Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی خطرسنجی بیماری‌های قلبی در سیستم بهداشتی همدان

خطرسنجی بیماری‌های قلبی در سیستم بهداشتی همدان

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر‌ واگیر مرکز بهداشت همدان از خطرسنجی بیماری‌های قلبی در سیستم بهداشتی همدان به مناسبت روز جهانی قلب خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، راضیه‌السادات میر‌معینی با اشاره به 29 سپتامبر روز جهانی «قلب» که این مناسبت در کشور یک هفته است، اظهار کرد: برنامه‌هایی به همین مناسبت در استان برگزار می‌شود و شهرستان‌ها موظف به هماهنگی‌هایی در برگزاری برنامه‌های آموزشی و غربالگری‌ هستند.

وی با بیان اینکه خطرسنجی بیماری‌های قلبی در سیستم بهداشتی به منظور خدمات نوین سلامت ارائه می‌شود، گفت: تمام مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشتی آماده پذیرش افراد برای غربالگری در این هفته هستند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر‌ واگیر مرکز بهداشت همدان خاطرنشان کرد: مردم خصوصا افراد بالای 30 سال در این مراکز فراخوانده می‌شوند و تست فشارخون و آزمایش‌های کلسترول خون، قند خون و خون در مدفوع به صورت رایگان در این افراد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق نتایج آزمایش‌ و بررسی‌ها وضعیت تغذیه و فعالیت بدنی در افراد تعیین خواهد شد که در 10 سال آینده چند درصد احتمال خطر سکته‌های قلبی و مغزی را خواهند داشت، گفت: به افرادی که ریسک بالایی داشته باشند پروتکل‌های خاصی ارائه می‌شود و به مشاوره‌های مختلفی ارجاع داده می‌شوند.

میرمعینی با بیان اینکه به افراد مستعد سکته‌های قلبی مشاوره‌های خاصی نظیر مشاوره تغذیه، دخانیات و... داده می‌شود، افزود: این هفته فرصتی برای دعوت مردم به مراکز خدمات سلامت و خانه‌های بهداشتی برای دریافت خدمات است.

وی با بیان اینکه در خصوص خدمات درمانی سکته‌های قلبی اقدامات قابل توجهی در استان صورت می‌گیرد، گفت:  اگر بیماران سکته‌های قلبی در سه ساعت اول بعد سکته به مرکز بیمارستان فرشچیان و سکته‌های مغزی به بیمارستان سینای فرشچیان ارجاع داده شوند، پروتکلی برای آنها اجرا می‌شود و درصد بالای از عوارضی که ممکن است بدون این مداخله درمانی بروز کند، پیشگیری شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر‌ واگیر مرکز بهداشت همدان تصریح کرد: حیاتی است افرادی که دچار دردهای سینه و احساس فشار در این ناحیه و درد ناحیه دست می‌شوند و احتمال سکته‌های قلبی در آنها است با تشخصیص پزشک به بیمارستان فرشچیان ارجاع داده شوند تا اگر شامل خدمت بودند پروتکل برای آنها انجام شود.

وی با بیان اینکه این روزها یادآور روزهای مهم برای ما، سیاست‌گذاران و مردم بوده که باید در مورد موضوع مربوطه اقدامات مهمی انجام شود، افزود: متاسفانه امروزه مرگ‌های زودرس مرگ‌های 30 تا 70 سال رو به افزایش است که عمدتا مربوط به بیماری‌های غیرواگیر خصوصا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

میرمعینی با تاکید به اینکه باید مردم در راستای اصلاح شیوه زندگی خود تلاش کنند، گفت: افزایش فعالیت بدنی یعنی حداقل سه روز در هفته و هر روز بیشتر از نیم ساعت برای بالا بردن ضربان قلب بسیار مهم بوده تا از سکته‌های قلبی جلوگیری شود.

وی با اهمیت به فعالیت بدنی ممتد و مداوم در ادامه خواستار حذف نمک از سفره‌ها شد و افزود: تا حد ممکن خوردن نمک کاهش یابد و رد راستای از جایگزین‌های آن نظیر آبغوره، آب لیمو و ادویه‌جات استفاده شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر‌ واگیر مرکز بهداشت همدان با تاکید به کاهش مصرف چربی‌ خصوصا چربی‌های جامد، حیوانی و اشباع شده است، گفت: دخانیات جزو متهم‌ ردیف اول بیماری‌های قلبی و عروقی است و کودکان در معرض خطر دود ناشی از مصرف دخانیات هستند.

وی با اهمیت به مصرف سبزیجات و عدم مصرف الکل، افزود: مدیریت استرس و آموزش آن نیز به فرزندان بسیار مهم است چراکه فردی که آماده سکته قلبی بوده ضربه آخر را استرس به او خواهد زد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن