Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی مردم مراقب دام سودجویان سایبری در حراجی جمعه سیاه باشند

مردم مراقب دام سودجویان سایبری در حراجی جمعه سیاه باشند

احتمالاً این روزها با آگهی‌هایی با مضامین و عناوین مختلف و مرتبط با حراجی بزرگ دوم و سوم آذرماه (بلک فرایدی) مواجه شده باشید. پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌های باور نکردنی، سادگی در خرید، قابلیت‌های مقایسه کالا با کالا‌های مشابه و ... از جمله مطالبی است که در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته شده است. تبلیغاتی که در جهت ارائه خدمات و فروش کالا صورت گرفته و با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت‌های واقعی و ارسال رایگان کالا با استقبال عمومی هموطنان مواجه شده‌اند.

به گزارش "همدان نیوز"، سرهنگ دوم مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به روند رو به رشد این‌گونه حراجی ها در این ایام گفت: برخی از سایت‌های فروشگاهی و حراجی‌های آنلاین اقدام به تبلیغات گسترده و معرفی محصولات خود نموده و سعی دارند با بهره بردن از شیوه‌های نوین برای جذب مخاطب داشته و زمینه را برای خریدی آسان، انتخاب محصولی مرغوب و با کیفیت فراهم آورند.

وی افزود: متاسفانه برخی از پیام‌ها و آگهی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خلاف واقع بوده و صرفاً با هدف کلاهبرداری از شهروندان طراحی شده و خریداران در صورت پرداخت بهای کالای مورد نظر، یا به کالای خود نمی‌رسند و یا کالای تحویلی به آنها تقلبی و متفاوت با کالای انتخابی می‌باشد.

سرهنگ شکیب ادامه داد: افراد سود‌جو از اعتماد هموطنان سوءاستفاده کرده و با برپایی سایت‌های جعلی و تقلبی، هم اعتبار دیگر فروشگاه‌های اینترنتی که دارای فعالیتی سالم هستند را زیر سوال برده و هم از مردم کلاهبرداری می‌کنند. لذا هموطنان باید مراقب این‌گونه سایت‌ها و آگهی‌های اغوا کننده باشند.

این مقام مسئول گفت: یکی از مواردی که کاربران باید به آن توجه ویژه داشته باشند، داشتن نماد اعتماد الکترونیکی است.

سرهنگ شکیب تاکید کرد: هموطنان باید نسبت به آگهی های منتشر شده دقت بیشتری داشته و با حساسیت نسبت به سایت فروشگاهی، از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید نمایند چرا که فروشگاه‌های دارای ENAMAD نه تنها تحت نظارت هستند، بلکه ملزم به رعایت قوانین نیز هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: اتحادیه‌ها و سازمان‌های مرتبط با تامین امنیت کاربران و همچنین مرکز توسعه و تجارت الکترونیک باید نسبت به نظارت بر فعالیت مجاز فروشگاه‌های اینترنتی نظارت داشته تا شاهد امنیت بالا در خرید‌های آنلاین باشیم.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری افزود: طراحی درگاه‌های جعلی یکی دیگر از شگردهای مهم مجرمان سایبری در این ایام می‌باشد که در اصطلاح به آن فیشینگ گفته می‌شود. این صفحات جعلی از نظر ظاهری کاملاً به درگاه اصلی شبیه بوده  و به راحتی اعتماد کاربر را مبنی بر ورود اطلاعات بانکی جلب کرده و شماره کارت، رمز دوم، می کنند.

سرهنگ شکیب با اشاره به اینکه تنها تفاوت سایت‌های اصلی با سایت‌های جعلی و فیشینگ شده در آدرس سایت می‌باشد، افزود: آدرس این‌گونه سایت‌ها دارای تفاوتی بسیار ناچیز همانند کم و زیاد یا جابجا کردن حروف، حذف یا افزودن کارکترهایی همچون(-)،(_)،(.) و... می‌باشد، بنابراین همواره باید سعی شود آدرس را خود کاربر تایپ کرده و از رفتن به لینک‌هایی که در کانال‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود خودداری کنند.

وی در پایان با اشاره به آدرس سایت پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و افزود: سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir مرجعی کامل از مطالب آموزشی بوده و هموطنان عزیز می‌توانند با مراجعه و بازدید از قسمت‌های مختلف سایت، اطلاعات لازم را دریافت و در بخش مرکز امداد و فوریت های سایبری، راهنمایی‌های مورد نیاز را کسب کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن