظارت سیستماتیک بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی نیز لازم خواهد بود تا وضعیت حال حاضر و بهینه‌سازی شده مورد پایش مستمر قرار گرفته و از انحراف جلوگیری شود.

در جهت شناسایی گلوگاه‌های مخل کسب و کار و پایش میدانی محیط کسب وکار نیاز به یک نظام سیستماتیک هوشمند و قابل رصد نیاز وجود داشت تا بتوان راه‌حل‌های واقعی وکارگشا در این خصوص ارایه دهند.

در همین راستا هیات وزیران، مقرر کرد تا مرکزی جامع با عنوان «مرکز ملی پایش محیط کسب و کار»، با طراحی سامانه‌های تخصصی در خصوص صدور مجوز، دریافت شکایات، پاسخ به ابهامات و سوالات و ... ایجاد شود. به همین ترتیب سایت «پیشخوان مجوزهای کشور»، با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت کشور طراحی شده و اکنون قابلیت استفاده عموم دارد.

این سایت متشکل از چهار سامانه «سام»، «دادور»، «یاور» و «نما» است که در آن مراجعه‌کنندگان علاوه بر امکان دسترسی به اطلاعات مجوزهای کشور، می‌توانند درخواست مجوز، ثبت شکایت در خصوص مجوز و درخواست مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار را ارایه و همزمان وضعیت درخواست‌ها و شکایات و مشاوره‌های قبلی خود را ملاحظه کنند.بخشی از این سایت «داشبور مخصوص مردم»، نام دارد که در آن میزان شکایت از دستگاه‌ها در استان‌ها و میزان پاسخگویی آنها را اعلام کرده است.

طبق گزارش موجود درباره میزان پاسخ‌دهی استان‌ها به گزارش، استان یزد و کردستان و خراسان رضوی رکورد‌دار پاسخ‌دهی هستند. همچنانکه بنا بر جدول 100 درصد به شکایت‌ها پاسخ داده شده است. بعد از این سه نیز استان آذربایجان شرقی قرار دارد که تا 90 درصد به شکایت متقاضیان پاسخ گفته است. رتبه بعدی به استان‌های تهران، خراسان شمالی، مازندران، گلستان تعلق دارد به ترتیب 81.8 درصد، 77.8 درصد، 66.7 درصد و 66.7 درصد پاسخگویی.غیر‌پاسخگوترین‌ها هم بوشهر، همدان، کرمانشاه و کرمان، هرمزگان، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه و وبویر‌احمد بوده‌اند با صفر درصد پاسخگویی! آذربایجان غربی هم 25 درصد و گلستان 28.6 درصد پاسخگو بوده است./ اقتصاد گردان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن