Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی چرا آمار خودکشی بین تحصیل کرده ها بالا رفته است؟

چرا آمار خودکشی بین تحصیل کرده ها بالا رفته است؟

درباره تغییر الگوی خودکشی و افزایش آن در بین اقشار تحصیلکرده مشکلات اقتصادی کمرنگ‌تر است و باید به عوامل دیگری چون افزایش انتظارات و فشارهای خانوادگی، مشکلات و بحران‌های عاطفی، اعتیاد، خیانت و بحران‌های هویتی توجه کرد. به‌خصوص بحران‌های هویتی که در بین اقشار تحصیلکرده به دلایل مختلفی بروز و ظهور بیشتری دارد.

به گزارش "همدان نیوز"، به‌طور کلی افزایش آمار خودکشی در جامعه معلول عوامل مختلفی است که در راس آنها مشکلات اقتصادی و معیشتی است؛

اما درباره تغییر الگوی خودکشی و افزایش آن در بین اقشار تحصیلکرده مشکلات اقتصادی کمرنگ‌تر است و باید به عوامل دیگری چون افزایش انتظارات و فشارهای خانوادگی، مشکلات و بحران‌های عاطفی، اعتیاد، خیانت و بحران‌های هویتی توجه کرد. به‌خصوص بحران‌های هویتی که در بین اقشار تحصیلکرده به دلایل مختلفی بروز و ظهور بیشتری دارد.

سعید خراط‌ها ،آسیب‌شناس افزایش آمار خودکشی در طبقات و اقشار تحصیلکرده که عموما وضع اقتصادی و معیشتی نسبت مناسبی هم دارند را به‌دلیل بحران هویتی می‌داند: «به هر حال اقشار تحصیلکرده به‌خصوص در مقاطع بالای تحصیلی با یک‌سری از مسائل آگاهی نسبتا عمیقی پیدا می‌کنند، تفکر و مطالعه در افزایش این آگاهی نقش مهمی دارد؛ در خلال این ارتقای دانش دریچه‌های جدیدی برای آنها گشوده می‌شود، اما این دانسته‌های تئوری یا مجرد چندان با دنیای واقع همخوان نیست و این اول مشکل است. درواقع بحران هویت از همین جا شروع می‌شود و در برخی از موارد کار به خودکشی می‌رسد. دست نوشته‌های به جا مانده از اندیشمندان و متفکرانی که خودکشی کرده‌اند، مملو از این بحران‌های هویتی است که نشان می‌دهد که برخی از آنها سال‌ها با این مشکلات دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و دست آخر تسلیم این تناقضات عمیق شده‌اند.»

خراط‌ها با اشاره به خودکشی اخیر یک متخصص اعصاب روان در همدان هم می‌گوید: «برای تحلیل و نتیجه‌گیری درست باید از حالات روحی و روانی این فرد اطلاع کافی داشت. ما نمی‌دانم این فرد در زندگی شخصی یا کاری‌اش چه مشکلاتی داشته و یا چه عامل یا عواملی که قبلا به آن اشاره شد، در این کیس خاص مصداق داشته است.»

او اضافه می‌کند: «البته نوع شغل هم در بروز خودکشی مهم است. سروکار داشتن مدام و هر روز با بیماران و مبتلایان به اختلالات روانی بر روی این افراد تاثیرگذار است. دانش و آگاهی متخصصان اعصاب و روان و روانشناسان در مورد بیماری‌های روانی باع می‌شود که آنها در برخورد با کیس‌های مختلف به دنبال علل و یا وجود این بیماری‌ها در خودشان هستند، همین موضوع باعث درگیری آنها با اختلالات روانی می‌شود.»

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن