Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی آغاز طرح غربالگری اضطراب در مهدهای کودک

آغاز طرح غربالگری اضطراب در مهدهای کودک

طرح غربالگری اضطراب در کودکان پنج تا 6 ساله با مشارکت 2 هزارو 500 کودک در مهدهای کودک استان همدان آغاز شد.

به گزارش "همدان نیوز"،  مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: شایع‌ ترین اختلالات دوران کودکی اختلالات اضطرابی است و بسیاری اوقات علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود.

حمیدرضا الوند افزود: اختلال اضطراب کودکی پدیده ای گذرا نبوده و در صورت بی توجهی و درمان نشدن تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد و یا منجر به افسردگی و سوء مصرف مواد مخدر می شود.

وی بیان کرد: با تشخیص به موقع و طراحی مداخلات به هنگام، می توان از طریق والدین و مربیان به کودکان کمک کرد که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند و یک زندگی طبیعی داشته باشند.

الوند ادامه داد: در این راستا برنامه غربالگری اضطراب کودکان پنج تا 6 سال با هدف کمک به والدین برای توجه به نشانه های اضطرابی کودکان و همچنین ارائه خدمات ارزان تر به والدین و کودکان جهت شناسایی و درمان این اختلال طراحی شده است.

وی اظهار کرد: کودکان مضطرب به طور معمول از حیوانات، موقعیت‌ها یا اماکن خاصی می ‌ترسند، از رفتن به مهد کودک یا هر کلاس آموزشی دیگر پرهیز می کنند، کم رو، بیش از حد ترسو و مضطرب هستند و در صورتی که هر یک از این علام شدید باشد و یا بیش از سه هفته طول بکشد والدین باید به اضطراب غیرطبیعی فکر کنند و به مهدهای کودک مجری طرح مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در خصوص روش اجرای برنامه غربالگری اضطراب کودکان پنج تا 6 سال گفت: در مهدهای کودک والدین با پر کردن فرم پیش از دبستان، به سوالات آزمون که در مورد کودک خود است پاسخ می دهند و در صورتی که کارشناسان با توجه به نمره اخذ شده در این تست، کودک را مشکوک به اضطراب تشخیص دهند والدین به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: والدین در صورت معرفی شدن به مراکز مشاوره می توانند با هزینه اندکی کودکشان را مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت وجود اختلال اضطرابی در جریان روند ارائه خدمات روان درمانی و کاهش مشکل اضطرابی کودکشان قرار گیرند.

الوند با اشاره به اینکه امسال 2 هزارو 500 کودک پنج تا 6 ساله در شهرستان های همدان و ملایر زیر پوشش قرار خواهند گرفت افزود: در سال گذشته یک هزارو 400 کودک در برنامه شرکت کردند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن