Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی منابع طبیعی بعنوان مادر بخش صنعت و کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:
منابع طبیعی بعنوان مادر بخش صنعت و کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: منابع طبیعی بعنوان مادر بخش صنعت و کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش "همدان نیوز"، گردهمایی همیاران طبیعت و شوراهای اسلامی شهرستان نهاوند در هفتمین روز از هفته منابع طبیعی در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند با حضورمدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان، امام جمعه، فرماندار، بخشدار، جمعی از مسئولین ،همیارن طبیعت، شوراهای اسلامی، اصحاب رسانه این شهرستان برگزار شد.

اسفندیار خزائی در این همایش با بیان اینکه عرصه های مرتعی استان 822هزار هکتار است، که1درصدمراتع کشور و3درصد تولید علوفه کشور را تامین می‌کند.

وی گفت: همدان به عنوان استانی با عرصه‌های طبیعی زیبا وواجد گیاهان داروئی کم یاب  است و باید این میراث و منابع گرانبها را پاس بداریم و به خوبی از آن نگهداری واستفاده کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: سخنان ارزشمند وحکیمانه مقام معظم رهبری در خصوص منابع طبیعی حجت را برهمه مسئولان تمام کرده است،وباید قدرنعمت با ارزش آب، خاک، هوا، جنگل، مرتع ومنابع طبیعی را بخوبی بدانیم وروی آن حساسیت داشه باشیم وبخوبی از آنها محافظت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت گیاهان موجود د رمراتع وعرصه های طبیعی گفت: چالشهای زیادی در حوزه منابع طبیعی وجود دارد و آتش سوزی بلای خانمان سوز جنگل ومراتع است.

خزائی افزود: تحریب سرزمین، بیابانی شدن وکمبود آب شیرین را سه چالش بزرگ ومهم در کشور یاد کرد وافرود: منابع طبیعی بعنوان مادربخش کشاورزی وصنعت است وهمواره باید این بخش مورد توجه ویژه قرارگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اظهار داشت: عرصه های مراتعی خوب با پوشش گیاهی مناسب تا 35درصد خسارت سیل را کاهش می دهند واگر پوشش گیاهی حفظ نشود نفوذ آب در زمین بخوبی صورت نمی گیرد.

خزائی افرود: درمدیریت جامع حوزه های آبخیز با توانمند سازی جوامع محلی، کمک شایانی به توسعه جنگلها می شود وتغییر وضع معیشت مردم وبهره برداران نیز در این طرح مورد توجه است.

مدیرکل منابع طبیعی استان بزرگترین چالش غرب کشور را پدیده گرد وغبار وریز گردها عنوان کرد و گفت: برای مقابله با این تهدید جدی باید پوشش گیاهی تقویت وجنگلکاری ودرختکاری توسعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگرمراتع حفظ  وتقویت نشود دراینده با مشکلات گرد و غبار مواجهه خواهیم شد.

خزائی اضافه کرد: اگر از منابع طبیعی بخوبی مراقبت ومحافظت نشود ظرف چند سال آینده استان به بیابان تبدیل می‌شود که درحال حاضر روند بیابان شدن دربخشی از شهرستان‌های استان نگران‌کننده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان به لزوم حفظ و مراقبت از منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در آستانه سال نو و رویش گیاهان انتظار داریم مردم از ریشه‌کن کردن گیاهان و مراتع خودداری کنند، ضمن اینکه هم‌اکنون برخی از گیاهان کوهی در خطر انقراض قرار دارند.

 خزائی ادامه داد: حدود4500 محصول ازدرختان وکیاهان مرتعی تولید میشود،وهردرخت بطورمتوسط5/2 تن اکسژن تولید می کند.

 مدیر کل منابع طبیعی استان اظهار داشت: هیچ درختی غیرمثمر نیست واستفاده ازاصلاح  غیرمثمرغلط است زبرا همه درختان مفید هستند واکسیژن تولید می کنند

خزائی واگذاری اراضی شیبدار درشهرستان نهاوند را برای توسعه باغات اقدامی جهادی جهت تلطیف هوا وایجاد اشتغال در منطقه عنوان کرد و گفت: نسل انسان را طبیعت نجات داد وهر بیماری برای انسان بوجود آمد درمان آن نیز در طبیعت یافت می شود.

 وی 20در صد تولیدات داروئی را منشاء گیاهی ودرختی عنوان کرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن