Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی 26 درصد افراد سیگاری زنان هستند

26 درصد افراد سیگاری زنان هستند

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بالاترین میزان مصرف دخانیات در گروه سنی 54-45 سال است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، مهدی خدابخشی با اشاره به عوارض مصرف دخانیات و مواجهه با دود آن در ایران و جهان، اظهار کرد: متاسفانه اپیدمی مصرف دخانیات در جهان و ایران را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک‌میلیارد و 400 میلیون نفر از جمعیت جهان سیگاری هستند، گفت: 84 درصد ‌از افراد سیگاری در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه با اشاره به اینکه 8 میلیون نفر در کشور مصرف کننده مواد دخانی هستند، گفت:‌ 9.10 درصد مردم ایران مصرف‌کننده سیگار به صورت روزانه هستند که 63 درصد مردان و 26.20 درصد زنان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه 9.14 درصد افراد مصرف کننده دخانیات سایر مواد دخانی و سیگار هستند، افزود: از این تعداد 81.24 درصد مردان و 37.3 درصد زنان هستند.

خدابخشی با اشاره به اینکه روزانه 5.3 درصد قلیان مصرف می‌شود یعنی 7.4 درصد مردان و 3.2 درصد زنان، گفت: در سال 1395، 13.14 درصد مصرف‌کننده دخانیات سایر مواد دخانی و سیگار بودند که 16.25 درصد مردان و 1.4 درصد زنان را شامل می‌شد.

وی با بیان اینکه در این سال 1.10 درصد مصرف‌کننده سیگار به صورت روزانه بودند، افزود: مصرف دخانیات در روستا 44.15 و در شهر 62.13 درصد عنوان شد.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه  با اشاره به بالاترین شیوع مصرف سیگار در استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی، قزوین و البرز گزارش شده است، بیان کرد:‌ بالاترین میزان مصرف دخانیات به صورت روزانه در استان‌های جنوبی کشور نظیر بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس گزارش شده است.

وی با تاکید به اینکه بالاترین میزان مصرف دخانیات روزانه در گروه سنی 54-45 سال عنوان شده که حدود 17 درصد است، گفت: در صورت عدم برنامه‌ریزی و پیشگیری لازم در مهار اپیدمی دخانیات، کشورهای ایران، مصر و پاکستان تا 40 سال آینده بیشترین میزان مصرف دخانیات را خواهند داشت.

خدابخشی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش روند مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه، سازمان جهانی بهداشت از دو دهه پیش بیماری‌های غیر واگیر را جزء اولویت‌های بهداشتی کشورهای در حال توسعه اعلام کرده است.

وی بیان کرد: چهار بیماری عمده غیر واگیر شامل بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن ریوی و دیابت  به طور مستقیم با چهار عامل خطر اصلی قابل پیشگیری شامل تغذیه نامناسب، نبودن فعالیت بدنی مناسب، مصرف دخانیات و مصرف الکل وابسته هستند.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه تصریح کرد: وزارت بهداشت در چارچوب اهداف نه‌گانه پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت با هدف کنترل بیماری‌ها و با تکیه بر دانش نیروهای متخصص در سال 1394 اقدام به تهیه و تدوین سند«NCD»  سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر کرده است.

وی یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز مشترک در اغلب بیماری‌های غیر واگیر را مصرف دخانیات  دانست و افزود:‌ بیماری‌های غیر واگیر در حال حاضر در جهان  مسئول بیش از 53 درصد بار بیماری‌ها است و تا سال 2020 انتظار می‌رود این میزان به 60 درصد افزایش پیدا کند.

خدابخشی بیان کرد: یکی از اهدافی که تعهدات بین‌المللی ایران در قالب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آن‌ها دنبال می‌کند کاهش 30 درصدی شیوع استعمال دخانیات تا سال 2020 است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن